Zeppelin logo

Rod

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

Drengen Rod synes, alt i hans liv er som i frit fald. Han kan ikke li’ skolen. Alle holder sig på afstand af ham. Han har gjort ting, han ikke er stolt af, men det føles ikke, som om det var med vilje. Han kunne bare ikke holde det tilbage. Og nu er der flere af de andre, der er bange for ham.

Rod strejfer omkring og får dagene til at gå nede ved det gamle baneterræn. En dag finder han en forladt togvogn, som ser beboet ud. Rod bliver nysgerrig og holder øje med stedet. Er der nogen, eller er han bare alene omgivet af ragelse og småkryb?

Der begynder at ske forunderlige ting. Rod vil gnubbe det pludselige natsværmermønster af sine arme, men det bliver ved med at komme igen. Er insekterne venner eller fjender? Rod må finde mening, mens han umærkeligt
forvandles…

ROD er en ny forestilling under udvikling netop nu. Forestillingen er en udviklingsrejse om at stå på egne ben og finde sine vinger. Om tre børn, en hule, og en verden af umuligheder for dem, der vil elskes, men som er svære at holde af.

Nyt auteurværk

Forestillingen skabes i auteurproces af Teatret Zeppelins kunstneriske leder Mie Brandt og det kunstneriske hold. Det er det tredje auteurværk i den række, som tæller de anmelderroste forestillinger Under Haadys Skjold og Mælkebøttereglementet.

Følg med i skabelsesprocessen på vores Instagram og Facebook.

Et tegnet billede af et spejlbillede i en sø. I spejlbilledet ses konturerne af en person, der står på nogle rødder og kigger ned i vandet. Af spejlbilledet ser det ud som om, at drengen har store insektvinger på ryggen. Også månen i himlen ses i spejlbilledet i søen.

Forestillingsplakaten er tegnet og designet af Oliver Söderlund Schack (klik på billedet for at forstørre)

 

Bag om forestillingen: hvorfor, hvad, hvordan

Hvorfor en forestilling om drenge?
I dagens samfund ser vi ofte to fremherskende narrativer om drenge: enten bliver de opfattet som overlegne eller som tabere. I de senere år har vores syn på drenge ændret sig markant. Fra tidligere at have domineret mange områder, trives drenge ikke i bl.a. skolesystemet. Mange falder igennem, kæmper med misbrug og oplever ensomhed.

Drenge vokser som oftest op med magtfulde, stærke mænd som idealer. Det går ud over drenges tryghed ved at bede om hjælp og åbne op om egne følelser. Kvinder bliver stadig stærkere på flere fronter, så det er afgørende for mænd at genoverveje deres roller og finde plads i et samfund, som ikke længere glorificerer og ofte ej tolererer dominans, fysisk styrke, magt(misbrug) og råhed. Ændringerne må starte i åbne snakke, i fællesskaber og projekter, vi alle tager del i.

Hvad kan vi forvente?
I vores forestilling mødes to drenge og en pige tilfældigt i en barsk udkant af et samfund på en forladt togstation. Umiddelbart er det eneste, de har til fælles, det, de ikke længere ønsker; flygtet fra det, de kom fra. De tre væsensforskellige typer bliver afhængige af og hjælper hinanden; de udvikler empati for hinanden. Håbet om forandring lever, og drømme levendegøres.

Det fortællemæssige greb
Magisk realisme vil løfte indhold og budskab i dette værk, hvor f.eks. en dreng kan være et insekt, og en pige kan bo i en æske, som er større indeni end udenpå. I genren magisk realisme er det magiske en integreret del af realismen. Der reflekteres ikke over, at handlingen kan krydse grænsen mellem magi og realisme. Alt vises/fortælles fra et realistisk synspunkt, men kombineret med fantastiske begivenheder, skrøner, drømme og andet fra de eventyrlige genrer.

 


 

Mio, min Mio

Om forestillingen:

Var der nogen, der hørte radio den femtende oktober sidste år? Var der nogen, der hørte, at de efterlyste en dreng, som var forsvundet? Efterlysningen startede sådan her: ”Politiet efterlyser den 9-årige Bo Wilhelm Olsson, der har været forsvundet fra sit hjem siden i forgårs klokken 18…”


“Mio, min Mio” er historien om Bo, der forlader sine plejeforældre og rejser gennem dag og nat og finder sin rigtige far: Kongen i ”Landet i det Fjerne”. Her er Bo ikke længere Bo, men prins Mio, som får en vigtig mission – han skal redde landets børn fra den onde ridder Kato, som har forvandlet dem til forheksede fugle.

Oplev Astrid Lindgrens evigtgyldige fortælling om sorg, venskab, ensomhed og kærlighed i zeppelinsk nyopsætning. Ingen fortæller er vel så betydningsfuld som Lindgren med hendes dybe indlevelse og store respekt for barnets vilkår og livsproblematikker. Selv i “Landet i det Fjerne” findes der ondskab, som ikke kan undsiges – men den kan bekæmpes, hvis man har mod og en ven at følges med.

“Man skal ikke skræmme børn, så de bliver bange, men ligesom voksne har også børn brug for at blive rystet af kunst.”
– Astrid Lindgren, 1959

Se spilletider ved at klikke på KØB BILLET forneden.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

Bag om forestillingen

Læs også Kulturmagasinet Fine Spinds artikel om Mio, min Mio med interview af instruktør Amanda Linnea Ginman:

“Astrid Lindgren så børn som hele mennesker og gav dem sprog for livets svære erfaringer. Med en opsætning af ‘Mio, min Mio’ viser Teatret Zeppelin, at vejen væk fra ensomhed og frygt skal findes i fantasien og fællesskabets kraft”

Læs artiklen her.

Se flere ‘bag om forestillingen’-videoer på vores YouTube-kanal. Her fortæller skuespiller Joakim om, hvordan det er at spille Mio (se her). Skuespiller Emilie viser, hvordan hendes forvandling til Milimani foregår foran sminkespejlet (se her). Skuespiller Mie fortæller om, hvordan man bliver skuespiller. Og meget mere.

Spilletider

Se alle spilletider ved at klikke på KØB BILLET forneden.
.

Forestillingen er støttet af:

Den A.P. Møllerske Støttefond
William Demant Fonden
Grete og Sigurd Pedersens Fond
Knud Højgaards Fond
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond
Nordea Fonden
Københavns Scenekunstudvalg
BUPL’s Solidaritets- og Kulturpulje
Åben Skole – Københavns Kommune

TUSIND TAK!
Se alle sponsorer her

 

 

 

 

 

Undervisningsmateriale

Skolelærere har mulighed for at downloade gratis undervisningsmateriale med opgaver, inspiration og hjælp til undervisningsforløb i forbindelse med forestillingen Mio, min Mio. Klik her

Billedet her til venstre er lavet af kunstneren Trine Lægdsmand. Det smukke billede var den officielle grafik for forestillingen, inden vi fik taget pressebilleder. Klik på billedet for at forstørre det.

 

MereZep – undervisningsforløb omkring forestillingen

I forbindelse med Mio, min Mio på Teatret Zeppelin i 2022 afviklede vi et publikumsudviklingsprojekt med fokus på at give skoleelever en meroplevelse ud over deres teaterbesøg. Læs mere her.


Billeder fra forestillingen

Foto: Martin Gundesen (2021)

Forestillingen spillede også på Randers Teater i perioden 25. nov.-20. dec. 2021 – se her.

TOVE

En forestilling baseret frit på historien om forfatter Tove Ditlevsen og hendes barndom på Vesterbro

Tove Ditlevsen var barn i 1920’erne på Vesterbro i København.

Fortalt i øjenhøjde med børn (men kan ses af alle, også voksne uden børn). En poetisk, smuk og dyb fortælling om at gøre det, man elsker – uanset hvad andre måtte tænke om éns passion.

co-produktion mellem Teatret Zeppelin og Teatret Masken
Ny forestilling

Urpremiere på Teatret Masken den 18. nov. 2023.
Spilleperiode på Teatret Zeppelin 20. jan.-21. feb. 2024.

Fra 5 år

Presse – klik her

TOVE er blevet nomineret til en REUMERT i kategorien Årets Børne-/ungdomsforestilling 2024.
Læs mere her.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

 

 

★★★★★
“TOVE hører blandt teatersæsonens mest fortryllende børneforestillinger, og så kan det tilmed også nydes i fulde drag af voksne i alle aldre.”

– CphCulture

(læs flere anmeldelser længere nede på siden)

Om forestillingen

Skal jeg sige jer noget? Jeg elsker bogstaver og ord. Det er det bedste, der findes i hele verden. Når jeg tænker på ord, så sitrer det i hele min krop.

Kom med, når Tove åbner døren til mors og hendes lille bitte lejlighed og inviterer os ind i hendes indre legende bogstavsunivers, hvor magi og poesi opstår, når man aller mindst forventer det; lige midt i mors sybutik ved spisebordet i stuen eller ved sengetid, når mørket sænker sig på værelset og alting ser anderledes ud.

Tove vil være digter og bevæge mennesker med sine ord. Hun synes, ordet digter ligner en dronning med en krone på hovedet. Tove elsker bøger og har bogstaver susende rundt i hovedet hele tiden – nogle gange kan hun slet ikke koncentrere sig og høre efter, hvad der bliver sagt, fordi ordene danser, lyser og leger med hende. Hendes yndlingsbogstav er E – det ser ud som om, det vil kilde hende. Og inde bag væggen og nede i genbrugsrummet med alle bøgerne, varmer, lyser og synger Fru Engel, Toves nye nabo, som forstår Toves drømme og tanker.

Men det er ikke alle ordene, som er lysende. Om natten toner uhyggelige skygger og tanker frem i mørket, som gør Tove trist, bange og ensom. Og mor, som syer dag og nat, siger, Tove skal holde op med at drømme og i stedet lave sine pligter, kun tænke på skolen og lære at stave. Det siger Mørkestemmen også. Den siger også en masse andre dumme ting til Tove; Du skal ikke tro, du er bedre end andre, og du bliver aldrig digter! Tove kan ikke få Mørkestemmen til at forsvinde – men skal den nu også det?

Tove Ditlevsen opdagede allerede som barn, at hun kunne noget med ord. 22 år gammel udgav hun sin første digtsamling »Pigesind«.
I en arbejderklassebarndom på Vesterbro blev digtningen et frirum for Tove. Hun havde evnen og fandt sin vej.

TOVE er en co-produktion med Teatret Masken om at turde holde fast i det, man brænder for på trods af omverdenens modstand og uforståenhed – samt skabe sit eget rum i rummet dertil.

Forestillingen spiller for børn fra 5 år og (deres) voksne – det er blevet en poetisk forestilling, vi med hånde på hjertet godt tør sige kan ses af alle, også voksne uden børn som følgesvende. Forestillingen er Abelone Koppels frie fortolkning af Tove Ditlevsens liv og poetiske univers.

Tove Ditlevsen-citater
Alle i forestillingen brugte citater er hentet i Tove Ditlevsens ’Samlede digte’ (fra perioden 1939-1978) udgivet af Gyldendal i 2022.

Smukke ord er blevet til smukt musik
Skuespiller Theresa Hedelund Jensen har i ‘Længsel Mod Sommeren’ sat musik og sang til Tove Ditlevsens digt af samme navn. Lyt til sangen fra forestillingen lige her

 


Ordglæde: Tove Ditlevsen var fortryllet af ord – hendes passion var ord!

Hvordan kan børn i dag have glæde af at få indblik i Toves begejstring for ord?

Tove Ditlevsen spilles af skuespiller Josefine Glæsel, som på billedet ses sammen med Toves mor, som spilles af Petrine Agger. Tove holder sin mor for øjnene, mens der popper massevis af lysende ord op på den mørke væg bag dem.Tove Ditlevsens kærlighed til ord viser, at sprog ikke behøver at være kedeligt eller formelt. Børn kan opdage glæden ved at lege med sproget, finde sjove rim og ordspil, og eksperimentere med forskellige måder at udtrykke sig på.

Tove brugte ord til at beskrive de ting, hun så, og de ting, hun følte. Det kan inspirere børn til at bruge sprog som en måde at forstå og bearbejde deres egne følelser og tanker. Det kan være en sund måde at håndtere følelsesmæssige udfordringer på – eller blot tjene som inspiration til nye og kreative måder at beskrive sine omgivelser på.

Tove Ditlevsen arbejdede hårdt for at forfine sit sprog og udvikle sin skrivestil. Læringen i det er, at det at øve sig og forbedre sig stille og roligt over tid er en naturlig del af enhver kreativ proces. Tålmodighed og vedholdenhed, også når du oplever modgang, rykker dig fremad indenfor det, du holder af at gøre.

Kort sagt kan Toves ordglæde inspirere børn til at udforske, elske og værdsætte sprog som en kilde til kreativitet, selvudtryk og personlig udvikling. Og Toves vedholdenhed – trods visse negative røster omkring hende – kan inspirere til at stå ved, dén man er, og holde fast i dét, der gør én glad – uanset hvad andre måtte tænke om det.

En forestilling for alle

Det er ikke altid til at forudse, når man går i gang med at skabe en ny teaterforestilling, men vi kan med hånden på hjertet sige, at TOVE er endt ud med at være et værk, der er seværdigt for alle uanset alder. Ambitionen var at skabe en forestilling, der kunne ses af børn fra 5 år. Nu hvor forestillingen er færdig, står det dog klart, at der er masser at hente for også udskolingselever. Ja, forestillingen er endt med at have et poetisk lag og universel tyngde, der ikke taler til bestemte aldersgrupper. Selvom forestillingen er velegnet for børn, er det ikke børneteater – her er virkelig noget at hente for både børn og voksne, enten sammen i en fælles oplevelse eller hver for sig.

I Teatret Zeppelins kvarter

Tove Ditlevsen voksede op på Vesterbro i det gamle arbejderkvarter i Hedebygade. Det er et stenkast fra Teatret Zeppelin i Valdemarsgade. Dengang fungerede teaterbygningen som et slags forsamlingshus for børn og unge (KFUM Vesterbro). Så måske Tove har “besøgt os”, før vi fandtes? Mens vi spiller TOVE på Teatret Zeppelin, kan du få et gratis eksemplar af vores Walk & Talk-guide – en trykt folder med en gårute, der tager dig med rundt i de gader omkring teatret, som spillede en vigtig rolle i Tove Ditlevsens barndom. I folderen er der kort, billeder fra gamle dage, forklaringer og informationer. Du kan også finde den online her.

 


Spilletider og priser

Priser fra 40 kr. pr. billet – se alle spilletider, ledige billetter og priskategorier her.

Spilleperiode: 20. jan.-21. feb. 2024
Premiere: 20. jan. 2024 kl. 15:30

Mandage kl. 10:00
Tirsdage kl. 10:00
Onsdage kl. 10:00
Torsdage kl. 9:45 & 12:00
Fredage kl. 10:00
Lørdage kl. 11:00 & 13:00

BEMÆRK! ÆNDREDE SPILLETIDER I VINTERFERIEN (UGE 7):

MANDAG 12. FEBRUAR 2024 KL. 10:30
TIRSDAG 13. FEBRUAR 2024 KL. 10:30 & 13:00
ONSDAG 14. FEBRUAR 2024 KL. 10:30
TORSDAG 15. FEBRUAR 2024 KL. 10:30 & 13:00
FREDAG 16. FEBRUAR 2024 KL. 10:30
LØRDAG 17. FEBRUAR 2024 KL. 11:00 & 13:00

Undervisningsmateriale

Opgaver, inspiration, viden, baggrund m.m.
Lavet efter gældende trinmål.
Se/download det gratis her.

Om forberedelse til teateroplevelse for børn, se her.

Digterrute: gå i Toves fodspor på Vesterbro

Vi har også en guidet vandrerute. Følg kortet, og kom omkring de kvarterer tæt på teatret, hvor Tove Ditlevsen havde sin gang som barn. Snup et gratis trykt eksemplar på teatret, eller download det her.


Forestillingsprogram

Trykt program forefindes på teatret og er gratis for alle gæster – snup et eksemplar, når du ankommer.
Alle besøgende skoleklasser får eksemplarer med til klassen (uddeles til læreren efter forestillingen).

Du kan se en online udgave af det trykte program her.

En online udgave af det trykte program, som er en rullefalset M65-folder. Her ses en udfoldet forside af programmet.


ANMELDELSER

.

 UNGT TEATERBLOD
“Tove er blevet en smuk, poetisk og eftertænksom lille forestilling, der har noget på hjerte. Den taler til både børn og (deres) voksne, og begge parter får med garanti noget hjem i bagagen, så de har noget at tale om, når de kommer hjem. De voksne indser forhåbentligt, at fantasien godt må frie rammer, og børnene indser, at man skal turde holde i ens drømme, men at de måske også skal serveres på den rigtige måde for at gå i opfyldelse. Dét er sådan her, at godt børne- og familieteater skal serveres!”
– Christian Skovgaard Hansen, 15.02.2024

TEATERAVISEN
“’Tove’ er en stærk og billedrig teaterforestilling om barnets hungren efter accept og anerkendelse for at være den, det nu engang er. ’Tove’ er også en tyst og fortrolig forestilling om at føle sig alene med sine tanker. Derfor føles det også som lettelse, at ’Tove’ har en åben slutning, der rummer en masse håb, uden at den postulerer ubekymret eventyrlykke. Denne Tove er en pige fra den virkelige verden… En pige med et følsomt sind og vagtsomme øjne.”
– Anne Middelboe Christensen, 27.1.2024

★★★★★ CPHCULTURE
“TOVE behandler noget så svært som psykiske lidelser på forbløffende poetisk vis, så forestillingen aldrig virker tung, selvom den har dybde. (…) Selvom året er ungt, kan der næppe være tvivl om, at TOVE hører blandt teatersæsonens mest fortryllende børneforestillinger, og så kan det tilmed også nydes i fulde drag af voksne i alle aldre.”
– Michael Søby, 26.1.2024

★★★★★ ISCENE
“Når Tove gang på gang indleder sine sætninger med “Skal jeg sige jer noget?”, så svarer børnene blandt publikum bekræftende. De vil gerne høre, hvad hun har på hjerte. Både de muntre budskaber og de mørke, farlige tanker, som forestillingen også er fuld af. Tove leverer et tydeligt budskab om, at man skal tro på sig selv, følge sine drømme og ikke mindst lære at elske og acceptere alle sider af sig selv – både de mørke og de lyse.”
– Trine Wøldiche, 26.1.2024

★★★★★ KULTURBUNKEREN
“Forestillingen Tove er fortalt i øjenhøjde og kan ses af børn fra 5 år. Jeg er selv 46 år gammel, og jeg var mindst lige så tryllebundet. Dette er i al sin enkelthed virkelig godt teater.”
– Bo Dalum, 22.1.2024

★★★★★ KULTURINFORMATION
“Ligesom Tove Ditlevsen skabte magi med sine ord, er magien i forestillingen TOVE på Teatret Zeppelin ligeså lysende med få vidunderlige virkemidler og Tove Ditlevsens blændende tekster. (…) Trioen på scenen spiller med hinanden på fineste vis i deres respektive roller, der også giver en interessant spænding i kontrasterne af de roller de spiller og publikum er helt med og opslugt, både barn, ung og voksen. (…) Det eneste jeg ærgrer mig over efter at have set forestillingen TOVE, er at jeg ikke selv er barn længere. For hvor er der gode muligheder af livsberigelser for børn nu om dage, der eksempelvis kan findes i en lille fin perle som Teatret Zeppelins forestilling TOVE.”
– Githa Schultz, 23.1.2024

★★★★★ TEATERANMELDELSER.DK
“ENHVER bør se dette stykke – især lidt større skolebørn og voksne”
– Karen Reinhold Bjørkøe, 23.1.2024

LOLLAND-FALSTERS FOLKETIDENDE
“Skildrer på fineste vis den frygt, som nogle børn kan opleve for at skille sig ud og vender den om til en styrke, som skabte en af den moderne tids største forfattere.”
– Maria Glasius Lange, 28.11.2023 (Kultur-sektionen)

 


Forestillingen bliver til med generøs fondsstøtte fra:

Augustinus Fonden
Grete og Sigurd Pedersens Fond
Solar Fonden af 1978
Beckett Fonden
Konsul George Jorcks og hustru Emma Jorcks Fond
Knud Højgaards Fond
Nordea Fonden
Lemvigh-Müller Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Louis Petersens Legat
Gangstedfonden
BUPL

AF HJERTET TAK!


 

Da julen kom til Mumidalen

ARKIV: DENNE SIDE HANDLER OM DEN FØRSTE OPSÆTNING AF ‘DA JULEN KOM TIL MUMIDALEN’ I 2022
FOR DEN AKTUELLE/NYESTE SIDE OM FORESTILLINGEN, BESØG WWW.ZEPPELIN.DK/MUMI

Mumi møder scenen! Glæd dig til at opleve en særdeles flot og stemningsfuld juleforestilling for alle fra 5 år – baseret på den finske forfatter Tove Janssons illustrerede bog af samme navn. Med mulighed for at stille spørgsmål til skuespiller efter hver forestilling. 

For pressemeddelelse og forestillingsbilleder klik her.
Læs anmeldelser af forestillingen længere nede på denne side.

Forestillingen produceres med tilladelse fra Agency North Ltd.
© Moomin Characters tm
Bogens originaltitel: Julen kommer till Mumindalen

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

OBS! lørdags- og søndagsbilletterne i spilleperioden er nu udsolgt! Der er stadig ledige billetter til visse af opførelserne i hverdagene (tirsdag-fredag) kl. 10:00 & 12:00, men vi anbefaler, at man ikke venter for længe med køb. Grundet den store efterspørgsel løfter vi ekstraordinært allerede nu sløret for, at vi genopsætter ‘Da julen kom til Mumidalen’ i 2023, hvor vi udvider med en ekstra weekendopførelse, så der er to både lørdag og søndag.

.

.

MUMI – OM FORESTILLINGEN

Da Mumifamilien bliver vækket midt i deres rare vintersøvn af Hemulen under stort postyr, vågner de op til en forandret verden. Mumidalen er klædt i et tindrende hvidt, tykt og iskoldt lag sne – et fuldstændig ukendt naturfænomen for mumierne. Som det er med mumierne, er alt ukendt faretruende og skræmmende. Deres venner i dalen har ikke tid til at forklare dem, hvad der er på færde. De har for travlt med at blive klar til julen. Hvad julen er, er et mysterium for mumierne. Men det virker foruroligende, sådan som alle ængster sig for at blive klar, før den kommer. Mumifamilien gør sig stor umage med at gøre som de andre for ikke at vække julens vrede eller det, der er værre…

Et univers med mange lag – et slags landkort over menneskehjertet

Billede af forestillingen. Foto: Lasse Frank, © Moomin Characters

Den første Mumibog blev til under afslutningen af 2. verdenskrig. Efterkrigstiden har naturligt sat sine præg på Mumiernes univers. Livet er skrøbeligt, og Mumidalen er fuld af farer og ukendte fænomener. Men historierne er også fulde af den slags gode, mellemmenneskelige gerninger, der redder os igennem svære tider og udfordringer.

Ligesom i den virkelige verden finder man i Mumidalen alle personlighedstyper og bevæggrundlag. Forfatter og filmskaber Frank Cottrell-Boyce formulerer rammende Mumiuniverset i forordet til bogen ‘Livet i Mumidalen’:
“Jo ældre jeg bliver, jo mere ser jeg Mumilands væsener og skikke overalt omkring mig i min dagligdag. Eksempelvis hemuler (dominerende), filijonker (neurotiske), skovunger (generte), bisamrotter (gnavne) og snorker (bedrevidende) – jeg har mødt dem alle og arbejdet sammen med dem. Børnelitteratur har en tendens til at definere folk ud fra socialklasse, race eller beskæftigelse, men Mumidalen præsenterer os for et helt bastiarium over personlighedstyper, adfærdsmønstre og moralske holdninger – et slags landkort over menneskehjertet.”

Mumi er kendt og elsket i store dele af verden. De særegne væsner har betaget hjerte efter hjerte og med rette.

Om Tove Jansson – forfatteren og tegneren bag Mumitroldene

Tove Jansson voksede op i en kunstnerfamilie i Helsinki i Finland, hvor hun blev født i 1914. Tove Jansson begyndte allerede som 15-årig at illustrerer avisstriber. Som voksen arbejdede hun bl.a. som billedkunstner og illustrator.

Under anden verdenskrig arbejdede hun for et politiske tidsskrift, hvor hun skabte provokerende illustrationer, der kritiserede magthaverne. I samme periode skabte Tove Jansson de kendte og fantasifulde Mumitrolde, som blev en kontrast til den verden, der var omkring hende.

Den første Mumibog Kometjakten udkom i 1946. Herefter fulgte flere bøger med mumitroldene som omdrejningspunkt.
Hos mumierne fik dagligdagen plads til at være tryg og sjov. Samtidigt med at deres melankolske univers gav plads til at fordybe sig og lade fantasien løbe frit. Den nysgerrige, sansende og uskyldige måde et barn ser verden på, er kendetegnene for fortællingerne, som den dag i dag stadig tryllebinder og charmerer både børn og voksne.

Tove Jansson var en kunstner for alle. Selvom hun i dag er mest kendt for børnefortællinger, har hun også skrevet skønlitterært og biografisk til det voksne publikum samt illustreret mere end 1500 avisstriber.

Bøgerne om mumitroldene gjorde hende kendt i en lang række lande og er oversat til mere end 30 sprog. Tove Jansson anses for at være en af de vigtigste børnebogsforfattere i norden.

Menneskerettigheder forklædt i Mumitrolde

“Afskyen over for ufrihed var en stærk drivkraft for Mumitroldenes skaber, Tove Jansson, der som ung satiretegner drev gæk med samtidens diktatorer”. Sådan indledes en artikel i Amnesty International’s medlemsblad fra marts 2022. I artiklen kan man læse, hvordan Tove Jansson igennem tiden har brugt mumitroldene til at bakke op om menneskerettighederne: “selvom historierne om Mumitrolden og Mumidalens øvrige fantasifulde beboere foregår i et naturunivers fjernt fra krig og politik, så forbinder de første bøgers temaer, såsom flugt, katastrofer og hjemløshed, direkte Mumidalen med samtidens usikkerhed”.

Mumi for menneskerettigheder - artikel i Amnesty International marts 2022

Læs hele artiklen ‘Mumitrolde for menneskerettigheder’ online her.

En ny forestilling bliver til – urpremiere 26. november

Teaterforestillingen ‘Da julen kom til Mumidalen’ bliver bygget og færdigudviklet på Teatret Zeppelin i løbet af efteråret 2022. Du har mulighed for at kigge dukkemageren og rekvisitørerne over skulderen i efteråret. Vi holder nemlig åbne værksteder på Teatret Zeppelin i forbindelse med Dansk teater 300 år den 23. september.

Du kan også følge med i tilblivelsen af forestillingen på teatrets Facebook, Instagram og TikTok. Se hvordan lysdesign og lyddesign udvikles, hvordan scenografien bygges, hvordan dukkerne skabes, kostumer syes, rekvisitter kreeres og meget mere.

Forestillingen har premiere den 26. november kl. 15:30 på Teatret Zeppelin.

Alle fra 5 år kan komme ind og se forestillingen, men den egner sig især til de 5-10 årige.

Spilletider

Forestillingen spiller fra 26. nov.-23. dec. 2022:
Tirsdag-fredag kl. 10 & 12
Lørdag kl. 11 & 13
Søndag kl. 11

Spillefri dage: alle mandage samt Luciadag d. 13. dec. opføres forestillingen ikke.

NB. Tryk på køb billet for at se et overblik over alle spilletider

Forestillingsprogram og undervisningsmateriale

Det trykte program gives til alle gæster, så længe lager haves. Det indeholder informationer om forestillingen, og det indeholder også opgaver for børn – heraf opgaver, som er oplagte for elever at lave sammen i klassen efter et teaterbesøg med skolen. Programmet gør det derfor også ud for det undervisningsmateriale, vi altid laver til teatrets egne teaterproduktioner.

Det trykte program har guldskrift og udskæring på forsiden, er trykt på lækkert papir og har mange fine detaljer. Fang din kopi på teatret!

Se programmet online her.

.

Mumi – forestillingen bliver til med fondsstøtte fra:

Sportgoodsfonden
A.P. Møller Fonden
Ingeniør Kaptajn Aage Nielsens Familiefond
Axel Muusfeldts Fond
Beckett Fonden
Konsul George Jorcks og hustru Emma Jorcks Fond
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Vi takker i øvrigt mange gange følgende fonde for at have støttet indkøb af nyt lysbord til teatret, hvilket er medvirkende til, at vi kan få skabt et lysbårent, visuelt univers af allerhøjeste kvalitet:
A.P. Møller Fonden
Nordea Fonden
Lemvigh-Müller Fonden

 

 

Mio, min Mio på Randers Teater

Teatret Zeppelin gæstede Randers Teater i 2021, hvor forestillingen blev genopøvet og spillede med to nye skuespillere på holdet.

.

Læs om forestillingen, se billeder, videoer, anmeldelser og meget mere på forestillingens hovedside:

klik her for at komme til forestillingens hovedside

.

Læs også Kulturmagasinet Fine Spinds artikel om Mio, min Mio med interview af instruktør Amanda Linnea Ginman:

“Astrid Lindgren så børn som hele mennesker og gav dem sprog for livets svære erfaringer. Med en opsætning af ‘Mio, min Mio’ viser Teatret Zeppelin, at vejen væk fra ensomhed og frygt skal findes i fantasien og fællesskabets kraft”

.

Randers Teaters omtale af forestillingen

Se opslaget på deres hjemmeside her.

.

Om forestillingen og fortællingen ‘Mio, min Mio’

Mio, min Mio er historien om Bo. Bo, som forlader sine plejeforældre og rejser gennem dag og nat og finder sin rigtige far… Kongen i ”Landet i det Fjerne”. Her er Bo ikke længere Bo. Her er Bo prins Mio, som får en vigtig mission. Han skal redde landets børn fra den onde ridder Kato, som har forvandlet alle børn til forheksede fugle.

Mio, min Mio er Astrid Lindgrens evigtgyldige fortælling om sorg. Om venskab. Om ensomhed og om kærlighed. Her i ‘zeppelinsk’ nyopsætning. Ingen fortæller er vel så betydningsfuld som Astrid Lindgren med hendes dybe indlevelse og store respekt for barnets vilkår og livsproblematikker. Selv i “Landet i det Fjerne” findes der ondskab, som ikke kan undsiges. Men den kan bekæmpes, hvis man har mod og en ven at følges med.

“Man skal ikke skræmme børn, så de bliver bange, men ligesom voksne har også børn brug for at blive rystet af kunst.”
– Astrid Lindgren, 1959

“Behind the scenes” – hør skuespillerne fortælle om deres roller og arbejde

Se ‘bag om forestillingen’-videoer på Teatret Zeppelins YouTube-kanal. Her fortæller skuespiller Joakim om, hvordan det er at spille Mio (se her). Skuespiller Emilie viser, hvordan hendes forvandling til Milimani foregår foran sminkespejlet (se her). Skuespiller Mie fortæller om, hvordan man bliver skuespiller. Og meget mere.

Mio-holdet fra Teatret Zeppelin poserer i forestillingens scenografi opstillet på Randers Teater

Mio-holdet, velankommet til Randers Teater, poserer i scenografien.

Mælkebøttereglementet

★★★★★ 
“En af sæsonens stærkeste børne- og ungdomsforestillinger”

– anmelder Michael Søby fra CPHCULTURE

– En fortælling om at vende modløshed til livsvilje – som hos mælkebøtten, der bryder igennem den stenhårde asfalt og folder sig ud på trods af svære odds og startvilkår i livet.

OBS! Mulighed for at møde skuespillerne efter hver forestilling til en snak om temaerne, teater osv.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

.

 

OM FORESTILLINGEN

Fire piger med vidt forskellige baggrunde bor på børnehjemmet Himmelbjergpigehjem. Tiden er midt i 1950’erne. Fælles for pigerne er savnet efter ”et rigtigt hjem”.

En tragisk hændelse og en ny piges ankomst sætter skub i handlingen og gør pigernes længsel efter et hjem stærkere end nogensinde. Sammenholdet vokser i takt med, at de optrevler dystre hemmeligheder og begynder at forstå hidtil ukendte sammenhænge – de har hårdt brug for hinanden hvis deres spirende flugtplaner skal lykkes.

Mælkebøttereglementet er en fortælling om, hvordan det lykkes en flok børnehjemspiger at gå fra mismod og håbløshed til mod og håbefuldhed og fra umyndiggørelse til myndiggørelse. Det er en fortælling om, at ydre pres kan skabe splittelse og interne konflikter. Men det er også en fortælling om at finde sammen i et fælles projekt og i en fælles kamp mod uretfærdighed og undertrykkelse. Det er en fortælling om at turde håbe på et bedre liv, hvor et hjem er et sted, man selv skaber sammen med mennesker, som man har tillid til.

Det er til tider barske løjer, men altoverskyggende er pigernes mod og indbyrdes relationer, som alle børn kan genkende og se sig selv i. Håbet og gå-på-modet sejrer!

Forberedelser til at se forestillingen

NB! Det kan være en god idé at forberede sig til teateroplevelsen sammen med de børn, man skal se forestillingen med. Vi opfordrer til, at man læser vores skrivelse ‘Forberedelse til at se Mælkebøttereglementet med børn‘ – læs ved at klikke her.


TEMAER

Hvad er et hjem? / venskab / børnehjem / resiliens / mysterium / mobning / sammenhold / arv & miljø/ overlevelsesstrategier/ overgangen fra barn til voksen

Hvad betyder resiliens?

At man på trods af vanskelige odds har en tillid til livet og en ukuelig vilje til at forsøge at vende modstand til medgang. En ofte anvendt metafor for resiliens er en mælkebøtte. Selvom mælkebøtten er en lille ukrudtsplante, har den kraften til at skyde op gennem selv asfalt.

Ekstramateriale

Gå på opdagelse i ekstramateriale designet særligt til Mælkebøttereglementet 2023. Se mere

  • Gratis Podcast – forestillingen som lydværk! Læs mere
  • Undervisningsmateriale for skoler! Download
  • Nostalgisk merchandise! Se mere
  • Billeder af forestillingen! Se flere

Ønskes fotos i høj opløsning (350 dpi til tryk), da kontakt fotograf og PR-ansvarlig Lasse Frank på lasse@zeppelin.dk

 

Spilletider

Forestillingen spiller fra 28. jan.-10. mar. 2023:
Mandag, onsdag og fredag kl. 10:00
Tirsdag og torsdag kl. 9:45 og 12:15
Lørdag kl. 13:00 & 15:30

Spillefri dage: alle søndage

Bemærk! Andre spilletider i vinterferien uge 7 – se mere her

NB. Tryk på køb billet for at se et overblik over alle spilletider

 

Da julen kom til Mumidalen

Mumi møder scenen! Glæd dig til at opleve en særdeles flot og stemningsfuld juleforestilling for alle fra 4 år – baseret på den finske forfatter Tove Janssons illustrerede bog af samme navn. Med mulighed for at stille spørgsmål til skuespiller efter hver forestilling. 

Note 2.12.2023: OBS! SNART ALT UDSOLGT! FÅ BILLETTER TILBAGE. OVERBLIK HER.

Hvor: Teatret Zeppelin på Vesterbro i København

For pressemeddelelse og forestillingsbilleder klik her.
Læs anmeldelser af forestillingen længere nede på denne side.

Forestillingen produceres med tilladelse fra Agency North Ltd.
© Moomin Characters tm
Bogens originaltitel: Julen kommer till Mumindalen

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

 

 

★★★★★

“Den slags teateroplevelse, som man ønsker at give sig selv og sine børn flere af, fordi den er så veludført og af absolut højeste kvalitet.”

– Børn i byen (læs hele anmeldelsen her – eller scroll ned for at læse flere anmeldelser)

.

MUMI – OM FORESTILLINGEN

Da Mumifamilien bliver vækket midt i deres rare vintersøvn af Hemulen under stort postyr, vågner de op til en forandret verden. Mumidalen er klædt i et tindrende hvidt, tykt og iskoldt lag sne – et fuldstændig ukendt naturfænomen for mumierne. Som det er med mumierne, er alt ukendt faretruende og skræmmende. Deres venner i dalen har ikke tid til at forklare dem, hvad der er på færde. De har for travlt med at blive klar til julen. Hvad julen er, er et mysterium for mumierne. Men det virker foruroligende, sådan som alle ængster sig for at blive klar, før den kommer. Mumifamilien gør sig stor umage med at gøre som de andre for ikke at vække julens vrede eller det, der er værre…

Et univers med mange lag – et slags landkort over menneskehjertet

Billede af forestillingen. Foto: Lasse Frank, © Moomin Characters

Den første Mumibog blev til under afslutningen af 2. verdenskrig. Efterkrigstiden har naturligt sat sine præg på Mumiernes univers. Livet er skrøbeligt, og Mumidalen er fuld af farer og ukendte fænomener. Men historierne er også fulde af den slags gode, mellemmenneskelige gerninger, der redder os igennem svære tider og udfordringer.

Ligesom i den virkelige verden finder man i Mumidalen alle personlighedstyper og bevæggrundlag. Forfatter og filmskaber Frank Cottrell-Boyce formulerer rammende Mumiuniverset i forordet til bogen ‘Livet i Mumidalen’:
“Jo ældre jeg bliver, jo mere ser jeg Mumilands væsener og skikke overalt omkring mig i min dagligdag. Eksempelvis hemuler (dominerende), filijonker (neurotiske), skovunger (generte), bisamrotter (gnavne) og snorker (bedrevidende) – jeg har mødt dem alle og arbejdet sammen med dem. Børnelitteratur har en tendens til at definere folk ud fra socialklasse, race eller beskæftigelse, men Mumidalen præsenterer os for et helt bastiarium over personlighedstyper, adfærdsmønstre og moralske holdninger – et slags landkort over menneskehjertet.”

Mumi er kendt og elsket i store dele af verden. De særegne væsner har betaget hjerte efter hjerte og med rette.

Om Tove Jansson – forfatteren og tegneren bag Mumitroldene

Tove Jansson voksede op i en kunstnerfamilie i Helsinki i Finland, hvor hun blev født i 1914. Tove Jansson begyndte allerede som 15-årig at illustrerer avisstriber. Som voksen arbejdede hun bl.a. som billedkunstner og illustrator.

Under anden verdenskrig arbejdede hun for et politiske tidsskrift, hvor hun skabte provokerende illustrationer, der kritiserede magthaverne. I samme periode skabte Tove Jansson de kendte og fantasifulde Mumitrolde, som blev en kontrast til den verden, der var omkring hende.

Den første Mumibog Kometjakten udkom i 1946. Herefter fulgte flere bøger med mumitroldene som omdrejningspunkt.
Hos mumierne fik dagligdagen plads til at være tryg og sjov. Samtidigt med at deres melankolske univers gav plads til at fordybe sig og lade fantasien løbe frit. Den nysgerrige, sansende og uskyldige måde et barn ser verden på, er kendetegnene for fortællingerne, som den dag i dag stadig tryllebinder og charmerer både børn og voksne.

Tove Jansson var en kunstner for alle. Selvom hun i dag er mest kendt for børnefortællinger, har hun også skrevet skønlitterært og biografisk til det voksne publikum samt illustreret mere end 1500 avisstriber.

Bøgerne om mumitroldene gjorde hende kendt i en lang række lande og er oversat til mere end 30 sprog. Tove Jansson anses for at være en af de vigtigste børnebogsforfattere i norden.

Menneskerettigheder forklædt i Mumitrolde

“Afskyen over for ufrihed var en stærk drivkraft for Mumitroldenes skaber, Tove Jansson, der som ung satiretegner drev gæk med samtidens diktatorer”. Sådan indledes en artikel i Amnesty International’s medlemsblad fra marts 2022. I artiklen kan man læse, hvordan Tove Jansson igennem tiden har brugt mumitroldene til at bakke op om menneskerettighederne: “selvom historierne om Mumitrolden og Mumidalens øvrige fantasifulde beboere foregår i et naturunivers fjernt fra krig og politik, så forbinder de første bøgers temaer, såsom flugt, katastrofer og hjemløshed, direkte Mumidalen med samtidens usikkerhed”.

Mumi for menneskerettigheder - artikel i Amnesty International marts 2022

Læs hele artiklen ‘Mumitrolde for menneskerettigheder’ online her.


.

“Hvis du tør at se dig selv i øjnene, bliver du klogere”

Interview med Mie Brandt på Scenen.dk

.

Kom et spadestik dybere bag om forestillingen ‘Da julen kom til Mumidalen’ i det fine interview med skuespiller og kunstnerisk leder Mie Brandt offentliggjort på scenen.dk 6.12.2023.

Læs hele interviewet her.

.

.

.


En ny forestilling bliver til – repremiere 25. november

Teaterforestillingen ‘Da julen kom til Mumidalen’ blev bygget og færdigudviklet på Teatret Zeppelin i løbet af efteråret 2022. Du kan se billeder af arbejdet med forestillingens tilblivelse af på teatrets Facebook, Instagram og TikTok.

Forestillingen har repremiere den 25. november 2023 kl. 15:30 på Teatret Zeppelin.

Alle fra 4 år kan komme ind og se forestillingen, men den egner sig især til de 4-10 årige.


Spilletider

Forestillingen spiller fra 25. nov.-19. dec. 2023:
Tirsdage & onsdage kl. 10:00
Torsdage & fredage kl. 10:00 & 12:00
Lørdage & søndage kl. 11:00 & 13:00

Spillefri dage:
alle mandage samt søndag d. 26. dec. og Luciadag d. 13. dec. opføres forestillingen ikke.

NB. Tryk på køb billet for at se et overblik over alle spilletider


Forestillingsprogram og undervisningsmateriale

Det trykte program gives til alle gæster, så længe lager haves. Det indeholder informationer om forestillingen, og det indeholder også opgaver for børn – heraf opgaver, som er oplagte for elever at lave sammen i klassen efter et teaterbesøg med skolen. Programmet gør det derfor også ud for det undervisningsmateriale, vi altid laver til teatrets egne teaterproduktioner.

Det trykte program har guldskrift og udskæring på forsiden, er trykt på lækkert papir og har mange fine detaljer. Fang din kopi på teatret!

Se programmet online her.

Billede af forsiden til programmet til Teatret Zeppelins forestilling Da julen kom til Mumidalen.

.

Mumi – forestillingen er blevet til med fondsstøtte fra:

Sportgoodsfonden
A.P. Møller Fonden
Ingeniør Kaptajn Aage Nielsens Familiefond
Axel Muusfeldts Fond
Beckett Fonden
Konsul George Jorcks og hustru Emma Jorcks Fond
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Vi takker i øvrigt mange gange følgende fonde for at have støttet indkøb af nyt lysbord til teatret, hvilket er medvirkende til, at vi kan få skabt et lysbårent, visuelt univers af allerhøjeste kvalitet:
A.P. Møller Fonden
Nordea Fonden
Lemvigh-Müller Fonden

 

 

Mio, Min Mio

 

Om forestillingen:

Var der nogen, der hørte radio den femtende oktober sidste år? Var der nogen, der hørte, at de efterlyste en dreng, som var forsvundet? Efterlysningen startede sådan her: ”Politiet efterlyser den 9-årige Bo Wilhelm Olsson, der har været forsvundet fra sit hjem siden i forgårs klokken 18…”


“Mio, min Mio” er historien om Bo, der forlader sine plejeforældre og rejser gennem dag og nat og finder sin rigtige far: Kongen i ”Landet i det Fjerne”. Her er Bo ikke længere Bo, men prins Mio, som får en vigtig mission – han skal redde landets børn fra den onde ridder Kato, som har forvandlet dem til forheksede fugle.

Oplev Astrid Lindgrens evigtgyldige fortælling om sorg, venskab, ensomhed og kærlighed i zeppelinsk nyopsætning. Ingen fortæller er vel så betydningsfuld som Lindgren med hendes dybe indlevelse og store respekt for barnets vilkår og livsproblematikker. Selv i “Landet i det Fjerne” findes der ondskab, som ikke kan undsiges – men den kan bekæmpes, hvis man har mod og en ven at følges med.

“Man skal ikke skræmme børn, så de bliver bange, men ligesom voksne har også børn brug for at blive rystet af kunst.”
– Astrid Lindgren, 1959

Se spilletider ved at klikke på KØB BILLET forneden.

Bag om forestillingen

Læs også Kulturmagasinet Fine Spinds artikel om Mio, min Mio med interview af instruktør Amanda Linnea Ginman:

“Astrid Lindgren så børn som hele mennesker og gav dem sprog for livets svære erfaringer. Med en opsætning af ‘Mio, min Mio’ viser Teatret Zeppelin, at vejen væk fra ensomhed og frygt skal findes i fantasien og fællesskabets kraft”

Læs artiklen her.

Se flere ‘bag om forestillingen’-videoer på vores YouTube-kanal. Her fortæller skuespiller Joakim om, hvordan det er at spille Mio (se her). Skuespiller Emilie viser, hvordan hendes forvandling til Milimani foregår foran sminkespejlet (se her). Skuespiller Mie fortæller om, hvordan man bliver skuespiller. Og meget mere.

Spilletider

Se alle spilletider ved at klikke på KØB BILLET forneden.

Faste spilletider:

MANDAGE, ONSDAGE & FREDAGE KL. 10:00
TIRSDAGE & TORSDAGE KL. 9:45 & 12:15
LØRDAGE KL. 13:00 & 15:30

OBS! Særlige spilletider i vinterferien i uge 7:
Mandag 14. feb. kl. 10:30
Tirsdag 15. feb. kl. 10:30 & 13:00
Onsdag 16. feb. kl. 10:30
Torsdag 17. feb. kl. 10:30 & 13:00
Fredag 18. feb. kl. 10:30
Lørdag 19. feb. kl. 13:00 & 15:30

.

Forestillingen er støttet af:

Den A.P. Møllerske Støttefond
William Demant Fonden
Grete og Sigurd Pedersens Fond
Knud Højgaards Fond
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond
Nordea Fonden
Københavns Scenekunstudvalg
BUPL’s Solidaritets- og Kulturpulje
Åben Skole – Københavns Kommune

TUSIND TAK!
Se alle sponsorer her

 

 

 

 

 

Undervisningsmateriale

Skolelærere har mulighed for at downloade gratis undervisningsmateriale med opgaver, inspiration og hjælp til undervisningsforløb i forbindelse med forestillingen Mio, min Mio. Klik her

Billedet her til venstre er lavet af kunstneren Trine Lægdsmand. Det smukke billede var den officielle grafik for forestillingen, inden vi fik taget pressebilleder. Klik på billedet for at forstørre det.

 

Forestillingsprogram

Se en online version af det trykte program fra 2022 her.

MereZep – undervisningsforløb omkring forestillingen

I forbindelse med Mio, min Mio på Teatret Zeppelin i 2022 afvikler vi et publikumsudviklingsprojekt med fokus på at give skoleelever en meroplevelse ud over deres teaterbesøg. Læs mere her.


Billeder fra forestillingen

Foto: Martin Gundesen (2021)

 

Forestillingen spillede også på Randers Teater i perioden 25. nov.-20. dec. 2021 – se her.

 

VEDR. CORONA-AFLYSTE FORESTILLINGER I JANUAR

NB! ALLE MED BILLETTER TIL EN DATO UNDER DEN LANDSDÆKKENDE NEDLUKNING AF KULTURINSTITUTIONER DEN  8.-16. JANUAR ER BLEVET KONTAKTET VIA MAIL ELLER TELEFON. BILLETTER TIL NEDLUKKEDE FORESTILLINGER KAN BYTTES TIL EN ANDEN DAG I SPILLEPERIODEN ELLER REFUNDERES. TEATRET GENÅBNEDE DEN 17. JANUAR. FORESTILLINGEN SPILLER TIL OG MED DEN 5. MARTS.

MERE INFO: WWW.ZEPPELIN.DK/CORONAVIRUS

Mælkebøttereglementet

NB. forestillingen er desværre aflyst grundet corona-nedlukningen af landets teatre.

Mere info: www.zeppelin.dk/coronavirus
NB! Alle kunder med billetter til nedlukkede opførelser er blevet eller vil blive kontaktet via mail. På forhånd tak for tålmodigheden!

OM FORESTILLINGEN
Fire piger med vidt forskellige baggrunde bor på børnehjemmet Himmelbjergpigehjem. Tiden er midt i 1950’erne. Fælles for pigerne er savnet efter ”et rigtigt hjem”.

En tragisk hændelse og en ny piges ankomst sætter skub i handlingen og gør pigernes længsel efter et hjem stærkere end nogensinde. Sammenholdet vokser i takt med, at de optrevler dystre hemmeligheder og begynder at forstå hidtil ukendte sammenhænge – de har hårdt brug for hinanden hvis deres spirende flugtplaner skal lykkes.

Mælkebøttereglementet er en fortælling om, hvordan det lykkes en flok børnehjemspiger at gå fra mismod og håbløshed til mod og håbefuldhed og fra umyndiggørelse til myndiggørelse. Det er en fortælling om, at ydre pres kan skabe splittelse og interne konflikter. Men det er også en fortælling om at finde sammen i et fælles projekt og i en fælles kamp mod uretfærdighed og undertrykkelse. Det er en fortælling om at turde håbe på et bedre liv, hvor et hjem er et sted, man selv skaber sammen med mennesker, som man har tillid til.

Det er til tider barske løjer, men altoverskyggende er pigernes mod og indbyrdes relationer, som alle børn kan genkende og se sig selv i. Håbet og gå-på-modet sejrer!

NB! Det er en god idé at forberede sig til teateroplevelsen sammen med de børn, man skal se forestillingen med. Vi opfordrer til, at man læser vores skrivelse ‘Forberedelse til at se Mælkebøttereglementet med børn’ – læs ved at klikke her.


TEMAER
Hvad er et hjem? / venskab / børnehjem / resiliens / mysterium / mobning / sammenhold / arv & miljø/ overlevelsesstrategier/ overgangen fra barn til voksen

Hvad betyder resiliens?

At man på trods af vanskelige odds har en tillid til livet og en ukuelig vilje til at forsøge at vende modstand til medgang. En ofte anvendt metafor for resiliens er en mælkebøtte. Selvom mælkebøtten er en lille ukrudtsplante, har den kraften til at skyde op gennem selv asfalt.

Undervisningsmateriale for skoler
Teatret Zeppelin er den oplagte klasseudflugt! Du kan nu downloade undervisningsmaterialet, der er udarbejdet efter gældende trin- og læringsmål i folkeskolen. Du finder materialet her

Far til vejrs med Alfons Åberg

Alfons vil så gerne lege, men far har for travlt til at lege med. Så Alfons gør alt, hvad han kan, for at få far med i legen. Det bliver til en masse sjove oplevelser og eventyr på en flyvende fantasi! Det bliver både til helikopterture til junglen, spøgelsesjagt og ruminvasion. Men pludselig er fars sidste lakridspibe på mystisk vis væk…

Alfons Åberg er en ener i nordisk børnebogslitteratur, og nu kan I nyde hans selskab i en skøn teaterforestilling for de 2-9-årige baseret på de originale Alfons Åberg-historier.

Forestillingen er en co-produktion mellem svenske Comedy Art Theatre , som står for den kunstneriske del, og Teatret Zeppelin, som står for den administrative del, herunder turnékoordinering.
Læs mere på catbørneteater.dk

Se spilletider ved at trykke på knappen ‘køb billet’ forneden.
NB! Nu ekstra forestillinger lørdage og søndage pga. stor efterspørgsel.

Turné
Både før og efter at have spillet stationært på Teatret Zeppelin den 22. november-3. december 2020 tager forestillingen på turné. Den kan bookes i sæson 2020-21 og 2021-22 af skoler, biblioteker, institutioner og andre ved at kontakte Teatret Zeppelin på tlf. 33220478 eller billet@zeppelin.dk

 

Mio, min Mio

Var der nogen, der hørte radio den femtende oktober sidste år? Var der nogen, der hørte, at de efterlyste en dreng, som var forsvundet? Efterlysningen startede sådan her: ”Politiet efterlyser den 9-årige Bo Wilhelm Olsson, der har været forsvundet fra sit hjem siden i forgårs klokken 18…”


“Mio, min Mio” er historien om Bo, der forlader sine plejeforældre og rejser gennem dag og nat og finder sin rigtige far: Kongen i ”Landet i det Fjerne”. Her er Bo ikke længere Bo, men prins Mio, som får en vigtig mission – han skal redde landets børn fra den onde ridder Kato, som har forvandlet dem til forheksede fugle.

Oplev Astrid Lindgrens evigtgyldige fortælling om sorg, venskab, ensomhed og kærlighed i zeppelinsk nyopsætning. Ingen fortæller er vel så betydningsfuld som Lindgren med hendes dybe indlevelse og store respekt for barnets vilkår og livsproblematikker. Selv i “Landet i det Fjerne” findes der ondskab, som ikke kan undsiges – men den kan bekæmpes, hvis man har mod og en ven at følges med.

“Man skal ikke skræmme børn, så de bliver bange, men ligesom voksne har også børn brug for at blive rystet af kunst.”
– Astrid Lindgren, 1959

Se spilletider ved at klikke på KØB BILLET forneden.

Bag om forestillingen

Forestillingen er støttet af:
Den A.P. Møllerske Støttefond
William Demant Fonden
Grete og Sigurd Pedersens Fond
Knud Højgaards Fond
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond
Nordea Fonden
Københavns Scenekunstudvalg
BUPL’s Solidaritets- og Kulturpulje
Åben Skole – Københavns Kommune

TUSIND TAK!
Se alle sponsorer her

 

 

 

 

 

Undervisningsmateriale

Skolelærere har mulighed for at downloade gratis undervisningsmateriale med opgaver, inspiration og hjælp til undervisningsforløb i forbindelse med forestillingen Mio, min Mio. Klik her

Forsiden af undervisningsmaterialet er lavet af kunstneren Trine Lægdsmand. Det smukke billede var den officielle grafik for forestillingen, inden vi fik taget pressebilleder. Klik på billedet for at forstørre det.

 

Forestillingsprogram
Se en online version af det trykte program her.


Billeder fra forestillingen

Foto: Zuhal Kocan

 

 

Drengen der fik en hunds hjerte

Dette er historien om en dreng, der mister sit hjerte og sammen med en rød hund rejser gennem et stivfrossent vinterlandskab for at finde det igen. Undervejs møder han pigen Mi, en kvinde med en høj pande, en død sommerfugl, en bunke døde fugle og sin døde bedstefars købmandsbutik. Rejsen bringer drengen til det rige, hvor Kvinden med den høje pande hersker, og hvor hans forsvundne lillesøster og hans hjerte måske eller måske ikke befinder sig…

Hvilken overlevelsesstrategi skal man vælge, når ens forældre er uvenner, når ens mor og lillesøster forsvinder fra den ene dag til den anden og den velkendte og trygge hverdag er pist forsvundet som dug for solen? Drengen i denne fortælling har sin egen helt personlige og fantasifulde tilgang til at takle sin nye livssituation, som truer med at tage livet af ham, hvis han ikke selv gør noget alvorligt ved det. Så det gør han!

Forberedelse til at se forestillingen
NB! Det er en god idé at forberede sig til teateroplevelsen sammen med de børn, man skal se forestillingen med. Vi opfordrer kraftigt til, at man læser vores skrivelse ‘Forberedelse til at se Drengen der fik en hunds hjerte med børn’ – læs ved at klikke her.

 

Se billeder fra forestillingen (2020)
Se flere billeder fra forestillingen (fra 2018).

Louis Jensen 
Børnebogsforfatter Louis Jensen tager sin læser til en fantastisk verden, hvor alt ved første øjekast synes anderledes, men som ved nærmere eftersyn synes frygtelig tæt på virkeligheden… (læs mere)
Louis Jensen har vundet et hav af litteraturpriser gennem årene, bl.a. Gyldendals Børnebogspris i 2009, og blev i 2014 indstillet til Nordisk Råds børne- og litteraturpris.
“Er der et liv før døden?” Læs Folkeskolen.dk’s anmeldelse af bogen ‘Drengen der fik en hunds hjerte’ her. Du kan se anmeldelser af teaterforestillingen længere nede på denne side.

Undervisningsmateriale for skoler
Find vores gratis, inspirerende undervisningsmateriale med temaerne: skilsmisse, fantasi og virkelighed, savn og hjertesorg, magisk realisme og moderne eventyr her.

Forestillingsprogram
Klik på billedet herunder for at læse en online version af det trykte program:

Forestillingen er blevet til med økonomisk støtte fra:

Københavns Kommune
Beckett-Fonden
BUPL
Spar Nord Fonden
Den A.P. Møllerske Støttefond

Mælkebøttereglementet

Fire piger med vidt forskellige baggrunde bor på børnehjemmet Himmelbjergpigehjem. Fælles for dem er savnet efter ”et rigtigt hjem”.

En tragisk hændelse og en ny piges ankomst sætter skub i handlingen og gør pigernes længsel efter et hjem stærkere end nogensinde. Sammenholdet vokser i takt med, at de optrevler dystre hemmeligheder – de har hårdt brug for hinanden hvis deres flugtplaner skal lykkes.

Mælkebøttereglementet er en fortælling om, hvordan det lykkes en flok børnehjemspiger at gå fra mismod og håbløshed til mod og håbefuldhed og fra umyndiggørelse til myndiggørelse. Det er en fortælling om, at ydre pres kan skabe splittelse og interne konflikter. Men det er også en fortælling om at finde sammen i et fælles projekt og i en fælles kamp mod uretfærdighed og undertrykkelse. Det er en fortælling om at turde håbe på et bedre liv, hvor et hjem er et sted, man selv vælger at skabe sammen med mennesker, som man har tillid til.

NB! Det er en god idé at forberede sig til teateroplevelsen sammen med de børn, man skal se forestillingen med. Vi opfordrer til, at man læser vores skrivelse ‘Forberedelse til at se Mælkebøttereglementet med børn’ – læs ved at klikke her.


TEMAER
Hvad er et hjem? / venskab / børnehjem / resiliens / mysterium / mobning / sammenhold / arv & miljø/ overlevelsesstrategier/ overgangen fra barn til voksen

Hvad betyder resiliens?

At man på trods af vanskelige odds har en tillid til livet og en ukuelig vilje til at forsøge at vende modstand til medgang. En ofte anvendt metafor for resiliens er en mælkebøtte. Selvom mælkebøtten er en lille ukrudtsplante, har den kraften til at skyde op gennem selv asfalt.

Undervisningsmateriale for skoler
Teatret Zeppelin er den oplagte klasseudflugt! Du kan nu downloade undervisningsmaterialet, der er udarbejdet efter gældende trin- og læringsmål i folkeskolen. Du finder materialet her

FROSTBRØDRE

Loke vil straffe guderne for at lukke ham ude af Asgård: Han vil starte Ragnarok, der fører til gudernes død og jordens undergang. Han allierer sig med den formørkede teenagedreng Sune, men har ikke taget højde for Sunes lillesøster Liv, der er i lære som vølve.

Sune er ikke en modig kriger, og han er dødelig jaloux på sin lillebror Thorbjørn, der er Midgårds største krigertalent. Han lader sig fortrylle af den mørke og lumske Loke, og det bliver starten på et eventyr, hvor Sune må finde sin styrke og lære at lytte til sin indre stemme.

En episk stærk og visuelt hårdtslående fortælling inspireret af myten om Balder fra den nordiske mytologi – stor scenografi, levende skuespil, smukke effekter og livagtige dukker af en af landets allerbedste og Reumert-vindende dukkemagere, Rolf Søborg Hansen.
Frostbrødre stråler med nordlysets kraft og stiller de eviggyldige spørgsmål om, hvad meningen er med livet i menneskenes verden – Midgård.

Magiske dukker af Reumert-vindende Rolf Søborg Hansen
I forestillingen medvirker også en række utroligt livagtige og imponerende dukker skabt af dukkemager Rolf Søborg Hansen. Rolf modtog i 2016 en Reumert for sine evner indenfor scenedesign, og i Frostbrødre vil du kunne opleve hvorfor, Rolf er en af landets allerbedste dukkemagere.

Temaer i forestillingen
Nordisk mytologi, Oldtiden, Vikingetiden, Sagn, Myter, Asatro, Guder, Danmark, Familie, Identitet, Dannelse, Søskendeforhold, jalousi m.m.

Oplysning: Vi skal gøre opmærksom på, at der anvendes stroboskoplys og kunstig røg under forestillingen.

UNDERVISNINGSMATERIALE
Klik her

Ronja Røverdatter

En sand nyklassiker i Zeppelinske klæder – tro mod Lindgrens originale historie.

Dybt inde i de vilde skove ligger Mattisbjerget. Her holder den temperamentsfulde røverhøvding Mattis til sammen med sin røverfamilie. En voldsom uvejrsnat under et sønderrivende lynnedslag fødes hans elskede datter Ronja. Men lynet har også delt Mattisbjerget i to, og på den anden side af Helvedesgabet – som kløften mellem de to bjergtoppe nu kaldes – har den rivaliserende røverbande taget bo. Det bliver startskuddet til både en slægtsfejde mellem de to røverklaner og Ronja Røverdatters frie opvækst i de mystiske skove, der er fulde af overnaturlige væsner og eventyr – og et dybt venskab med fjendesønnen Birk. Sammen trodser Ronja og Birk deres forældre og går egne veje for at finde deres lykke.

Overraskende og fantasifulde sceniske effekter skaber skoven og bjerget, som er det medrivende omdrejningspunkt, og giver følelsen af selv at være til stede i naturen med alle dens voldsomme og dramatiske urkræfter.

UNDERVISNINGSMATERIALE
Kan downloades gratis her.

BILLEDER FRA FORESTILLINGEN
fotograf: Andreas Bjerre Siegrist

Drengen der fik en hunds hjerte

Dette er historien om en dreng, der mister sit hjerte og sammen med en rød hund rejser gennem et stivfrossent vinterlandskab for at finde det igen. Undervejs møder han pigen Mi, en kvinde med en høj pande, en død sommerfugl, en bunke døde fugle og sin døde bedstefars købmandsbutik. Rejsen bringer drengen til det rige, hvor Kvinden med den høje pande hersker, og hvor hans forsvundne lillesøster og hans hjerte måske eller måske ikke befinder sig…


Hvilken overlevelsesstrategi skal man vælge, når ens forældre er uvenner, når ens mor og lillesøster forsvinder fra den ene dag til den anden og den velkendte og trygge hverdag er pist forsvundet som dug for solen? Drengen i denne fortælling har sin egen helt personlige og fantasifulde tilgang til at takle sin nye livssituation, som truer med at tage livet af ham, hvis han ikke selv gør noget alvorligt ved det. Så det gør han!

 

Se flere billeder fra forestillingen.

Louis Jensen 
Børnebogsforfatter Louis Jensen tager sin læser til en fantastisk verden, hvor alt ved første øjekast synes anderledes, men som ved nærmere eftersyn synes frygtelig tæt på virkeligheden… (læs mere)
Louis Jensen har vundet et hav af litteraturpriser gennem årene, bl.a. Gyldendals Børnebogspris i 2009, og blev i 2014 indstillet til Nordisk Råds børne- og litteraturpris.
“Er der et liv før døden?” Læs Folkeskolen.dk’s anmeldelse af bogen ‘Drengen der fik en hunds hjerte’ her. Du kan se anmeldelser af teaterforestillingen længere nede på denne side.

Undervisningsmateriale for skoler
Inspiration, opgaver og idéer til før, under og efter jeres teaterbesøg. Gratis download. Klik her.

Forestillingsprogram
Klik på billedet herunder for at læse en online version af det trykte program:

Forestillingen er blevet til med økonomisk støtte fra:

Københavns Kommune
Beckett-Fonden
BUPL
Spar Nord Fonden
Den A.P. Møllerske Støttefond

Under Haadys Skjold

Fem børn på flugt mødes og finder sammen i deres søgen efter et tilholdssted, hvor der ikke er fare for at miste livet. Hver især er de tvunget til at forlade deres hjemland, der forandrer sig for altid, den dag bomberne falder i deres by. De eneste ejendele, de har med sig, er tøjet, de har på. For at overleve må de samle al deres styrke og mod, og heldigvis har de hinanden. For hver kilometer de lægger bag sig, vokser deres sammenhold og håbet om, at der et sted i horisonten venter dem en fremtid.

Teatret Zeppelin genopsætter den anmelderroste forestilling Under Haadys Skjold og tager endnu engang nænsomt det højaktuelle emne ‘ børn på flugt’ op i en stærk og flot fortælling i børnehøjde. Denne gang med tre nye skuespillere i besætningen.

Reumert-nomineret-2015_Aarets-scenografi_png
Johanne Eggert, der står bag denne forestillings visuelle udtryk, blev i foråret 2015 Reumert-nomineret for scenografien til Under Haadys Skjold.

 

TÆT PÅ VIRKELIGHEDEN
Under Haadys Skjold er udviklet af auteur Mie Brandt og det oprindelige ensemble. Som frivillig på Dansk Røde Kors’ Asylcenter Vipperød begyndte Mie Brandt for år tilbage at arbejdede sig helt tæt på den virkelighed, de uledsagede flygtningebørn har oplevet. I sparring med Røde Kors og inde under huden på relevante beretninger, biografier, film, artikler og fakta begyndte den omfattende research i tæt samarbejde med det øvrige kunstneriske hold. Traditionel indstudering har været erstattet af løbende udvikling for at nå frem til det mest autentiske og troværdige resultat på scenen, uden at gå på kompromis med forståelsen. Forestillingen inddrager centrale elementer fra FN’s Børnekonventionen på en ikke-belærende og naturlig måde, der gør det klart, at børns rettigheder bør være grundvilkår.

EKSTRAMATERIALE
Se billeder fra forestillingen og bag om scenen, se video, læs artikler, find undervisningsmateriale og en masse andet om Under Haadys Skjold og om børn på flugt på vores ekstraside Mere om Haady.

ALDERSGRÆNSE
Da Zeppelin opsatte Under Haadys Skjold i foråret 2015, var aldersgrænsen sat til minimum 7 år. Erfaringer fra spilleperioden i 2015 har medført, at vi har været nødt til at hæve denne aldersgrænse til minimum 9 år. Dette er ikke en vejledende/anbefalet aldersgrænse, men et velovervejet og erfaringsbaseret krav. Du vil i anmeldelser og omtaler af forestillingen fra 2015 kunne læse, at aldersgrænsen er 7 år. Men i 2016 og 2017 er den altså sat til 9 år.

1001 Nat

…De ord er kongens drabelige ordre til Sheherezade og starten på en perlerække af eventyr i orientalsk forklædning.
En af verdenslitteraturens største klassikere, nu i Zeppelinsk opsætning!

1001 Nats eventyr begynder med fortællingen om den snu og modige Sheherezade. Hun beslutter sig for at sætte en stopper for den desillusionerede kong Shahriyars endeløse halshugninger af unge kvinder, ved at gifte sig med ham, og dermed redder hun en lille bid af verden. Herfra tager forestillingen sin begyndelse…

Nat efter nat taler Sheherezade for sit eget og sine medsøstres liv. Ud af hendes ord vokser nye og atter nye historier, som fletter sig ind i hinanden i én lang labyrintisk vandring.

Der er underfundige magiske overraskelser i hver af fortællingerne, og der spilles i en variation af spillestilarter, for at give hver af de 5 udvalgte historier et særligt udtryk.

Tag med på en eventyrlig og overraskende rejse gennem Orientens visdom, farverige fabler, myter og humoristiske skildringer af rig og fattig. Oplev Zeppelin i eventyrlig, orientalsk forklædning!

Radioudsendelse om 1001 Nat
Hør Den 4. Vægs podcast om 1001 Nat lige her

★★★★★★ ”Eminent 1001 Nat!” (CPHCulture)
★★★★★ (Teateravisen)
★★★★★ (Den 4. Væg)
(se alle anmeldelser længere nede på denne side)

Forestillingsprogramklik her

Praktisk info
Der er i weekender adgang til teatret 1 time før forestillingens start, og på hverdage ½ time før forestillingens start. Kom i god tid, og minimum 15 min. før spillestart. Forestillingen starter på præcis det tidspunkt, der er angivet på billetten, og når først forestillingen er i gang, er det ikke længere muligt at komme ind i salen.

Frostbrødre

Midgård skælver. Verden er under forandring, og nordboernes ældgamle folketro udfordres på godt og ondt.

Sune, søn af Sigrid og Olav og barnebarn af vølven Edda, er vokset op med en stærk tro på de mægtige nordiske guder. Men nye vinde blæser og det er langt fra alle i familien, for hvem troen betyder så meget som for Edda, Sunes farmor, som nægter at frasige sig de gamle guder og tage imod den nye tro. Dramatiske begivenheder  tvinger familien til at gå under jorden på ubestemt tid. Kort tid efter bliver en sær lillesøster født, og en dreng fra en finere slægt indlemmes samtidig i familien.

Ældstesøn Sunes kamp for sin retmæssige plads i familien fører til et voldsomt familieopgør med skæbnesvangre og dramatiske følger.

Frostbrødre er Teatret Zeppelins nye forestilling for børn og voksne – et nyskrevet sagndrama om fortidens nordboere og deres liv med de gamle guder fra den nordiske mytologi indtil en epokegørende brydningstid, hvor tro og værdier opløses og forandres; en episk stærk og visuelt hårdtslående fortælling, der stråler med nordlysets kraft og stiller de eviggyldige spørgsmål om, hvad meningen i det hele taget er med livet i Midgård – menneskenes verden.

Magiske dukker af Reumert-vindende Rolf Søborg Hansen
I forestillingen medvirker også en række utroligt livagtige og imponerende dukker skabt af dukkemager Rolf Søborg Hansen. Rolf modtog tidligere på året en Reumert for sine evner indenfor scenedesign, og i Frostbrødre vil du kunne opleve hvorfor, Rolf er en af landets allerbedste dukkemagere.

Undervisningsmateriale
Gratis tværfagligt undervisningsmateriale udarbejdet efter folkeskolens gældende trin- og kompetencemål. Download ved at klikke her. Se også vores lille film ‘En skole besøger Zeppelin’ herunder.

Forestillingsprogram
Se det trykte program i en online version lige her.

Tilblivelsen af en ny forestilling
Du kan følge med i processen omkring skabelsen af den helt nye forestilling Frostbrødre her.

Oplysning: tekniske virkemidler
Vi skal gøre opmærksom på, at der anvendes stroboskoplys og kunstig røg under forestillingen.

Momo

Michael Ende, som er forfatter til historien om Momo, sammenlignes ikke uden grund med H.C. Andersen. Begge har skrevet vidunderlige eventyr ikke kun for børn – og ikke kun for voksne!

En hær af “grå herrer” er på spil og lokker stadig flere mennesker til at spare tid. Men jo mere tid, de sparer, des mere ulykkelige bliver de.
Verden er efterhånden helt i hænderne på tidstyvene, da mester Hora, vogteren af tidens kilde, beslutter at gribe ind. Skal hans plan lykkes, må han have hjælp af pigen Momo.
Assisteret af en skildpadde med besynderlige evner tager hun kampen op mod tidstyvene, men tiden er knap og trængslerne store…