Zeppelin logo

Rod

Fra mismod til drengsmod i en forvildet verden... En helt nyskrevet forestilling udviklet af Teatret Zeppelin. Verdenspremiere den 1. marts 2025.

1. - 28. marts 2025

Drengen Rod synes, alt i hans liv er som i frit fald. Han kan ikke li’ skolen. Alle holder sig på afstand af ham. Han har gjort ting, han ikke er stolt af, men det føles ikke, som om det var med vilje. Han kunne bare ikke holde det tilbage. Og nu er der flere af de andre, der er bange for ham.

Rod strejfer omkring og får dagene til at gå nede ved det gamle baneterræn. En dag finder han en forladt togvogn, som ser beboet ud. Rod bliver nysgerrig og holder øje med stedet. Er der nogen, eller er han bare alene omgivet af ragelse og småkryb?

Der begynder at ske forunderlige ting. Rod vil gnubbe det pludselige natsværmermønster af sine arme, men det bliver ved med at komme igen. Er insekterne venner eller fjender? Rod må finde mening, mens han umærkeligt
forvandles…

ROD er en ny forestilling under udvikling netop nu. Forestillingen er en udviklingsrejse om at stå på egne ben og finde sine vinger. Om tre børn, en hule, og en verden af umuligheder for dem, der vil elskes, men som er svære at holde af.

Nyt auteurværk

Forestillingen skabes i auteurproces af Teatret Zeppelins kunstneriske leder Mie Brandt og det kunstneriske hold. Det er det tredje auteurværk i den række, som tæller de anmelderroste forestillinger Under Haadys Skjold og Mælkebøttereglementet.

Følg med i skabelsesprocessen på vores Instagram og Facebook.

Et tegnet billede af et spejlbillede i en sø. I spejlbilledet ses konturerne af en person, der står på nogle rødder og kigger ned i vandet. Af spejlbilledet ser det ud som om, at drengen har store insektvinger på ryggen. Også månen i himlen ses i spejlbilledet i søen.

Forestillingsplakaten er tegnet og designet af Oliver Söderlund Schack (klik på billedet for at forstørre)

 

Bag om forestillingen: hvorfor, hvad, hvordan

Hvorfor en forestilling om drenge?
I dagens samfund ser vi ofte to fremherskende narrativer om drenge: enten bliver de opfattet som overlegne eller som tabere. I de senere år har vores syn på drenge ændret sig markant. Fra tidligere at have domineret mange områder, trives drenge ikke i bl.a. skolesystemet. Mange falder igennem, kæmper med misbrug og oplever ensomhed.

Drenge vokser som oftest op med magtfulde, stærke mænd som idealer. Det går ud over drenges tryghed ved at bede om hjælp og åbne op om egne følelser. Kvinder bliver stadig stærkere på flere fronter, så det er afgørende for mænd at genoverveje deres roller og finde plads i et samfund, som ikke længere glorificerer og ofte ej tolererer dominans, fysisk styrke, magt(misbrug) og råhed. Ændringerne må starte i åbne snakke, i fællesskaber og projekter, vi alle tager del i.

Hvad kan vi forvente?
I vores forestilling mødes to drenge og en pige tilfældigt i en barsk udkant af et samfund på en forladt togstation. Umiddelbart er det eneste, de har til fælles, det, de ikke længere ønsker; flygtet fra det, de kom fra. De tre væsensforskellige typer bliver afhængige af og hjælper hinanden; de udvikler empati for hinanden. Håbet om forandring lever, og drømme levendegøres.

Det fortællemæssige greb
Magisk realisme vil løfte indhold og budskab i dette værk, hvor f.eks. en dreng kan være et insekt, og en pige kan bo i en æske, som er større indeni end udenpå. I genren magisk realisme er det magiske en integreret del af realismen. Der reflekteres ikke over, at handlingen kan krydse grænsen mellem magi og realisme. Alt vises/fortælles fra et realistisk synspunkt, men kombineret med fantastiske begivenheder, skrøner, drømme og andet fra de eventyrlige genrer.

 


 

Aldersgruppe: Fra 7 år

Varighed: ca. 70 min.

En skole- og familieforestilling produceret af Teatret Zeppelin

Medvirkende: Simon Hilmoine, Maria la Cour, Johan Damgaard-Lauritsen
Auteur:
 Mie Brandt
Scenograf: Johanne Eggert
Lysdesigner: Jim Falk
Lyddesigner, afvikler og produktionskoordinator: Rasmus C. Månsson
Byggeleder og produktionskoordinator: Oliver Söderlund Schack
Rekvisitør: Katja Neergaard
Undervisningsmateriale: Louise Borcher Petersen