Zeppelin logo

TOVE

En forestilling baseret frit på historien om forfatter Tove Ditlevsen og hendes barndom på Vesterbro

Tove Ditlevsen var barn i 1920’erne på Vesterbro i København.

Fortalt i øjenhøjde med børn (men kan ses af alle, også voksne uden børn). En poetisk, smuk og dyb fortælling om at gøre det, man elsker – uanset hvad andre måtte tænke om éns passion.

co-produktion mellem Teatret Zeppelin og Teatret Masken
Ny forestilling

Urpremiere på Teatret Masken den 18. nov. 2023.
Spilleperiode på Teatret Zeppelin 20. jan.-21. feb. 2024.

Fra 5 år

Presse – klik her

TOVE er blevet nomineret til en REUMERT i kategorien Årets Børne-/ungdomsforestilling 2024.
Læs mere her.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

 

 

★★★★★
“TOVE hører blandt teatersæsonens mest fortryllende børneforestillinger, og så kan det tilmed også nydes i fulde drag af voksne i alle aldre.”

– CphCulture

(læs flere anmeldelser længere nede på siden)

Om forestillingen

Skal jeg sige jer noget? Jeg elsker bogstaver og ord. Det er det bedste, der findes i hele verden. Når jeg tænker på ord, så sitrer det i hele min krop.

Kom med, når Tove åbner døren til mors og hendes lille bitte lejlighed og inviterer os ind i hendes indre legende bogstavsunivers, hvor magi og poesi opstår, når man aller mindst forventer det; lige midt i mors sybutik ved spisebordet i stuen eller ved sengetid, når mørket sænker sig på værelset og alting ser anderledes ud.

Tove vil være digter og bevæge mennesker med sine ord. Hun synes, ordet digter ligner en dronning med en krone på hovedet. Tove elsker bøger og har bogstaver susende rundt i hovedet hele tiden – nogle gange kan hun slet ikke koncentrere sig og høre efter, hvad der bliver sagt, fordi ordene danser, lyser og leger med hende. Hendes yndlingsbogstav er E – det ser ud som om, det vil kilde hende. Og inde bag væggen og nede i genbrugsrummet med alle bøgerne, varmer, lyser og synger Fru Engel, Toves nye nabo, som forstår Toves drømme og tanker.

Men det er ikke alle ordene, som er lysende. Om natten toner uhyggelige skygger og tanker frem i mørket, som gør Tove trist, bange og ensom. Og mor, som syer dag og nat, siger, Tove skal holde op med at drømme og i stedet lave sine pligter, kun tænke på skolen og lære at stave. Det siger Mørkestemmen også. Den siger også en masse andre dumme ting til Tove; Du skal ikke tro, du er bedre end andre, og du bliver aldrig digter! Tove kan ikke få Mørkestemmen til at forsvinde – men skal den nu også det?

Tove Ditlevsen opdagede allerede som barn, at hun kunne noget med ord. 22 år gammel udgav hun sin første digtsamling »Pigesind«.
I en arbejderklassebarndom på Vesterbro blev digtningen et frirum for Tove. Hun havde evnen og fandt sin vej.

TOVE er en co-produktion med Teatret Masken om at turde holde fast i det, man brænder for på trods af omverdenens modstand og uforståenhed – samt skabe sit eget rum i rummet dertil.

Forestillingen spiller for børn fra 5 år og (deres) voksne – det er blevet en poetisk forestilling, vi med hånde på hjertet godt tør sige kan ses af alle, også voksne uden børn som følgesvende. Forestillingen er Abelone Koppels frie fortolkning af Tove Ditlevsens liv og poetiske univers.

Tove Ditlevsen-citater
Alle i forestillingen brugte citater er hentet i Tove Ditlevsens ’Samlede digte’ (fra perioden 1939-1978) udgivet af Gyldendal i 2022.

Smukke ord er blevet til smukt musik
Skuespiller Theresa Hedelund Jensen har i ‘Længsel Mod Sommeren’ sat musik og sang til Tove Ditlevsens digt af samme navn. Lyt til sangen fra forestillingen lige her

 


Ordglæde: Tove Ditlevsen var fortryllet af ord – hendes passion var ord!

Hvordan kan børn i dag have glæde af at få indblik i Toves begejstring for ord?

Tove Ditlevsen spilles af skuespiller Josefine Glæsel, som på billedet ses sammen med Toves mor, som spilles af Petrine Agger. Tove holder sin mor for øjnene, mens der popper massevis af lysende ord op på den mørke væg bag dem.Tove Ditlevsens kærlighed til ord viser, at sprog ikke behøver at være kedeligt eller formelt. Børn kan opdage glæden ved at lege med sproget, finde sjove rim og ordspil, og eksperimentere med forskellige måder at udtrykke sig på.

Tove brugte ord til at beskrive de ting, hun så, og de ting, hun følte. Det kan inspirere børn til at bruge sprog som en måde at forstå og bearbejde deres egne følelser og tanker. Det kan være en sund måde at håndtere følelsesmæssige udfordringer på – eller blot tjene som inspiration til nye og kreative måder at beskrive sine omgivelser på.

Tove Ditlevsen arbejdede hårdt for at forfine sit sprog og udvikle sin skrivestil. Læringen i det er, at det at øve sig og forbedre sig stille og roligt over tid er en naturlig del af enhver kreativ proces. Tålmodighed og vedholdenhed, også når du oplever modgang, rykker dig fremad indenfor det, du holder af at gøre.

Kort sagt kan Toves ordglæde inspirere børn til at udforske, elske og værdsætte sprog som en kilde til kreativitet, selvudtryk og personlig udvikling. Og Toves vedholdenhed – trods visse negative røster omkring hende – kan inspirere til at stå ved, dén man er, og holde fast i dét, der gør én glad – uanset hvad andre måtte tænke om det.

En forestilling for alle

Det er ikke altid til at forudse, når man går i gang med at skabe en ny teaterforestilling, men vi kan med hånden på hjertet sige, at TOVE er endt ud med at være et værk, der er seværdigt for alle uanset alder. Ambitionen var at skabe en forestilling, der kunne ses af børn fra 5 år. Nu hvor forestillingen er færdig, står det dog klart, at der er masser at hente for også udskolingselever. Ja, forestillingen er endt med at have et poetisk lag og universel tyngde, der ikke taler til bestemte aldersgrupper. Selvom forestillingen er velegnet for børn, er det ikke børneteater – her er virkelig noget at hente for både børn og voksne, enten sammen i en fælles oplevelse eller hver for sig.

I Teatret Zeppelins kvarter

Tove Ditlevsen voksede op på Vesterbro i det gamle arbejderkvarter i Hedebygade. Det er et stenkast fra Teatret Zeppelin i Valdemarsgade. Dengang fungerede teaterbygningen som et slags forsamlingshus for børn og unge (KFUM Vesterbro). Så måske Tove har “besøgt os”, før vi fandtes? Mens vi spiller TOVE på Teatret Zeppelin, kan du få et gratis eksemplar af vores Walk & Talk-guide – en trykt folder med en gårute, der tager dig med rundt i de gader omkring teatret, som spillede en vigtig rolle i Tove Ditlevsens barndom. I folderen er der kort, billeder fra gamle dage, forklaringer og informationer. Du kan også finde den online her.

 


Spilletider og priser

Priser fra 40 kr. pr. billet – se alle spilletider, ledige billetter og priskategorier her.

Spilleperiode: 20. jan.-21. feb. 2024
Premiere: 20. jan. 2024 kl. 15:30

Mandage kl. 10:00
Tirsdage kl. 10:00
Onsdage kl. 10:00
Torsdage kl. 9:45 & 12:00
Fredage kl. 10:00
Lørdage kl. 11:00 & 13:00

BEMÆRK! ÆNDREDE SPILLETIDER I VINTERFERIEN (UGE 7):

MANDAG 12. FEBRUAR 2024 KL. 10:30
TIRSDAG 13. FEBRUAR 2024 KL. 10:30 & 13:00
ONSDAG 14. FEBRUAR 2024 KL. 10:30
TORSDAG 15. FEBRUAR 2024 KL. 10:30 & 13:00
FREDAG 16. FEBRUAR 2024 KL. 10:30
LØRDAG 17. FEBRUAR 2024 KL. 11:00 & 13:00

Undervisningsmateriale

Opgaver, inspiration, viden, baggrund m.m.
Lavet efter gældende trinmål.
Se/download det gratis her.

Om forberedelse til teateroplevelse for børn, se her.

Digterrute: gå i Toves fodspor på Vesterbro

Vi har også en guidet vandrerute. Følg kortet, og kom omkring de kvarterer tæt på teatret, hvor Tove Ditlevsen havde sin gang som barn. Snup et gratis trykt eksemplar på teatret, eller download det her.


Forestillingsprogram

Trykt program forefindes på teatret og er gratis for alle gæster – snup et eksemplar, når du ankommer.
Alle besøgende skoleklasser får eksemplarer med til klassen (uddeles til læreren efter forestillingen).

Du kan se en online udgave af det trykte program her.

En online udgave af det trykte program, som er en rullefalset M65-folder. Her ses en udfoldet forside af programmet.


ANMELDELSER

.

 UNGT TEATERBLOD
“Tove er blevet en smuk, poetisk og eftertænksom lille forestilling, der har noget på hjerte. Den taler til både børn og (deres) voksne, og begge parter får med garanti noget hjem i bagagen, så de har noget at tale om, når de kommer hjem. De voksne indser forhåbentligt, at fantasien godt må frie rammer, og børnene indser, at man skal turde holde i ens drømme, men at de måske også skal serveres på den rigtige måde for at gå i opfyldelse. Dét er sådan her, at godt børne- og familieteater skal serveres!”
– Christian Skovgaard Hansen, 15.02.2024

TEATERAVISEN
“’Tove’ er en stærk og billedrig teaterforestilling om barnets hungren efter accept og anerkendelse for at være den, det nu engang er. ’Tove’ er også en tyst og fortrolig forestilling om at føle sig alene med sine tanker. Derfor føles det også som lettelse, at ’Tove’ har en åben slutning, der rummer en masse håb, uden at den postulerer ubekymret eventyrlykke. Denne Tove er en pige fra den virkelige verden… En pige med et følsomt sind og vagtsomme øjne.”
– Anne Middelboe Christensen, 27.1.2024

★★★★★ CPHCULTURE
“TOVE behandler noget så svært som psykiske lidelser på forbløffende poetisk vis, så forestillingen aldrig virker tung, selvom den har dybde. (…) Selvom året er ungt, kan der næppe være tvivl om, at TOVE hører blandt teatersæsonens mest fortryllende børneforestillinger, og så kan det tilmed også nydes i fulde drag af voksne i alle aldre.”
– Michael Søby, 26.1.2024

★★★★★ ISCENE
“Når Tove gang på gang indleder sine sætninger med “Skal jeg sige jer noget?”, så svarer børnene blandt publikum bekræftende. De vil gerne høre, hvad hun har på hjerte. Både de muntre budskaber og de mørke, farlige tanker, som forestillingen også er fuld af. Tove leverer et tydeligt budskab om, at man skal tro på sig selv, følge sine drømme og ikke mindst lære at elske og acceptere alle sider af sig selv – både de mørke og de lyse.”
– Trine Wøldiche, 26.1.2024

★★★★★ KULTURBUNKEREN
“Forestillingen Tove er fortalt i øjenhøjde og kan ses af børn fra 5 år. Jeg er selv 46 år gammel, og jeg var mindst lige så tryllebundet. Dette er i al sin enkelthed virkelig godt teater.”
– Bo Dalum, 22.1.2024

★★★★★ KULTURINFORMATION
“Ligesom Tove Ditlevsen skabte magi med sine ord, er magien i forestillingen TOVE på Teatret Zeppelin ligeså lysende med få vidunderlige virkemidler og Tove Ditlevsens blændende tekster. (…) Trioen på scenen spiller med hinanden på fineste vis i deres respektive roller, der også giver en interessant spænding i kontrasterne af de roller de spiller og publikum er helt med og opslugt, både barn, ung og voksen. (…) Det eneste jeg ærgrer mig over efter at have set forestillingen TOVE, er at jeg ikke selv er barn længere. For hvor er der gode muligheder af livsberigelser for børn nu om dage, der eksempelvis kan findes i en lille fin perle som Teatret Zeppelins forestilling TOVE.”
– Githa Schultz, 23.1.2024

★★★★★ TEATERANMELDELSER.DK
“ENHVER bør se dette stykke – især lidt større skolebørn og voksne”
– Karen Reinhold Bjørkøe, 23.1.2024

LOLLAND-FALSTERS FOLKETIDENDE
“Skildrer på fineste vis den frygt, som nogle børn kan opleve for at skille sig ud og vender den om til en styrke, som skabte en af den moderne tids største forfattere.”
– Maria Glasius Lange, 28.11.2023 (Kultur-sektionen)

 


Forestillingen bliver til med generøs fondsstøtte fra:

Augustinus Fonden
Grete og Sigurd Pedersens Fond
Solar Fonden af 1978
Beckett Fonden
Konsul George Jorcks og hustru Emma Jorcks Fond
Knud Højgaards Fond
Nordea Fonden
Lemvigh-Müller Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Louis Petersens Legat
Gangstedfonden
BUPL

AF HJERTET TAK!


 

HAUT: Martha’s Dream

En undersøgelse af at være den sidste tilbage i verden

Åben arbejdsvisning søndag d. 16. juni efter en uges residency på Teatret Zeppelin

Format: WORKSHARING
Genre: Dramatisk-dokumentarisk hybrid

Dato: 16. Juni 2024
Tid: 14:00-16:00
Sted: Teatret Zeppelin, Valdemarsgade 15, 1665 København V

Det er GRATIS at deltage i arbejdsdelingen, men vi har begrænsede antal pladser så book en billet på forhånd – du kan booke din billet her:

Mathas dream_square

Den kunstneriske undersøgelse

I århundreder var vandreduen herskeren af himmelrummet over Nordamerika og i antal den største fugleart på jorden. I 1800tallet indledtes et massivt massedrab på arten. Da vandreduen Martha døde i 1914 i Cincinnatti Zoo, var hun den eneste levende vandredue tilbage i hele verden.

Med residenciet på HAUT vil gruppen af kunstnere bag “Martha’s Dream” undersøge, hvordan Martha, den sidste vandredue, kan vækkes til live i dag. Hvordan bevæger hun  sig? Hvordan lyder hun? Og hvordan får hun en stemme? De vil undersøge, hvordan den eksistentielle historie om at være den sidste tilbage i verden kan lyde og se ud fra et fugleperspektiv.  Med film, scenografi og musik vil de teste og afprøve dette, og tegne de første skitser til “Martha’s Dream”.

Kunstnerne

“Martha’s Dream” er første kapitel i LIFE & DEATH – en planlagt række af værker om tid og tab af Anastasia  Nørlund (instruktør) og Julian Juhlin (kunstner/scenograf). For at udfolde “Martha’s Dream” har Nørlund og Juhlin allieret sig med filminstruktør Frigge Fri, komponist Jesper Moeslund, dukkemager/scenograf Sigurd Dissing og kunstner Roe Ørslev. Gruppen har samlet sig med en interesse for skellet mellem det iscenesatte og autentiske. Residenciet er en mulighed for at de kan afprøve nye formater, i håbet om sammen at skabe en dramatisk-dokumentarisk hybrid. 

Kreditering

Iscenesætter/tekst: Anastasia Nørlund.  
Iscenesætter/sceno: Julian Juhlin. Website
Filmkunstner: Frigge Fri. Website
Komponist: Jesper Moeslund. 
Fuglebygger: Sigurd Dissing.  
Kunstner/allround: Roe Ørslev
AI-udvikler: Andreas Bigom

Producent: Christine Seierstad. 

Støtte/samarbejdspartnere

Støtte: Den Kollektive Tredjedel af Båndkopimidlerne
Sparringspartner: Louise Beck
Konsulent: Dr Helen James, Smithsonian Museum of  Natural History

Om residenciet

IN PROCESS er HAUTs residency format som skaber for fysiske brainstorms, der understøtter undersøgelsen og udviklingen af nye scenekunstneriske ideer. 

Anastasia Nørlund, Julian Juhlin, Frigge Fri, Jesper Moeslund, Sigurd Dissing og Roe Ørslev er inviteret i residency gennem det open call “IN PROCESS – SORG”, der havde fokus på at stille et scenerum til rådighed for kunstnere, der er tiltrukket af at udforske dødens, tabets og sorgens verdener i en performativ kontekst. Det open call var kurateret i samarbejdet med Andreas Constantinou. 

Dette residency er støttet af Statens Kunstfond, Københavns Kommune og Bikubenfonden.

HAUT: The Banality of care

A physical dialogue about the common trivialization of care and sustainability.

Format: WORKSHARING
Genre:
 Performative research 

Date: 21st April 2024
Time: 2:00-4:00PM
Place: Teatret Zeppelin, Valdemarsgade 15, 1665 København V

Participation in the event is FREE, but please reserve your spot as seats are limited – you can book a ticket right here:

.
The banality of care_insta_square

.

The artistic research

In a weeklong residency the 5 artists Yi Ten Lai Fernández, Maria Naidu, Shahrzad Malekian, Louisa Yaa Aisin and David Sebastian Lopez Restrepo are immersed in their artistic research “The Banality of care”. A research that stands in the context of our modern existence, where the concepts of care and sustainability have become persistent, often presented as an essential pursuit for personal well-being. In contemplating this contemporary phenomenon, the artists were inclined to reflect upon Hannah Arendt’s philosophical insights, particularly her exploration of the ‘banality of evil’ in the context of the Eichmann trial. Applying Arendt’s analytical lens to care and sustainability, unveiled to them intriguing parallels, prompting them to contemplate the banality of those concepts.

At the WORKSHARING they invite us into their research and will share findings from their work. Following the sharing of physical material, HAUT will facilitate a moderated feedback conversation where you as an audience have the opportunity to contribute to and enrich the artists’ further work.

Credits

Curatorial project by: Performance køkkenet
Artists: Yi Ten Lai Fernández, Maria Naidu, Shahrzad Malekian, Louisa Yaa Aisin and David Sebastian Lopez Restrepo                       

About this residency

IN PROCESS is HAUT’s one week residency format that makes space for physical brainstorms supporting the investigation and the development of new ideas for the stage.

Yi Ten Lai Fernández, Maria Naidu, Shahrzad Malekian, Louisa Yaa Aisin and David Sebastian Lopez Restrepo have been invited into this residency through the open call “IN PROCESS – Care”, whose focus was on the investigation of sustainability, care, self-care and alternative working methods and processes. The open call was curated in collaboration with Yong Sun Gullach.

This residency is supported by the Danish Arts Foundation and the Municipality of Copenhagen.

The artists

This artistic research is initiated by a collective of international artists based in Scandinavia, formed by Yi Ten Lai Fernández, Maria Naidu, Shahrzad Malekian, Louisa Yaa Aisin and David Sebastian Lopez Restrepo. They are motivated to explore the concepts of care and sustainability within the performing arts environment, responding to HAUT’s open call with a focus on the contemporary distinctions of these concepts in the context of modernity and capitalism. Their goal is to initiate a dialogue that addresses the common trivialization of care and sustainability. As artists and body researchers, they believe that through their individual and collective practices, they can discover ways to enhance our experiences of care and sustainability.                       

David Sebastian Lopez

David Sebastian Lopez Restrepo

Louisa Yaa Aisin

Louisa Yaa Aisin

Porträtt Kungliga Operan

Maria Naidu
Link to website

Shahrzad Malekian

Shahrzad Malekian

Yi Ten Lai Fernandez

Yi Ten Lai Fernández

 

FAGLIGT EVENT: USYNLIG

Gratis event for lærere onsdag den 3. april i forlængelse af forestillingen ‘Usynlig’

 

Med udgangspunkt i den nye forestilling USYNLIG, som handler om Majas hverdag med en psykisk syg mor, inviterer hvid støj sceneproduktion lærere, pædagoger og andre fagligheder med interesse for emnet til forestilling med efterfølgende fagligt event

 

Forestillingen USYNLIG handler om at være ung pårørende til en psykisk syg forælder. Om følelsen af at have en døgnåben alarmcentral placeret direkte i hjertet, maven og knoglerne. Med forestillingen sætter hvid støj sceneproduktion fokus på de pårørende børn og unge, der alt for ofte bliver glemt og tabt i systemet.

Onsdag den 3. april kl. 12:30, 2024
Sted: Teatret Zeppelin, Valdemarsgade 15
Tid: kl. 12:30-15:00 (Estimeret)

TILMELDING
Som fagperson kan du deltage GRATIS i forestilling og oplæg.
For tilmelding send en mail til billet@zeppelin.dk
– ved tilmelding vil vi bede dig oplyse, hvilken institution du er tilknyttet samt hvilken funktion, du har på institutionen. Dette er for, at vi kan tilpasse det faglige event bedst muligt til jer, der deltager.

Forestillingen USYNLIG er et forsøg på at vise de her usynlige unge pårørendes hverdag og give dem en stemme, så vi kan begynde at få et sprog omkring det og nærme os at forstå, hvor svært de har det. Det er også at sende et råb ud, at de også har brug for hjælp og dermed sende et håb til dem om, at nogen ser dem – de er ikke glemt.” – Charlotte Ladefoged, teaterleder

hvid støj ønsker at invitere fagfolk ind i dialogen med fokus på disse unge pårørende til psykisk syge. Derfor vil der efter forestillingen den 21. februar være et dialogbaseret fagligt oplæg ved SIND Rådgivning.

Vi ved, at tematikken rummer mange dilemmaer og udfordringer. Derfor er det dialogbaserede oplæg skruet sammen med udgangspunkt i at give plads til det, der fylder for jer som fagpersoner.

Charlotte Ladefoged forklarer: “Det giver sindssyg god mening også at lave den her slags events. Vi kan jo med forestillingen pege nok så meget på problemer og udfordringer, men hvis vi også kan hjælpe alle de dygtige fagpersoner derude lidt på vej med, hvor de skal gribe til i forhold til de her unge pårørende – så vi også forsøger at pege mod“løsninger”… Så har vi gjort alt, vi kan for at give de her usynlige unge pårørende en stemme og hjælp. Og det er dem, det hele handler om. Det er for dem, vi gør det her!

Læs mere om forestillingen her.

Ekstra mulighed for fagpersoner

Har du ikke mulighed for at se forestillingen og deltage i det faglige event den 3. april, tilbyder vi at kunne se forestillingen på Teatret Zeppelin uden beregning lørdag den 6. april kl. 15:30 – booking af billet skal ske til: billet@zeppelin.dk

HAUT: Mirrors and Portals

Mirrors and Portals is a research of the space where differentiation between the physical and the virtual melts away 

.

Format: IN PROCESS

Genre: Performing arts and live video art 

Where: The residency takes place at Teatret Zeppelin 2.-8.10.2023

Worksharing:
08.10.2023 at 2-4pm at Teatret Zeppelin, Valdemarsgade 15, 1665 København V

Sign up:
It is free to participate in this worksharing, but sign up is required. Reserve your seat by sending an email to billet@hautscene.dk, write “Mirrors and Portals” in the subject field.

SoMe-square_mirrors and portals

The artistic research

‘Mirrors and Portals’ is a research happening simultaneously between two different places. Through physical bodies and live video transmission, the artists create a visual mirror where togetherness is explored. Physicality does not travel unchanged through virtual portals, and the research plays with reality and fiction, entering a space of corporal multiplicity, and the fabrication of magic en-vivo.

The project departs from a desire to collaborate through distance, and to mirror artistic processes and share perspectives on how we emotionally engage with the topics of daily lived experience, climate change, conflict and relationships, and public space. How can artists contribute to ethical change through collective world-making and fostering connection?

The artistic team

This artistic research is initiated by the artists Katarina Lanier and Katinka Wissing. The two artists met each other in 2021 in the context of PACAP5 in Lisbon, but due to the geographical distance of their lives, they have not been able to work in person. With a strong desire to collaborate across distance, using video and online communication they have proposed a video format which creates a visual mirror from the blackbox theatre where Katinka will be present to the studio where Katarina will be at a distance. To unfold the potentials of this artistic research they have invited the dancers Ves Libberta, Inaja Catharina Skands and Leonor Lopes, and dramaturg Leo Shamah to take part in the artistic development work.

Katarina Lanier
Katarina Lanier is a bosnian-american dancer, visual artist, and performer. She has a background in philosophy, dance, and social sciences. Her interests are in collaborative processes, the possible relationships between image production and body practice, and experimental uses of social codes. These days she is collaborating with choreographers, performers, and videographers, and researching contemporary contexts of erotic production and poetics of desire. 

Katinka Wissing
Katinka Wissing is a Copenhagen-based dancer, artist, performer, and curator. They integrate queer eco-feminist ideas into their art and work, fusing performing arts, visual arts, and craft often in site-specific contexts, exploring the creation of alliances and networks. Katinka also serves as the curator for Copenhagen’s independent scene Ubåden. Their studies includes circus studies at AFUK, Copenhagen, contemporary dance at Tanz Fabrik, Berlin, and participation in the Performing Arts Advanced Programme (PACAP5) at Fórum Dança, Lisbon. 

Credits

Performance and collaboration: Ves Liberta, Inaja Catharina Skands and Leonor Lopes.
Dramaturgy: Leo Shamah.

Read more: hautscene.dk/mirrors-and-portals

Men størst af alt er jeg

Gæstespil af Copenhagen Acting School

En hjertevarm komedie om fem brudepiger i identiske kjoler. Copenhagen Acting School afvikler traditionen tro 3. årselevernes afgangsforestilling på Teatret Zeppelin under teaterfestivalen Cph Stage i maj-juni. Kom og oplev de nyudklækkede danske skuespillere!

For description in English, scroll down

Læs mere om Copenhagen Acting School her.
Læs mere om CPH Stage her.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

.

.

.

.

Om forestillingen ‘Men størst af alt er jeg’

Under uforudsigelige omstændigheder ved et bryllup bliver fem meget forskellige brudepiger låst inde i et garderoberum. Et ambivalent forhold til bruden og en virkelig grim lyserød kjole er, hvad de fem brudepiger synes at have til fælles. Mens tiden står stille dukker fortrængninger, indeklemte meninger og komplicerede relationer op.

Hvilke minder gemmer der sig i en rød sodavand? Er der nogensinde nogen, der har skrevet en god selskabssang? Er ægteskab en social konstruktion designet til at holde kvinden nede? Og hvorfor føles det som om livet synger på sidste vers, når man ikke længere kan nå at blive stewardesse?

Spilletider og pris

Forestillingens varighed: Ca. 75 min uden pause

Fredag 31. maj kl. 19:30 (premiere)
Lørdag 1. juni kl. 19:30
Søndag 2. juni kl. 19:30
Mandag 3. juni kl. 19:30
Tirsdag 4. juni kl. 13:00 & 19:30

Billetpris: kr. 65,- (alt inkl.) pr. billet
Find/køb billetter her

Holdet bag

Forestillingen er skrevet og instrueret af Lykke Sand Michelsen – nyskrevet til holdet

Medvirkende: Anja Østerby Hansen, Hannah Maria Roos, Liva Sohn Jensen, Svea Ditlevsen og Søs Uldall Ekman
Instruktørassistent: Lidiia Belykh
Lysdesign: Mikkel Magnus Olsen
Afvikler: Per Gad Lind
Foto/plakat: Jan Winther

Skuespillerne

Plakaten

Plakaten for forestillingen - lyserød baggrund med titlen i pink og nederst de fem skuespilleres portrætter, også i lyserøde nuancer.

 

 


 

Description in English

.

BUT GREATEST OF ALL IS ME

A heartwarming comedy about five bridesmaids in identical dresses.

During unforeseen circumstances before a wedding five very different bridesmaids are suddenly trapped in a wardrobe. Ambivalent relation to the groom and a really ugly pink dress seems to be the only things the bridesmaids have in common.
While time stands still, they fill it with awkward opinions, suppressed memories and complicated relations.
What memories can hide in a red soda? Has anybody ever written a good song for a wedding? Is marriage a social construct designed to suppress women? And why does it feel like life is coming to an end, when you realise you can no longer become a stewardess?

 

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

HAUT: How To Arrive After Landing

Kom og oplev værker i proces, når HAUT gæster Teatret Zeppelin med deres residensformat IN PROCESS, IN SEED og IN PRODUCTION flere gange i løbet af teatersæsonen.

Læs mere om ‘HAUT på Teatret Zeppelin’ her.

Den 27. august inviterer HAUT til åben arbejdsvisning (worksharing) som afslutning på Šárka Benedová, Atul Giri, Helene Düring Kjær, Victoria Heggelund and Martine Rubin Wollan arbejdsuge på Teatret Zeppelin.

Det sker fra kl. 14:00-16:00. Dørene åbner en halv time før.
Arrangementet er gratis, men kræver tilmelding ved at skrive til billet@hautscene.dk – skriv “How to arrive after landing” i emnefeltet.
Læs mere om arrangementet på HAUT’s hjemmeside her.

DESCRIPTION

Šárka Benedová, Atul Giri, Helene Düring Kjær, Victoria Heggelund and Martine Rubin Wollan have arrived at Teatret Zeppelin for their IN PROCESS-residency. They will dive into the research of their project How To Arrive After Landing, an artistic deep-dive into empty spaces, transitions between events, silences and disorientation. Follow their work as they’ll take over Instagram and share glimpses of their process.
The residency ends with a WORKSHARING where you are invited to come and take part this Sunday 2-4pm at Teatret Zeppelin.
A WORKSHARING creates a meeting between an artistic work-in-process and you, the audience. It is a chance to get a behind-the-scenes look into the artistic development work. The artists share physical material and experiences from their investigation, followed by a moderated feedback conversation with the audience.
It is free to attend, but sign up is required – write to billet@hautscene.dk
We look forward to spending the afternoon with you!

How To Arrive After Landing

– an artistic deep-dive into empty spaces, transitions between events, silences and disorientation.

Format: IN PROCESS
Genre: Contemporary dance/ live music 

The residency takes place at Teatret Zeppelin 
21.08-27.08.2023

WORKSHARING:
27.08.2023: kl. 14-16, Teatret Zeppelin

Signing up:
The tickets are free, but it requires signing up. You can do so by writing to billet@hautscene.dk. Write “How to arrive after landing” in the subject line.

Photo: Eduardo H. Scaramuzza

KRA_Anniversary_III_photography_by_@eduscaramuzza-20 (2)

The artistic research

This project is an interdisciplinary research anchored in contemporary dance, branching out to music and sound design, fashion and textile and other expressive means.

Šárka Benedová, Atul Giri, Helene Düring Kjær, Victoria Heggelund, and Martine Rubin Wollan research the discrepancy between the physical landing in a space and the arrival of one’s being. They are curious to question how we arrive together as individuals and as a group as we are filled with a lingering sense of summer. Can we integrate and acknowledge the places we just came from as part of our shared here and now?

The group are fascinated by empty spaces, transitions between events, silences and disorientation and ask: How can objects, sound and movement signify distances, departures and arrivals? Their approach is interdisciplinary and improvisational – they aspire to create scores that allow them to be creatively in flux with the current space, time, and inner world of each performer.

 

The artistic team

Šárka Benedová is a Czech performer based in Norway focusing on contemporary dance and saxophone – as separate entities as well as fluid partners in expression. Her artistic practice seeks to break barriers in perception and dissemination of art with an emphasis on accessibility. She is a co-leader of the Kunstgrillen Ensemble. Šárka’s professional background comes from the MUK Universität der Stadt Wien (AT), Escola Superior de Danca (PT) and University of Stavanger (NO)
Website / Vimeo

Helene Düring Kjær is a contemporary dance artist based in Stavanger, Norway and Aarhus, Denmark. Kjær works freelance as a dancer, choreographer, producer, and project leader. As a creator and performer, she has been engaged in her own productions, collaborations and as a dancer for choreographers. Kjær holds a BA in contemporary dance from UiS (NO). She is co-leading the Stavanger based Kunstgrillen Ensemble, which relies on interdisciplinary improvisation in public spaces.
Website / Vimeo

Atul Giri is a Stavanger based Indian ambient musician, field recording artist. Atul’s musical affinity lies in lyrical storytelling and expressions through creating diverse ambiences using voice, guitar and field recordings. He draws his inspiration from nature and raw human emotions. He has an advanced degree in Music Production & Recording Arts from UiS (NO) and is currently engaged in his music project Atúl and Field Recording project ‘Locator Project’.
Instagram

Victoria Heggelund is a Stavanger based artist working across the fields of dance and textile work. Heggelund works as a dancer/choreographer/producer/fashion- and costume designer and holds a BA in contemporary dance from the University of Stavanger (NO). One of the main focuses on her artistry is how textile/clothes/music and movement can work together in a complete symbiosis rather than mere ‘compliment’ to each other.
Website

Martine Rubin Wollan graduated from the BA contemporary dance from UiS (NO) in 2022, and now she is a contemporary dance artist based in Stavanger, Norway. In Wollan’s practice the imagination is the key to unlocking what the mind and the body are capable of doing, and all the hidden possibilities that lie within. This study focuses on the mind’s and the body’s availability and sensitivity to taking different input, and how the new input becomes the reality of the here and now, and makes the dancer fully present.
Instagram / Youtube

 

Se evt. også HAUT’s egen hjemmeside her.

Flowers Also Cry

Oplev en stærk fortælling om modige kvinder, der har kæmpet, ydet og ofret under krigstider – fortalt igennem moderne dans.
Al overskud fra billet- og cafésalg bliver doneret til velgørenhed for ofre for krigen i Ukraine.

.
For description of the show in English, please scroll down
.

.

Målgruppe: for alle fra min. 10 år
Genre: moderne dans
Temaer: krigshistorier, resiliens, styrke, kvinder under krig
Spillested: Teatret Zeppelin – se på kort
Spilletider: 28., 29. og 30. september kl. 19:00
NB. Kaféen er åben før forestillingen fra 18:00, men lukket efter forestillingen (kom gerne i god tid)
Pris: fra 130 kr. pr. billet
Køb billet: via Billetto

NB. Dørene åbner kl. 18:00 på spilledage, hvor Kaféen på 3. sal er åben – caféindtægter doneres til velgørenhed til fordel for krigens ofre i Ukraine (læs mere under punktet ‘Støtte’ herunder).

.

Om danseforestillingen Flowers Also Cry

“Flowers Also Cry” betyder oversat til dansk “Blomster græder også”. Det er en stærk danseforestilling, der hylder de utallige historier om modige kvinder, der har tjent og ofret under krigstider. Denne bevægende og inspirerende optræden fejrer kvinders ukuelige ånd og modstandsdygtighed over for modgang.

Flowers Also Cry er en hjertefølt udforskning af menneskers oplevelser under krigstid. Gennem dansens sprog vil vi dykke ned i livene for dem, der har gennemgået fangenskab, har udholdt skader, traumer og smerter, og som har måtte forlade deres hjem. Men det er ikke kun en skildring af prøvelserne og lidelserne. Det er også en hyldest til styrken og beslutsomheden hos dem, der vendte tilbage til et godt liv. Og som er dedikerede til at forme en lysere fremtid.

Vores verden synes ofte bombarderet med tragiske nyhedsoverskrifter og tabeller over anonyme tabte menneskeliv. “Flowers Also Cry” sigter efter at sætte et menneskeligt ansigt på de hjerteskærende krigshistorier. Oplev den skønhed, der opstår selv i de mørkeste øjeblikke. Forestillingen fremviser håbets og modstandsdygtighedens essens. Og viser den urokkelige menneskelige ånd, der overstiger og overkommer voldsomme udfordringer. Alle odds til trods vil forestillingen også rumme øjeblikke af humor, der minder os om kraften i at smile, selv under de mest udfordrende omstændigheder.

Kreditering

Koreograf: Anastasia Krasnoshchoka i co-samarbejde med danserne
Dansere: Kim Strobel, Maria Solei Järvet, Anette Toiviainen, Natalie Cox, Anastasia Krasnoshchoka.
Lysdesigner: Igor Galicki
Lyddesigner: Karl Heding
Fotograf: Galyna Baz, Eva-Theresa J.Anker

Støtte

Hele overskuddet fra billetsalget samt fra cafésalget på teatret vil blive doneret til nonprofit-organisationen Faino, som arbejder på konstant højtryk for at dække de mest presserende behov i Ukraine under krigen i landet.

Forestillingen er generøst finansieret af Dansk Skuespillerforbund, Augustinus Fonden og William Demant Fonden,
samt støttet af Teatret Zeppelin, Faino, Marianne Kjær, Den Danske Helsinki-Komité for menneskerettigheder og Ørkenfortet (AFUK).

Om forestillingens skaber

Fotografi af koreograf Anastasiia Krasnoshchoka, siddende på gulvet i et sort rumAnastasia Krasnoshchoka er en udtryksfuld danser og fremadstormende koreograf, der har fået sin uddannelse på Copenhagen Contemporary Dance School. Hendes store kærlighed til dans har været tydelig i hele hendes liv, selvom hendes rejse mod en dansekarriere var præget af udfordringer og omveje. Anastasia begyndte sin danse-rejse i Ukraine i folkedansens verden.

Udover sin dedikation til dans forfulgte Anastasia også en akademisk vej og opnåede en ph.d. i laserdiode-belysning. Denne unikke kombination af ekspertise inden for både dans og den akademiske verden beriger hendes kunstneriske udtryk og antænder hendes kreativitet.

I Anastasias arbejde med dansen ynder hun at skabe fængslende atmosfærer og fremkalde kraftfulde følelser. Hun omfavner improvisation som en væsentlig del af sit arbejde, hvilket giver hende mulighed for at skabe spontane og autentiske bevægelser. Derudover tror hun fast på at bruge dansens sprog til at adressere vigtige sociale og politiske emner, og hun bruger sin kunst til at anspore tankevækkende samtaler.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

.

.

.

……………………………………..

Description in English

Flowers also cry” is powerful contemporary dance performance that pays tribute to the untold stories of courageous women who have served and sacrificed during times of war. This moving and inspiring production is a celebration of the unbreakable spirit and resilience of women in the face of adversity.

“Flowers also cry” is a heartfelt exploration of the human experience during wartime. Through the art of dance, we will delve into the lives of those who have endured captivity, faced harm, and had to abandon their homes. But it is not only a portrayal of the trials and tribulations; it’s also an ode to the strength and determination of those who came back and are dedicated to shaping a brighter future.

In a world often numbed by news headlines and statistics of loss, “Flowers also cry” aims to put a human face to the heart-wrenching stories of war. Witness the beauty that emerges from even the darkest moments. The performance showcases the essence of hope and resilience, demonstrating the unyielding human spirit that rises above challenges. Despite all odds, the show will also embrace moments of humor, reminding us of the power of smiling even in the most challenging circumstances.

Choreography: Anastasia Krasnoshchoka in co-creation with the dancers.
Dance: Kim Strobel, Maria Solei Järvet, Anette Toiviainen, Natalie Cox and Anastasia Krasnoshchoka.
Lighting: Igor Galicki
Sound: Karl Heding
Photo: Galyna Baz, Eva-Theresa J.Anker

The performance is recommended for the audiences from 10 years and older.

All profit from ticket sales will be donated to a non-profit organization Faino  in order to cover the most urgent needs in Ukraine 🇺🇦 

The creation is generously funded by Dansk Skuespillerforbund, Augustinus Foundation and William Demant Fonden, as well as supported by 
Teatret Zeppelin , Faino, Marianne Kjær, The Danish Helsinki Committee, Ørkenfortet.

 

Audience: minimum age is 10 years old
Genre: modern dance
Themes: war stories, resilience, inner strength, women during war time
Spillested: Teatret Zeppelin – click here for map
Show time: September 28, 29 and 30 @ 7 pm (19:00)
NB! The café is open before shows from 6pm but closed after shows.
Price: from 130 DKK per ticket
Buy ticket: via Billetto

Zeppelinsk julestue

ZEPPELINSK JULESTUE 2023 ER DESVÆRRE AFLYST

Kære venner!

Vi har desværre været nødt til at aflyse Teatret Zeppelins traditionsrige julestue i år. Der er pres på for tiden med hele to premierer i de to weekender op til julestuen (lørdag den 18. nov. er der premiere på TOVE, som er vores co-produktion med Teatret Masken på Falster; og lørdag den 25. nov. er der repremiere på Da julen kom til Mumidalen på Teatret Zeppelin). Vi lover at vende stærkt tilbage næste år, hvor vi genoptager “første lørdag i december” som dagen for ZEPPELINSK JULESTUE, som det har været siden 2013. Men i år sætter vi ind med rettidig omhu af personalehensyn og for at samle kræfterne omkring vores to store teaterproduktioner. Vi glæder os til at se jer til næste år!

Første lørdag i december åbner Teatret Zeppelin traditionen tro dørene til byens herligste julestue i vores charmerende teaterhus.

Vi pynter op på zeppelinsk manér og indretter et spændende juleværksted. Få tips til, hvordan man laver anderledes julepynt af bl.a. genbrugsmaterialer og ting fra naturen – ved kyndig vejledning af dygtige teatermennesker. Vi juler med musik, sang, godter og højtlæsning, indtil sneen falder og kanens bjælder lyder.

Julestuen lørdag 2. december begynder kl. 14.00 og slutter kl. 16.00.

Se billeder fra sidste års julestue på Teatret Zeppelin: 2022


Pris:

50 kr. pr. person
Dog kun 20 kr. for alle, der har billet til dagens opførelse af juleforestillingen Da julen kom til Mumidalen kl. 13:00 (forestillingen varer ca. 45 min.).
Børn under 3 år kommer gratis med til julestue.
Betaling foregår enten kontant i døren eller med MobilePay til nr. 44090 (vi tager ikke Dankort).

Tilmelding nødvendig:

Skriv en mail til billet@zeppelin.dk med emnefeltet ‘Zeppelin julestue’ eller ring på 33220478.
Husk at angive, hvor mange personer I kommer.
Begrænset antal pladser, først-til-mølle.

Vi glæder os til at jule med jer!

 

Spiren

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

.

.

.

VARIGHED: 35 min.
ALDER: 3-8 år
BILLETPRIS: fra 40 kr. – 175 kr.
SPILLETIDER: tirs-fre 9:45 & 11:45 + lør 11:00 & 13:00

Om forestillingen

To børn sætter frø og spirer et venskab…

Foråret er på vej og planternes magiske verden kommer helt tæt på i denne dukke- og musikforestilling om vækster, venskab og børnepower med original musik, humor og poesi til små grønne fingre.

Puk er lige flyttet ind, da hun opdager en pige, der lister rundt og tegner blomster på husmurene. Da den pertentlige pedel griber ind, er den mystiske pige som sunket i jorden og Puk får skylden. Snart viser det sig at de bor lige overfor hinanden, en fælles grøn mission vokser og binder dem sammen i et venskab med et vokseværk, der viser sig at være langt stærkere og mere vidtrækkende end de først aner…

 

Om Faster Cool

Hjerteligt teater for de allermindste!

Teatret Faster Cool har specialiseret sig i totaloplevelser for det yngste teaterpublikum og lægger stor vægt på de pædagogiske materialer, der folder oplevelsen ud på ny, giver grobund for læring og endnu flere gode oplevelser efter tæppefald.

Faster Cool tager med humor, sanselighed, musik og poesi kunstnerisk udgangspunkt i sit publikums ståsted: Dét at være ny i livet og lære hver eneste dag, at gå verden i møde med leg, lyst og hjertet forrest!

Se Faster Cools hjemmeside her.

——–

 

OBS! Ønskes der anmelderbilletter eller yderlig info kontakt venligst:
Art Attack Lena@artattack.dk mobil 20 33 75 07

 

.

ZøvnZaun

Forestillingens spilleperiode er rykket fra det oprindeligt annoncerede 23.-24. april 2024 til nu 7.-8. maj 2024 – og udvidet med to aftenvisninger.

Begrænset antal pladser – max. 14 personer pr. opførelse.
Kontakt os meget gerne telefonisk, hvis I er interesseret i billetter (tlf. 33 22 04 78, hverdage 9-15).

Om forestillingen

Tag med på en tankevækkende og fascinerende rejse gennem søvnløshedens moderne tendenser – en interaktiv og sanselig performance til voksne og unge fra 12 år og opefter.

ZøvnZaun er en invitation til at udforske søvnens historier, mysterier og udfordringer, der berører os alle. Oplev en forestilling, der sætter fokus på søvnens skrøbelighed og vigtigheden af vores ret til hvile. Med ZøvnZaun får du en unik mulighed for at reflektere over din egen søvn og hvor meget vi hver især er påvirkede af ydre krav og fristelser, til at holde os fra søvnens dyb. En tilstand, der trods alt udgør en betydelig del af vores liv.

ZøvnZaun behandler på sensorisk og humoristisk vis, den vestlige verdens besættelse og jagt på den gode søvn, som er truet af nogle af de selvsamme mekanismer som skaber besættelsen, nemlig kontrolsamfundet og ideen om det optimerede menneske.

I centrum for handlingen står søvneksperterne fra Sov NU, der præsenterer deres mantra “Sleep Less Stay Fresh” og påstår at have udviklet den perfekte søvnsimulator, som kan reducere søvnbehovet fra de anbefalede 8 timer til blot 40 minutter. Rejsen med gruppen Sov NU er en sanselig oplevelse, hvor publikum inviteres til at slippe kontrollen over tanker og krop for lettere at falde i søvn. Søvnsimulatoren er en planetarisk dome, hvor publikum liggende kan give sig hen til en visuel og sanselig oplevelse, som invitere dem til en rejse mellem vågen og drømmende tilstand.

Selvom gruppen påstår, at kunne kurere søvnløshed og sågår komprimere ens søvnbehov, så er det snarere en kommentar til kapitaliseringen af et samfundsskabt problem, som søvnløshed kan menes at være. I Norden står vi faktisk i spidsen, når det kommer til søvnproblemer. En tredjedel af voksne oplever ugentligt søvnproblemer, og 15% lider af søvnløshed. Disse tal er særligt bekymrende, når det kommer til den yngre generation, hvor 85% af unge i Norden sover for lidt.
Med en ironisk distance til gruppen Sov NU og deres såkaldte løsninger på samfundets søvnproblemer, ønsker vi at kaste lys over søvnens komplekse og sensible natur.

SPILLETIDER

Tirsdag 7. maj: 10:30, 17:00 & 19:00
Onsdag 8. maj: 10:30, 17:00 & 19:00

Klik på KØB BILLET forneden for overblik over ledige spilletider.
Husk: kontakt os gerne telefonisk, hvis I er interesseret i billetter.

PRAKTISK INFO

Forestillingen starter med en introduktion på 15 minutter, hvorefter publikum føres ind i en specialbygget dome, hvor de resterende 45 minutter vil foregå.

 

TRAILER

Traileren er på norsk og engelsk med danske undertekster, men når ZøvnZaun spiller på Teatret Zeppelin, foregår alt på dansk.

USYNLIG

★★★★★
“Forestillingen giver en nødvendig stemme til mange børn og unge med psykisk syge forældre”

Kulturnyt, d. 20.2.2024

 

“Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.”

Teateravisen, d. 21.2.2024

 

Om forestillingen

Maja lever i en verden af konstant frygt for, hvad der sker om et øjeblik. En verden fuld af uforudsigelighed, for hvordan har mor det mon i dag? Ligger hun på sofaen i mørket, eller danser hun rundt med støvsugeren og har købt nye plastikmøbler, inden solen overhovedet er stået op?

Ingen ved helt, hvad der er galt med mor, og ingen spørger ind… Omverdenen spiller bare med på ‘alt er okay’. ”Godt, din mor har dig”, siger hendes fortravlede lærer. Og da Maja står med sin meget syge mor, bliver de afvist i døren til psykiatrien med ordene: ”Desværre, du må tage din mor med hjem igen, vi har overbelægning.” Selv Majas bedste ven ved ikke, hvor svært det faktisk er…

USYNLIG handler om at være ung pårørende til en psykisk syg forælder. Om følelsen af at have en døgnåben alarmcentral placeret direkte i hjertet, maven og knoglerne. USYNLIG italesætter med nænsomhed og omsorg den ensomme og isolerende oplevelse, det er at være pårørende til en usynligt syg forælder. Sådan at flere begynder at forstå, og flere bliver bedre forstået.

USYNLIG er en del af hvid støjs undersøgelses- og udviklingsprojekter med fokus på mental sundhed blandt børn og unge, der bl.a. har resulteret i forestillingerne ”Spil Død” om angst blandt børn og unge og ”CUT//” om cutting særligt blandt unge piger.

Forestillingen er egnet fra 13 år.

GRATIS FAGLIGT EVENT

– om hvordan man arbejder med børn & unge, der er pårørende til psykisk syge familiemedlemmer

Onsdag den 3. april 2024 inviterer hvid støj til Fagligt Event for lærere, pædagoger, studerende og andre fagligheder med interesse i, hvordan man i sin professionelle praksis arbejder med pårørende børn og unge til psykisk syge. Vi ser først forestillingen USYNLIG, og herefter er der et dialogbaseret fagligt oplæg ved SIND Rådgivning.

Vi ved, at tematikken rummer mange dilemmaer og udfordringer. Derfor er det dialogbaserede oplæg skruet sammen med udgangspunkt i at give plads til det, der fylder for jer som fagpersoner.

Information
Onsdag den 3. april kl. 12:30, 2024
Sted: Teatret Zeppelin, Valdemarsgade 15
Tid: kl. 12:30-15:00 (Estimeret)
Som fagperson kan du deltage GRATIS i forestilling og oplæg.
For tilmelding skriv en mail til billet@zeppelin.dk
– oplys institution og funktion ved tilmelding

Læs mere om eventet her.

_____________________

FORESTILLINGENS SPILLETIDER

Tirsdag-fredag: 10:00 & 12:30
Lørdag: 13:00 & 15:30

Klik på KØB BILLET forneden for overblik over ledige spilletider.

Mustafas Kiosk

Kom med indenfor i Mustafas Kiosk til en fræk og flabet hyldest til mangfoldighed, fantasi, påhitsomhed og anarki.

Teater Fantast inviterer de 4 -10 årige og deres forældre med ind i kiosken og præsenterer digtene fra Jakob Martin Strids moderne børnebogsklassiker, som en ægte rodebutik af forskellige små historier fortalt med skuespil, dukker, sang og musik.

Forestillingen er baseret på børnebogen ‘Mustafas Kiosk’ af Jakob Martin Strid. Den havde premiere i  2012 og har turneret lige siden. Til dato har Mustafas Kiosk spillet for over 50.000 publikummer i hele Danmark, og under COVID-19 i april livestreamede Teater Fantast Mustafas Kiosk for mere end 30.000 publikummer online.

SPILLETIDER

Tirsdag-søndag: 10:00 & 12:30

Klik på KØB BILLET forneden for overblik over ledige spilletider.

Vitello

OBS! Grundet stor efterspørgsel efter billetter til denne forestilling har vi udvidet spilleperioden med to opførelser i efterårsferien tirsdag den 17. okt. kl. 13:00 & 15:30. Forestillingen spiller i øvrigt hver dag fra 30. okt.-3. nov. kl. 10:00 & 12:30. Billetter kan bestilles nu.

.

Kim Fupz Aakesons ”Vitello”-bøger er nogle af landets mest populære børnebøger. Bøgerne bruges flittigt i de første klasser i Folkeskolen – ligesom de er rigtig populære børnebøger på biblioteket og som højtlæsning hjemme.

I teaterforestillingen “Vitello” leder Vitello efter en far han kan vise frem til sine irriterende venner, tvillingerne Max og Hasse og møgungen William. I sin søgen får han både en klam kæreste, møder en tunghør pølsemand og Gud. Og er det i orden at have en papfar med en rød sportsvogn, når ens rigtige far er en superengel?

Man kan sige meget om Vitello, men kedeligt bliver det aldrig. Vitello er nemlig ikke ret god til at kede sig, så han skal nok finde på noget – enten sammen med de irriterende tvillinger Max og Hasse eller sammen med møgungen William eller også bare sammen med sig selv.

.

SPILLETIDER

17/10: (tirsdag i efterårsferien uge 42) kl. 13:00 & 15:30
30/10-3/11: Mandag-fredag kl. 10:00 & 12:30

Klik på KØB BILLET forneden for overblik over ledige spilletider.

Sallys far

I forestillingen møder vi Sally, hendes spøjse lillebror, Eddie, hendes ven, Svend, og ikke mindst Sallys sjove og skøre far, der ikke er som andre fædre.

Sallys far er sygt pinlig. F.eks. når han får den skøre idé, at han vil være youtuber, eller når han beslutter sig for, at han ikke gider at være voksen, så han og Sally må bytte roller. Han er også en vildt dårlig taber, og når han får mandeinfluenza, er det Sally, der må sørge for, at han får kiks og kakaomælk. Men kedelig – DET er Sallys far ikke!

Humoren rammer hele familien, der bliver masser at grine af og snakke om bagefter. For bag fars fis og ballade, er der selvfølgelig også alvor, som vækker eftertanke hos både store og små.

SPILLETIDER

Mandag-onsdag: 10:00 & 12:30
Fredag: 10:00 & 17:00

Klik på KØB BILLET forneden for overblik over ledige spilletider.

BILLEDER FRA FORESTILLINGEN

Glimmer På!

Med original musik, sang, dans, lyd og lys i en smuk scenografisk ramme tager det lille funky orkester publikum med på en forfriskende, boblende, finurlig og sjov musikalsk rejse hvor de sammen med publikum kaster glimmer på dagen.

Fællesskab, bevægelse og glæde!

Publikumsopbygningen er skiftet ud med et dansegulv, for her tager publikum aktivt del i sangenes individuelle fortællinger med krop, udtryk, fagter og følelser.

SPILLETIDER

Tirsdag-fredag: 9.45 & 11.30
Lørdag-søndag: 11.00 & 13.00

Klik på KØB BILLET forneden for overblik over ledige spilletider.

Freestyle Sensation

Freestyle Sensation er Freestyle Phanatix‘ nyeste forestilling. Den kommer efter successen med Beatbox Sensation. Med instruktion af Kim Bøytler og koreografi og musik af de medvirkende artister har de skabt en sublim kraftpræstation. Oplev de bedste artister indenfor deres felt. Og få en udtryksfuld indføring i hiphoppens udtryksformer – baseret på hiphoppens oprindelige og positive værdier.

Peace, Unity, Love & Having Fun er hiphoppens grundlæggende budskab. Dette motto står centralt, men tages et stort skridt videre i forestillingen gennem en interaktiv oplevelse, hvor breakdance, rap, beatboxing og streetdance smelter sammen med scenografi, projektion, lyd- og lysdesign.

Sidst Freestyle Phanatix gæstede Teatret Zeppelin endte det i skrigende jubelscener fra stolerækkerne; det siger meget om genrens evne til at medrive publikum på vildeste vis!

.

Freestyle Sensation som en del af undervisningen

UNDERVISNING handler OGSÅ om at åbne elevers øjne for verden omkring dem. At inspirere dem til at udforske nye horisonter. Derfor vil vi varmt anbefale lærere med elever mellem 6-15 år at ta’ ind og se den fantastiske danseforestilling “Freestyle Sensation”.

Forståelse for mangfoldighed: Hiphop-kulturen er kendt for sin inklusivitet og mangfoldighed. Forestillingen vil fremhæve vigtigheden af at omfavne forskelligheder og respektere hinandens baggrunde.

Fællesskab og samarbejde: Dans er en kunstform, der kræver teamwork og samarbejde. Ved at se professionelle dansere i aktion kan dine elever lære om vigtigheden af at arbejde sammen og støtte hinanden.

Kulturel berigelse: “Freestyle Sensation” giver dine elever en enestående mulighed for at opleve hiphop-kulturen på nært hold. De vil blive introduceret til dens historie, betydning og kunstneriske udtryk gennem en visuel oplevelse, de vil snakke om længe efter.

Så tag dine elever med ind i teatret og lad dem opleve den magi, der kun kan findes i live forestillinger!

SPILLETIDER

Tirsdag-lørdag 10:00 & 12:15

Klik på KØB BILLET forneden for overblik over ledige spilletider.

Da julen kom til Mumidalen

Mumi møder scenen! Glæd dig til at opleve en særdeles flot og stemningsfuld juleforestilling for alle fra 4 år – baseret på den finske forfatter Tove Janssons illustrerede bog af samme navn. Med mulighed for at stille spørgsmål til skuespiller efter hver forestilling. 

Note 2.12.2023: OBS! SNART ALT UDSOLGT! FÅ BILLETTER TILBAGE. OVERBLIK HER.

Hvor: Teatret Zeppelin på Vesterbro i København

For pressemeddelelse og forestillingsbilleder klik her.
Læs anmeldelser af forestillingen længere nede på denne side.

Forestillingen produceres med tilladelse fra Agency North Ltd.
© Moomin Characters tm
Bogens originaltitel: Julen kommer till Mumindalen

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

 

 

★★★★★

“Den slags teateroplevelse, som man ønsker at give sig selv og sine børn flere af, fordi den er så veludført og af absolut højeste kvalitet.”

– Børn i byen (læs hele anmeldelsen her – eller scroll ned for at læse flere anmeldelser)

.

MUMI – OM FORESTILLINGEN

Da Mumifamilien bliver vækket midt i deres rare vintersøvn af Hemulen under stort postyr, vågner de op til en forandret verden. Mumidalen er klædt i et tindrende hvidt, tykt og iskoldt lag sne – et fuldstændig ukendt naturfænomen for mumierne. Som det er med mumierne, er alt ukendt faretruende og skræmmende. Deres venner i dalen har ikke tid til at forklare dem, hvad der er på færde. De har for travlt med at blive klar til julen. Hvad julen er, er et mysterium for mumierne. Men det virker foruroligende, sådan som alle ængster sig for at blive klar, før den kommer. Mumifamilien gør sig stor umage med at gøre som de andre for ikke at vække julens vrede eller det, der er værre…

Et univers med mange lag – et slags landkort over menneskehjertet

Billede af forestillingen. Foto: Lasse Frank, © Moomin Characters

Den første Mumibog blev til under afslutningen af 2. verdenskrig. Efterkrigstiden har naturligt sat sine præg på Mumiernes univers. Livet er skrøbeligt, og Mumidalen er fuld af farer og ukendte fænomener. Men historierne er også fulde af den slags gode, mellemmenneskelige gerninger, der redder os igennem svære tider og udfordringer.

Ligesom i den virkelige verden finder man i Mumidalen alle personlighedstyper og bevæggrundlag. Forfatter og filmskaber Frank Cottrell-Boyce formulerer rammende Mumiuniverset i forordet til bogen ‘Livet i Mumidalen’:
“Jo ældre jeg bliver, jo mere ser jeg Mumilands væsener og skikke overalt omkring mig i min dagligdag. Eksempelvis hemuler (dominerende), filijonker (neurotiske), skovunger (generte), bisamrotter (gnavne) og snorker (bedrevidende) – jeg har mødt dem alle og arbejdet sammen med dem. Børnelitteratur har en tendens til at definere folk ud fra socialklasse, race eller beskæftigelse, men Mumidalen præsenterer os for et helt bastiarium over personlighedstyper, adfærdsmønstre og moralske holdninger – et slags landkort over menneskehjertet.”

Mumi er kendt og elsket i store dele af verden. De særegne væsner har betaget hjerte efter hjerte og med rette.

Om Tove Jansson – forfatteren og tegneren bag Mumitroldene

Tove Jansson voksede op i en kunstnerfamilie i Helsinki i Finland, hvor hun blev født i 1914. Tove Jansson begyndte allerede som 15-årig at illustrerer avisstriber. Som voksen arbejdede hun bl.a. som billedkunstner og illustrator.

Under anden verdenskrig arbejdede hun for et politiske tidsskrift, hvor hun skabte provokerende illustrationer, der kritiserede magthaverne. I samme periode skabte Tove Jansson de kendte og fantasifulde Mumitrolde, som blev en kontrast til den verden, der var omkring hende.

Den første Mumibog Kometjakten udkom i 1946. Herefter fulgte flere bøger med mumitroldene som omdrejningspunkt.
Hos mumierne fik dagligdagen plads til at være tryg og sjov. Samtidigt med at deres melankolske univers gav plads til at fordybe sig og lade fantasien løbe frit. Den nysgerrige, sansende og uskyldige måde et barn ser verden på, er kendetegnene for fortællingerne, som den dag i dag stadig tryllebinder og charmerer både børn og voksne.

Tove Jansson var en kunstner for alle. Selvom hun i dag er mest kendt for børnefortællinger, har hun også skrevet skønlitterært og biografisk til det voksne publikum samt illustreret mere end 1500 avisstriber.

Bøgerne om mumitroldene gjorde hende kendt i en lang række lande og er oversat til mere end 30 sprog. Tove Jansson anses for at være en af de vigtigste børnebogsforfattere i norden.

Menneskerettigheder forklædt i Mumitrolde

“Afskyen over for ufrihed var en stærk drivkraft for Mumitroldenes skaber, Tove Jansson, der som ung satiretegner drev gæk med samtidens diktatorer”. Sådan indledes en artikel i Amnesty International’s medlemsblad fra marts 2022. I artiklen kan man læse, hvordan Tove Jansson igennem tiden har brugt mumitroldene til at bakke op om menneskerettighederne: “selvom historierne om Mumitrolden og Mumidalens øvrige fantasifulde beboere foregår i et naturunivers fjernt fra krig og politik, så forbinder de første bøgers temaer, såsom flugt, katastrofer og hjemløshed, direkte Mumidalen med samtidens usikkerhed”.

Mumi for menneskerettigheder - artikel i Amnesty International marts 2022

Læs hele artiklen ‘Mumitrolde for menneskerettigheder’ online her.


.

“Hvis du tør at se dig selv i øjnene, bliver du klogere”

Interview med Mie Brandt på Scenen.dk

.

Kom et spadestik dybere bag om forestillingen ‘Da julen kom til Mumidalen’ i det fine interview med skuespiller og kunstnerisk leder Mie Brandt offentliggjort på scenen.dk 6.12.2023.

Læs hele interviewet her.

.

.

.


En ny forestilling bliver til – repremiere 25. november

Teaterforestillingen ‘Da julen kom til Mumidalen’ blev bygget og færdigudviklet på Teatret Zeppelin i løbet af efteråret 2022. Du kan se billeder af arbejdet med forestillingens tilblivelse af på teatrets Facebook, Instagram og TikTok.

Forestillingen har repremiere den 25. november 2023 kl. 15:30 på Teatret Zeppelin.

Alle fra 4 år kan komme ind og se forestillingen, men den egner sig især til de 4-10 årige.


Spilletider

Forestillingen spiller fra 25. nov.-19. dec. 2023:
Tirsdage & onsdage kl. 10:00
Torsdage & fredage kl. 10:00 & 12:00
Lørdage & søndage kl. 11:00 & 13:00

Spillefri dage:
alle mandage samt søndag d. 26. dec. og Luciadag d. 13. dec. opføres forestillingen ikke.

NB. Tryk på køb billet for at se et overblik over alle spilletider


Forestillingsprogram og undervisningsmateriale

Det trykte program gives til alle gæster, så længe lager haves. Det indeholder informationer om forestillingen, og det indeholder også opgaver for børn – heraf opgaver, som er oplagte for elever at lave sammen i klassen efter et teaterbesøg med skolen. Programmet gør det derfor også ud for det undervisningsmateriale, vi altid laver til teatrets egne teaterproduktioner.

Det trykte program har guldskrift og udskæring på forsiden, er trykt på lækkert papir og har mange fine detaljer. Fang din kopi på teatret!

Se programmet online her.

Billede af forsiden til programmet til Teatret Zeppelins forestilling Da julen kom til Mumidalen.

.

Mumi – forestillingen er blevet til med fondsstøtte fra:

Sportgoodsfonden
A.P. Møller Fonden
Ingeniør Kaptajn Aage Nielsens Familiefond
Axel Muusfeldts Fond
Beckett Fonden
Konsul George Jorcks og hustru Emma Jorcks Fond
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Vi takker i øvrigt mange gange følgende fonde for at have støttet indkøb af nyt lysbord til teatret, hvilket er medvirkende til, at vi kan få skabt et lysbårent, visuelt univers af allerhøjeste kvalitet:
A.P. Møller Fonden
Nordea Fonden
Lemvigh-Müller Fonden