Zeppelin logo

Oliver Twist

Teatret Zeppelins opsætning starter, hvor Oliver efter et opgør på børnehjemmet er på flugt fra myndighederne. Han havner i London, hvor forbryderen Fagin fra sin hule dirigerer en hær af børn oplært i lommetyvenes håndværk. Oliver er kommet fra asken i ilden. Fagins drenge er børn forklædt som voksne, der må friste en rå og usikker tilværelse. Oliver drages ind i denne underverden; men det lykkes aldrig Fagin at gøre ham til forbryder, og med venners hjælp for han til sidst opklaret det net af intriger, han er spundet ind i. Retfærdigheden venter.

Peter Pan for Evigt

Det hele begynder en sen aften i et hus i London. Der er travlhed i familien. Far og mor skal i teatret. Børnene skal lægges i seng. Men det er ikke en helt almindelig familie. Barnepigen er en hund. Og familieidyllen bryder sammen, da faderen ikke kan få bundet sit slips.
Næppe er de voksne ude af værelset, før Peter Pan dukker op, og han har ikke svært ved at overtale Wendy til at tage med til Ønske-øen, hvor de “slet ikke har nogen piger at lege med”. Lillebror Michael får også lov at tage med, selvom der er drenge nok på Ønske-øen. De flyver alle tre af sted til farlige og eventyrlige oplevelser sammen med de glemte drenge.

 

DeGlemteBoernTrilogi-Zeppelin-web
Om trilogien De Glemte Børn
Teatret Zeppelins trilogi “De Glemte Børn” består af tre eventyrlige historier om at være barn og blive voksen. Det er familieforestillinger, der i tematik og scenisk udtryk fortæller historier om forholdet mellem børn og voksne, om at være barn og om at bevare barnet i sig – også som voksen. Trilogien indledes med forestillingen Peter Pan for Evigt (15. sep.-20. okt. 1996), fortsættes med Oliver Twist (30. okt.-17. nov. 1996) og afsluttes med Momo (24. nov.-15. dec. 1996).

Oliver Twist

Charles Dickens’ klassiker fra 1838 om drengen Oliver gløder af indignation over tidens sociale elendighed.

Teatret Zeppelins opsætning starter, hvor Oliver efter et opgør på børnehjemmet er på flugt fra myndighederne. Han havner i London, hvor forbryderen Fagin fra sin hule dirigerer en hær af børn oplært i lommetyvenes håndværk. Oliver er kommet fra asken i ilden. Fagins drenge er børn forklædt som voksne, der må friste en rå og usikker tilværelse. Oliver drages ind i denne underverden; men det lykkes aldrig Fagin at gøre ham til forbryder, og med venners hjælp for han til sidst opklaret det net af intriger, han er spundet ind i. Retfærdigheden venter.

DeGlemteBoernTrilogi-Zeppelin-web
Om trilogien De Glemte Børn
Teatret Zeppelins trilogi “De Glemte Børn” består af tre eventyrlige historier om at være barn og blive voksen. Det er familieforestillinger, der i tematik og scenisk udtryk fortæller historier om forholdet mellem børn og voksne, om at være barn og om at bevare barnet i sig – også som voksen. Trilogien indledes med forestillingen Peter Pan for Evigt (15. sep.-20. okt. 1996), fortsættes med Oliver Twist (30. okt.-17. nov. 1996) og afsluttes med Momo (24. nov.-15. dec. 1996).

Momo

Michael Ende, som er forfatter til historien om Momo, sammenlignes ikke uden grund med H.C. Andersen. Begge har skrevet vidunderlige eventyr ikke kun for børn – og ikke kun for voksne!

Historien om Momo handler om at give sig tid til at leve.

En hær af “grå herrer” er på spil og lokker stadig flere mennesker til at spare tid. Men jo mere tid, de sparer, des mere ulykkelige bliver de.
Verden er efterhånden helt i hænderne på tidstyvene, da mester Hora, vogteren af tidens kilde, beslutter at gribe ind. Skal hans plan lykkes, må han have hjælp af pigen Momo.
Assisteret af en skildpadde med besynderlige evner tager hun kampen op mod tidstyvene, men tiden er knap og trængslerne store…

DeGlemteBoernTrilogi-Zeppelin-web
Om trilogien De Glemte Børn
Teatret Zeppelins trilogi “De Glemte Børn” består af tre eventyrlige historier om at være barn og blive voksen. Det er familieforestillinger, der i tematik og scenisk udtryk fortæller historier om forholdet mellem børn og voksne, om at være barn og om at bevare barnet i sig – også som voksen. Trilogien indledes med forestillingen Peter Pan for Evigt (15. sep.-20. okt. 1996), fortsættes med Oliver Twist (30. okt.-17. nov. 1996) og afsluttes med Momo (24. nov.-15. dec. 1996).

Den Lille Prins

“Der var engang en lille prins, der boede på en planet,som ikke var ret meget større end ham selv, og han længtes sådan efter en ven…”

På jorden møder han en pilot, som er nødlandet i ørkenen. Der udvikler sig et varmt venskab mellem de to. Piloten lærer, at skal man se rigtigt, skal man se med hjertet. – og at det er den tid, man bruger sammen med andre, der giver livet kvalitet.

Den Hemmelige Have

Da Den Hemmelige Have havde premiere på Teatret Zeppelin d. 27. sep. 1997, så var det første gang, at den engelske klassiker blev præsenteret på en scene i Danmark.

Frances Hudgson-Burnett’s roman er kendt og elsket af både børn og voksne – i England og USA. Historien er blevet filmatiseret (første gang allerede i 1999) og dramatiseret utallige gange. Den har vundet priser som musical på Broadway. Den har været opført som ballet i Oregon. Men i Danmark var den smukke historie om at gribe dagen og turde leve af en eller anden grund fuldstændig ukendt, indtil Teatret Zeppelin  gav det danske publikum chancen for at opleve den berømte, ukendte klassiker i teatersæson 1997/98.

Den Hemmelige Have udspiller sig på et gods i Englandomkring århundredeskiftet. Den 10-årige Mary ankommer hertil for at bo hos sin onkel, efter at hendes forældre er døde af kolera i Indien. Overladt til sig selv går hun på opdagelse i det store og tilsyneladende tomme hus.
Der hviler en vemodig og hemmelighedsfuld stemning over godset. I de lange korridorer hører Mary lyde, der minder om barnegråd, og overalt støder hun på låste døre. Hun får nys om en have, hvor ingen må komme. Hendes nysgerrighed bliver vakt, og hun går i gang med at afdække godsets hemmeligheder.

Den Lille Prins

“Der var engang en lille prins, der boede på en planet,som ikke var ret meget større end ham selv, og han længtes sådan efter en ven…”

På jorden møder han en pilot, som er nødlandet i ørkenen. Der udvikler sig et varmt venskab mellem de to. Piloten lærer, at skal man se rigtigt, skal man se med hjertet. – og at det er den tid, man bruger sammen med andre, der giver livet kvalitet.

Mio Min Mio

Mio Min Mio er fortællingen om længslen efter kærlighed – om den største lykke og den største smerte.

Rejsekammeraten

Rejsekammeraten er ikke H.C. Andersens mest kendte eventyr; men historien om drengen Johannes, der efter sin fars død forlader sit barndomshjem og begiver sig ud i verden for at søge lykken, er både spændende, dramatisk og rørende.

Fra Johannes i forestillingens start tager af sted fra sit hjem med en lille arv på lommen til slutningen ca. 2 timer senere, har han oplevet mystiske hændelser og fænomener. Han har på sin odysse mødt de traditionelle eventyrfigurer: heks og trold, konge og prinsesse. Han har fået en mystisk hjælper i Rejsekammeraten. Han har været i livsfare, og han har oplevet sin første forelskelse. Men først og fremmest er han blevet et andet menneske. Han er blevet voksen.

Under Haady's Skjold

Fem børn på flugt mødes og finder sammen i deres søgen efter et tilholdssted, hvor der ikke er fare for at miste livet. Hver især er de tvunget til at forlade deres hjemland, der forandrer sig for altid, den dag bomberne falder i deres by. De eneste ejendele, de har med sig, er tøjet, de har på. For at overleve må de samle al deres styrke og mod, og heldigvis har de hinanden. For hver kilometer de lægger bag sig, vokser deres sammenhold og håbet om, at der et sted i horisonten venter dem en fremtid.

Teatret Zeppelin genopsætter den anmelderroste forestilling Under Haady’s Skjold og tager endnu engang nænsomt det højaktuelle emne ‘ børn på flugt’ op i en stærk og flot fortælling i børnehøjde.

Reumert-nomineret-2015_Aarets-scenografi_png
Johanne Eggert, der står bag denne forestillings visuelle udtryk, blev i foråret 2015 Reumert-nomineret for scenografien til Under Haady’s Skjold.

 


FORESTILLINGSPROGRAM
| læs her

EKSTRAMATERIALE
Se billeder fra forestillingen og bag om scenen, se video, læs artikler og en masse andet om forestillingen på vores ekstraside Mere om Haady.

ALDERSGRÆNSE
Da Zeppelin opsatte Under Haady’s Skjold i foråret 2015, var aldersgrænsen sat til minimum 7 år. Erfaringer fra spilleperioden i 2015 har medført, at vi har været nødt til at hæve denne aldersgrænse til minimum 9 år. Dette er ikke en vejledende/anbefalet aldersgrænse, men et velovervejet og erfaringsbaseret krav. Du vil i anmeldelser og omtaler af forestillingen fra 2015 kunne læse, at aldersgrænsen er 7 år. Men i 2016 er den altså sat til 9 år.

Snedronningen

Snedronningen

Ronja Røverdatter

Dybt inde i de vilde skove ligger Mattisbjerget. Her holder den temperamentsfulde røverhøvding Mattis til sammen med sin røverfamilie. En voldsom uvejrsnat under et sønderrivende lynnedslag fødes hans datter Ronja. Mattis er ellevild og taber straks sit hjerte til hende. Men til Mattis’ store fortrydelse har den rivaliserende røverbande samme nat taget bo på den modsatte side af Helvedesgabet – i det nu kløvede Mattisbjerg.

Det bliver startskuddet på Ronja Røverdatters frie opvækst og hendes forrygende opdagelse af de barske fjelde og mystiske skove, gennem hårrejsende møder med overnaturlige skovvæsener og ind i et dybt venskab med fjendesønnen Birk. Sammen trodser Ronja og Birk deres forældre – og de går deres egne veje for at finde deres lykke.

Denne opsætning er en sand nyklassiker i Zeppelinske klæder – tro mod Astrid Lindgrens originale historie. Som altid gør vi brug af overraskende og fantasifulde sceniske effekter. Skoven og bjerget er det medrivende omdrejningspunkt og giver følelsen af selv at være til stede i naturen med alle dens voldsomme og dramatiske urkræfter.

Der vil være spjættende gys, sprudlende glæde, hjertevarm latter og befriende lettelse. Alt sammen set og oplevet gennem Ronja!

VIGTIG INFORMATION OM STARTTIDSPUNKT
Kære gæst. Forestillingen starter på det tidspunkt, der er angivet på billetten. Kom i god tid (minimum 15 minutter før). Når forestillingen starter, lukker dørene ind til salen, og det vil af hensyn til skuespillernes arbejdsmiljø og øvrige gæsters oplevelse samt sikkerhed ikke være muligt at komme ind. Vær opmærksom på, at det kan være svært at finde en parkeringsplads i København (området omkring teatret er ingen undtagelse), så kør hjemmefra i god tid.

De Hellige Aber

Tiden er sommeren 1942. For Mik er krigen ligeså fjern som de tyske fly, der passerer højt på himlen over ham. Hvis det ikke lige var for bunkeren… Området omkring den er strengt forbudt. I leg med kammeraten Niels fantaserer Mik om, hvad der foregår i den. Han drages uimodståeligt mod den, og en dag kravler drengene ned i den.

Bunkeren viser sig at rumme en labyrintisk fremtidsvision. Drengene jages af synlige og usynlige fjender; men møder også pigen Skyggen, som bliver deres hjælper i en uforståelig og truende verden.

Med De Hellige Aber markerede Zeppelin 50-året for Danmarks befrielse.

1940’ernes populærmusik har inspireret en stemningsskabende lydside til forestillingen, der på samme tid er en spændingshistorie og en psykologisk skildring af en dreng på vej ind i de voksnes verden.

Oliver Twist

Teatret Zeppelins opsætning starter, hvor Oliver efter et opgør på børnehjemmet er på flugt fra myndighederne. Han havner i London, hvor forbryderen Fagin fra sin hule dirigerer en hær af børn oplært i lommetyvenes håndværk. Oliver er kommet fra asken i ilden. Fagins drenge er børn forklædt som voksne, der må friste en rå og usikker tilværelse. Oliver drages ind i denne underverden; men det lykkes aldrig Fagin at gøre ham til forbryder, og med venners hjælp for han til sidst opklaret det net af intriger, han er spundet ind i. Retfærdigheden venter.

Mio Min Mio

Mio Min Mio er fortællingen om længslen efter kærlighed – om den største lykke og den største smerte.

 

Bouffonernes Paradis

Forestillingen var en del af Børneteaterby ’96 som en del af København Europæisk Kulturby 96. Projektet blev støttet af K 96 og Teaterrådet.

Et sted på den gamle Amagerbane helt derude, hvor kragerne vender, og vi kun finder ruiner af gamle fabrikker, kan børn og voksne med fantasien i behold finde en eventyrlig verden befolket af væsner og underlige skabninger.

I en kæmpestor gryde har Bouffonerne rørt en magisk teaterforestilling – smagt til med de bedste ingrediensr fra dansk børneteater, tilsat humoristiske, fantasifulde og farverige krydderier, samt en knivspids ironi.

Tag hele familien med på det fortryllede veterantog, der starter fra Amagerbro Station, mød her forestillingens hovedperson, og du/I bliver derpå kørt direkte ind i Bouffonernes paradis – hvor intet er helligt og alt er tilladt.

Den Lille Havfrue

Hos havfolket nyder man livets stille og rolige gang blandt søgræs, tang og koraller. Man glæder sig over at være sammen i det lunkne vand, man accepterer sin plads og nøjes med det, man har uden at ønske sig for meget. Havfruen vil ikke lade sig “nøjes” med, hun vil tage del i menneskenes liv og farver, og hun vil gerne finde den, som menneskene kalder “den eneste ene”.

På jorden lever man et hektisk liv, der er meget anderledes end havfolkets med deres rolige bevægelser, man søger “den store kærlighed” og holder sig konstant i gang. Havfruen forstår til sidst, at livet på jorden ikke kan opfylde hendes længsel, og at hun stadig står udenfor – hun længes ikke efter det samme som menneskene.

Havfruen føler sig derfor tvunget til at gå videre for at få sin længsel opfyldt.

Mio Min Mio på Teatret Zeppelin

Var der nogen der hørte radio den femtende oktober sidste år. Var der nogen der hørte at de efterlyste en dreng som var forsvundet? Efterlysningen startede sådan her: ”Politiet efterlyser den 9-årige Bo Wilhelm Olsson, der har været forsvundet fra sit hjem siden i forgårs klokken 18…”

Det er historien om Bo, der forlader sine plejeforældre og rejser gennem dag og nat og finder sin rigtige far: Kongen i ”Landet i det Fjerne”. Her er Bo ikke længere Bo, men kongesønnen Mio, som får en vigtig mission. Kun Mio kan bekæmpe den onde ridder Kato.

Ingen har vel betydet så meget for skandinavisk børnelitteratur som Astrid Lindgren.

Se Astrid Lindgrens hjemmeside her.

Junglebogen

I Teatret Zeppelins nydramatisering af Junglebogen følger vi Mowgli’s erkendelse af sig selv – fra ulv til mand. Som spæd havner Mowgli i tigeren Shere Khans klør, en ulv redder ham, og han optages i ulveflokken som medlem af familien. Men Shere Khan har ikke glemt sit nederlag, og en del år senere vender han tilbage efter sit retmæssige bytte. Det er herfra, vores historie tager sit udspring – med Shere Khans tilbagevenden tvinges både Mowgli og hans venner til at se sandheden i øjnene; enhver må følge sit eget spor. Mowgli er et menneske og vil altid være et menneske.

ASSITEJ - International Børnefestival

 

DOG’S FACE
Af Shanghai Dramatic Arts Centre (SDAC)
Kina

21. – 24. maj, fra 10 år

Dette teatereventyr begynder med en jæger og to hunde, som jager kaniner. Når musikken sætter ind, ser vi jægeren og hundene i fuldt firspring – fuldstændig forpustede…

I denne underholdende forestilling forenes tekst, musik, rekvisitter, scenebilleder og lys til en intens poetisk verden, som udfordrer fantasien med refleksioner over den menneskelige natur.

Alle medvirkende spiller flere forskellige roller, skifter køn og skaber med deres kroppe det fysiske scenebillede ved hjælp af klassisk kinesisk teaterteknik og forskellige rekvisitter.

Læs mere på ASSITEJs hjemmeside


THE IMAGINARY BOOK

Af Companyia de Comediants La Baldufa
Spanien

25. – 27. maj, fra 6 år

På en helt almindelig planet, i en helt almindelig by præsenterer fire mænd os for en ensrettet verden, hvor der kun findes én måde at tænke på. De er medspillere i et monotont og kedeligt liv, hvor der ikke findes plads til fantasi og kærlighed. Deres dage består af ren rutine.

Men en skønne dag dukker en bog tilfældigvis op på scenen. Alle ser på den med forbavselse og mistro; ingen tør lade sig rive med af dette nye ukendte, som kan betyde et brud på rutinen. Til sidst er der imidlertid en mand, der beslutter at beholde bogen, og da han begynder at læse i den, åbner han dørene til en ny verden. En verden med fantasi, en verden med oplevelser og rejser. De tre historier i den magiske bog spejler mændenes frygt og skaber en historie, der vækker universel genklang. En rejse, som for altid forandrer livet for dem, som stiger om bord.

En multigenre-forestilling, som kombinerer forskellige stilarter og teknikker: skyggespil, projektioner, veltalende dukker… Den stræber efter at være et råb om eventyr og fantasiverdener.

Læs mere på ASSITEJs hjemmeside