Zeppelin logo

The History of Beatbox

Alder: fra 10 år
Af: gæstespil af Freestyle Phanatix

Spilletider på Teatret Zeppelin:

tir-fre kl. 10:00 & 12:00

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

Når kroppen bliver et orkester: Fra mund til musik

The History of Beatbox er en eksplosiv forestilling, der hylder det utrolige fænomen, hvor én krop – og især én stemme – bliver til et helt orkester. Gennem rytmer, lyde og beats skabt uden andet end mund og mikrofon, tager Freestyle Phanatix publikum med på en både historisk og sanselig rundtur i beatboxens fascinerende univers.

Forestillingen undersøger beatboxens rødder, dens udvikling og dens plads i den moderne hiphop-kultur. Med masser af energi, humor og teknisk virtuositet bliver scenen forvandlet til et levende lydlandskab, hvor stemmens muligheder presses til det yderste.

Det er både performance, undervisning og ren underholdning – og du kommer ikke til at høre på stemmen på samme måde igen!

Heritage

Alder: fra 10 år
Af: gæstespil af Freestyle Phanatix

Spilletider på Teatret Zeppelin:

tir-fre kl. 10:00 & 12:00

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

En forestilling, du ikke kommer til at sidde stille til!

Hvilke udtryk og følelser vækkes, når et menneske og en kultur spejles i en anden – genkendelse, nysgerrighed eller noget endnu ubestemt? Globaliseringen ses ikke kun i forhold til de udfordringer, den bringer, men også som en mulighed for, at vi kan mødes. Forestillingen Heritage bringer gennem hiphoppen grønlandsk, ukrainsk, venezuelansk, svensk og dansk spejling sammen.

En energibombe af beats, moves og rå talent – du kommer ikke til at sidde stille!

Om Freestyle Phanatix

FREESTYLE PHANATIX er et skandinavisk hiphop-kompagni startet i 1993 — dedikeret til at udvikle hiphoppens fulde potentiale med breakdance, streetdance, beatbox og rap; gennem optrædener, workshops, battles, produktioner og fællesskabsdrevne projekter.
www.freestylephanatix.net

Ivalus Første Sang

Alder: fra 6 år
Af: gæstespil af De Røde Heste

Spilletider på Teatret Zeppelin:

tir-fre kl. 10:00 & 12:00 + lør kl. 11:00 & 13:30

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

“Åndedrættet går næsten helt i stå af spænding og glæde. At være medoplever af De Røde Hestes forestilling ”Ivalus første sang” er yderst opløftende”

Århus Stiftstidende


Hvordan opstår en sang? Og kan den redde liv?

Ivalus Første Sang er en rørende fortælling om en lille heltinde, der på forunderlig vis skaber sin allerførste sang – og i samme øjeblik redder sin familie. Forestillingen handler om mod, om de øjeblikke, hvor noget større tager over, og om at bryde reglerne, når det er allermest nødvendigt.

Inspireret af polarforsker Knud Rasmussens ord fra Den Store Slæderejse:
“Sange er tanker, der synges ud med åndedrættet, når menneskene lader sig bevæge af stor kraft og ikke længere kan nøjes med almindelig tale.”

 

Afgangsforestilling

Alder: Voksenforestilling. Min. 13 år
Af: gæstespil af Copenhagen Acting School

Spilletider på Teatret Zeppelin:

Endelig spilleperiode og spilletider offentliggøres i starten af 2026

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

En forestilling af Vesterbros nyuddannede skuespillere

Den danske skuespillerskole på Vesterbro, Copenhagen Acting School, afvikler traditionen tro 3. årselevernes afgangsforestilling på Teatret Zeppelin under teaterfestivalen Cph Stage i maj-juni. Kom og oplev de nyudklækkede danske skuespillere spille deres “sidste eksamen”.

Hvert år i forbindelse med Cph Stage først øver og sidenhen spiller Copenhagen Acting Schools dimitterende elevers afgangsforestilling.

OBS! MERE INFO FØLGER
Forestillingens titel, spilleperiodens datoer og holdet bag afsløres i forbindelse med lanceringen af programmet til Cph Stage i begyndelsen af 2026. Hold øje med siden her.

Data Data 2.0

Alder: fra 8 år
Af: gæstespil af Teater Fantast

Spilletider på Teatret Zeppelin:

tir-fre kl. 10:00 & 12:30 + lør-søn kl. 11:00 & 14:00

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

forside-stjerner

“En af teatersæsonens mest ambitiøse familieforestillinger”

— CPHCULTURE

“…et brag af en forestilling, der går op i en højere original og meget seværdig enhed”

— Teateravisen

Om forestillingen

Den er der, lige meget hvor du vender dig hen; COMPUTEREN. Den har indtaget verden i løbet af få generationer. Og om du vil det eller ej, er du faktisk super afhængig af den. Men ved du i virkeligheden, hvad den er i stand til? Hvordan den opstod? Hvordan den fungerer? 

Bedstemor kan huske tiden inden. Far sukker nostalgisk, hvis nogen siger: “Commodore 64” og barnet er vokset op med sut -og Ipad. Computeren har i løbet af få generationer indtaget vores verden. Den er et uundværligt værktøj i den digitale virkelighed, vi befinder os i. Og vi er afhængige af den, både kollektivt og individuelt. Men forstår vi egentlig hvad den er for en? Denne super regnemaskine, som vi hele tiden bruger? 

Med vejledning fra computereksperter og -professorer har Teater Fantast skabt en en musikalsk, informativ og underholdende forestilling for hele familien. Tag med os på en rejse gennem computerens historie, hvor vi lover data, digitale dimser og dutter. Menneske, maskine og matematik. Grin, gråd og gigabyte. 

DATA DATA -computerens historie er støttet af Novo Nordisk fonden og er en co-produktion mellem Teater Fantast & Teater V. Og skabt i samarbejde med Science & Cocktails. 

DATA DATA er en forestilling for hele familien -både børn, teenagere og voksne. Ved Familieforestillinger er minimumsalder 6 år. Og som skoleforestilling anbefaler vi den fra 8 år og op. 

 


Skolemateriale og info om forestillingens vidensgrundlag

DATA DATA – computerens historie er støttet af Novo Nordisk Fonden som videnskabsformidling til børn og unge. Derfor vil der ved køb til skoler være et gratis skolemateriale. Det er er målrettet mellemtrinnet og udskolingen og skabt i samarbejde med forsker Sine Zambach.

Forestillingen gennemgår computerens udviklingshistorie. Helt fra tallets oprindelse og til nutidens igangværende revolution indenfor kunstig intelligens. 

Skolematerialet vil på samme måde bevæge sig kronologisk frem, med nedslag i 1600 tallet, 1800 tallet, 1940’erne, 1960’erne, 1980’erne. 

Fra internettes fremkomst vil det dække emner som; Sociale medier, AI & Algoritmer, Data & overvågning, Neurale netværk & bias’, Færdighedstab: gps, google. Fremtiden, trivsel og mennesket overfor maskinen. 

Computeren har for evigt revolutioneret menneskets måde at leve på. DATA DATA – computerens historie undersøger dette både via naturvidenskabelige og tekniske aspekter samt mere historiske, samfundsmæssige og filosofiske overvejelser. 

Forestillingen såvel som undervisningsmaterialet er baseret på viden og skabt i samarbejde med bl.a. professor i kunstig intelligens, Thomas Bolander, professor i teoretisk fysik, Jay Armas og lektor i kvantefysik ved Niels Bohr Instituttet, Morten Kjærgård

Materialet er baseret på forestillingen DATA DATA, men kan også bruges, selvom man ikke har set forestillingen.

Om Sine Zambach
Sine har arbejdet med kunstig intelligens og data science siden 2007 og er forsker ved CBS. Hun har skrevet bøgerne “AI i gymnasiet” (2023) og “Kvinde kend din kode” (2018) og deltager i forskningsprojektet Naturvidenskabelig almendannelse og teknologiforståelse i udskolingen. Derudover har hun i mange år været frivillig i Coding Pirates, der er en klub, der laver digital leg og programmering for børn og unge.

Download skolematerialet (gratis)

Original i fuldfarve: klik her
Printvenlig udgave uden så meget farve: klik her
Læs artikel om undervisningsmaterialet i Teateravisen: Klik her

.

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie’ fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School…
(læs mere)

 

 


Trailer

Den Lille Prins

Alder: fra 6 år
Af: gæstespil af Teater Next

Spilletider på Teatret Zeppelin:

tir-fre kl. 9:45 & 11:30 + lør-søn kl. 11:00 & 13:00

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

 

MERE END 30.000 SOLGTE BILLETTER!

Med mere end 300 forestillinger og stor efterspørgsel på at se eller gense succesen, genopsætter Teater Next nu det forunderlige eventyr om den lille prins, der på sin dannelsesrejse rundt i universet lærer kærligheden og livet at kende. På turen møder han bl.a. den herskersyge konge, forretningsmanden, der er begærlig, og drankeren, der drikker for at glemme, at han er flov over at drikke. Han møder også en talende blomst og en ræv, der gerne vil være tam, og som lærer ham, at det kun er med hjertet, man kan se klart.

Tag hele familien i hænderne og se en af verdenslitteraturens mest elskede historier omsat til teater med masser af levende musik, sang og humor.

Billetsalget viser, at forestillingen også er et sikkert hit for mange voksne uden børn som ledsagere.

OBS: Uegnet for børn under 6 år.

Forestillingen er refusionsgodkendt af Statens Kunstfond.

Lille Frø

Alder: fra 4-8 år
Af: gæstespil af Teater Fantast

Spilletider på Teatret Zeppelin:

14/10-19/10: tir-søn kl. 11:00 & 14:00
21/10-26/10: tir-fre kl. 10:00 & 12:00 + lør-søn kl. 11:00 & 14:00

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

Gal eller genial? Slem frø eller succesfuld kunstner?

Imens to kustoder stiller op til en udstilling af Lille Frøs kunstværker, fortælles historien om hans liv. Om hvordan han kom fra rummet og landede i en meteor hos familien frø. Om hvordan der var et problem med, at det viste sig, at han nogle gange var meget slem.


Forestillingen er baseret på bogen Lille Frø af Jakob Martin Strid og er en co-produktion mellem Teater Fantast og Thy Teater.

Strids “Lille Frø” er en blanding af den klassiske dannelsesroman og en dramatisk roadmovie i form af en populær børnebog med typiske, skønne tegninger. Teater Fantast, der står bag den succesfulde dramatisering af Strids “Mustafas Kiosk”, sætter nu “Lille Frø” i scene med alle de frække og skøre påfund fra den lille forældreløse frø fra rummet. Udover en masse festlige narrestreger handler fortællingen om at rejse langt væk hjemmefra, men mest af alt om, at man er god nok, som man er og i virkeligheden er elsket, på trods af at man er en SLEM lille frø.

Bonus: Kom tæt på kunstværkerne efter hver forestilling!

 

Vitello

Alder: fra 5 år
Af: gæstespil af Louise Schouw Teater

Spilletider på Teatret Zeppelin:

man-ons + fre kl. 10:00 & 12:30 + lør-søn kl. 11:00 & 13:30

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

Den folkekære krudtugle Vitello vender tilbage til Teatret Zeppelin

Kim Fupz Aakesons ”Vitello”-bøger er nogle af landets mest populære børnebøger. Bøgerne bruges flittigt i de første klasser i Folkeskolen – ligesom de er rigtig populære børnebøger på biblioteket og som højtlæsning hjemme.

I teaterforestillingen “Vitello” leder Vitello efter en far han kan vise frem til sine irriterende venner, tvillingerne Max og Hasse og møgungen William. I sin søgen får han både en klam kæreste, møder en tunghør pølsemand og Gud. Og er det i orden at have en papfar med en rød sportsvogn, når ens rigtige far er en superengel?

Man kan sige meget om Vitello, men kedeligt bliver det aldrig. Vitello er nemlig ikke ret god til at kede sig, så han skal nok finde på noget – enten sammen med de irriterende tvillinger Max og Hasse eller sammen med møgungen William eller også bare sammen med sig selv.

Da julen kom til Mumidalen

Mumi møder scenen! Glæd dig til at opleve eller genopleve en særdeles flot og stemningsfuld juleforestilling for alle fra 4 år – baseret på den finske forfatter Tove Janssons illustrerede bog af samme navn. Med mulighed for at stille spørgsmål til skuespiller efter hver forestilling. 

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

 

 

Hvor: Teatret Zeppelin på Vesterbro i København
Alder: for alle fra 4 år (særligt velegnet for de 4-10-årige)
Varighed: 45 min.
Pris: fra 40-155 kr.

Spilletider:
Onsdage kl. 10:00 & 12:00
Torsdage kl. 10:00 & 12:00
Fredage kl. 10:00
Lørdage & søndage kl. 11:00 & 13:00

For pressemeddelelse og forestillingsbilleder klik her.

© Moomin Characters tm
Forestillingen er produceret med tilladelse fra Agency North Ltd.
Bogens originaltitel: Julen kommer till Mumindalen

★★★★★

“Den slags teateroplevelse, som man ønsker at give sig selv og sine børn flere af, fordi den er så veludført og af absolut højeste kvalitet.”

Børn i Byen

(scroll ned for at læse flere anmeldelser) .

 

MUMI – OM FORESTILLINGEN

Da Mumifamilien bliver vækket midt i deres rare vintersøvn af Hemulen under stort postyr, vågner de op til en forandret verden. Mumidalen er klædt i et tindrende hvidt, tykt og iskoldt lag sne – et fuldstændig ukendt naturfænomen for mumitroldene. Som det er med mumierne, er alt ukendt faretruende og skræmmende. Deres venner i dalen har ikke tid til at forklare dem, hvad der er på færde. De har for travlt med at blive klar til julen. Hvad julen er, er et mysterium for mumierne. Men det virker foruroligende, sådan som alle ængster sig for at blive klar, før den kommer. Mumifamilien gør sig stor umage med at gøre som de andre for ikke at vække julens vrede eller det, der er værre…

Teatret Zeppelin inviterer børn og voksne ind i Mumidalen til en dukkeforestilling fuld af lys og mørke, rå, nordisk natur og julens næstekærlige budskab. Mærk julefreden sænke sig i salen, og oplev mumierne vågne af deres vintersøvn til deres første møde med julen.

Mindfulness i teaterform i en hektisk juletid

Teatret Zeppelin lader i denne forestilling den nordiske natur og mystik træde i forgrunden ved hjælp af et snedækket landskab på scenen. Lys, lyd og effekter har en bærende rolle i fortællingen, som skal fuldende stemningen. Vi på teatret har i udviklingen af forestillingen været inspireret af mindfulness og har taget den type zen-agtige ro med ind i teatersalen. Vores mål er at efterlade publikum en god historie rigere i en stemning af ro og julefred i en ellers ofte lidt hektisk tid.

Et univers med mange lag – et slags landkort over menneskehjertet

Billede af forestillingen. Foto: Lasse Frank,               © Moomin Characters

Den første Mumibog blev til under afslutningen af 2. verdenskrig. Efterkrigstiden har naturligt sat sine præg på Mumiernes univers. Livet er skrøbeligt, og Mumidalen er fuld af farer og ukendte fænomener. Men historierne er også fulde af den slags gode, mellemmenneskelige gerninger, der redder os igennem svære tider og udfordringer. Ligesom i den virkelige verden finder man i Mumidalen alle personlighedstyper og bevæggrundlag.

Forfatter og filmskaber Frank Cottrell-Boyce formulerer rammende Mumiuniverset i forordet til bogen ‘Livet i Mumidalen’: “Jo ældre jeg bliver, jo mere ser jeg Mumilands væsener og skikke overalt omkring mig i min dagligdag. Eksempelvis hemuler (dominerende), filijonker (neurotiske), skovunger (generte), bisamrotter (gnavne) og snorker (bedrevidende) – jeg har mødt dem alle og arbejdet sammen med dem. Børnelitteratur har en tendens til at definere folk ud fra socialklasse, race eller beskæftigelse, men Mumidalen præsenterer os for et helt bastiarium over personlighedstyper, adfærdsmønstre og moralske holdninger – et slags landkort over menneskehjertet.”

Mumi er kendt og elsket i store dele af verden. De særegne væsner har betaget hjerte efter hjerte og med rette.

 


Om Tove Jansson – forfatteren og tegneren bag Mumitroldene

Tove Jansson voksede op i en kunstnerfamilie i Helsinki i Finland, hvor hun blev født i 1914. Tove Jansson begyndte allerede som 15-årig at illustrere avisstriber. Som voksen arbejdede hun bl.a. som billedkunstner og illustrator. Under anden verdenskrig arbejdede hun for et politiske tidsskrift, hvor hun skabte provokerende illustrationer, der kritiserede magthaverne. I samme periode skabte Tove Jansson de kendte og fantasifulde Mumitrolde, som blev en kontrast til den verden, der var omkring hende. Den første Mumibog Kometjakten udkom i 1946. Herefter fulgte flere bøger med mumitroldene som omdrejningspunkt. Hos mumierne fik dagligdagen plads til at være tryg og sjov. Samtidigt med at deres melankolske univers gav plads til at fordybe sig og lade fantasien løbe frit. Den nysgerrige, sansende og uskyldige måde et barn ser verden på, er kendetegnene for fortællingerne, som den dag i dag stadig tryllebinder og charmerer både børn og voksne. Tove Jansson var en kunstner for alle. Selvom hun i dag er mest kendt for børnefortællinger, har hun også skrevet skønlitterært og biografisk til det voksne publikum samt illustreret mere end 1500 avisstriber. Bøgerne om mumitroldene gjorde hende kendt i en lang række lande og er oversat til mere end 30 sprog. Tove Jansson anses for at være en af de vigtigste børnebogsforfattere i norden.

Menneskerettigheder forklædt i Mumitrolde

“Afskyen over for ufrihed var en stærk drivkraft for Mumitroldenes skaber, Tove Jansson, der som ung satiretegner drev gæk med samtidens diktatorer”. Sådan indledes en artikel i Amnesty International’s medlemsblad fra marts 2022. I artiklen kan man læse, hvordan Tove Jansson igennem tiden har brugt mumitroldene til at bakke op om menneskerettighederne: “selvom historierne om Mumitrolden og Mumidalens øvrige fantasifulde beboere foregår i et naturunivers fjernt fra krig og politik, så forbinder de første bøgers temaer, såsom flugt, katastrofer og hjemløshed, direkte Mumidalen med samtidens usikkerhed”. Mumi for menneskerettigheder - artikel i Amnesty International marts 2022 Læs hele artiklen ‘Mumitrolde for menneskerettigheder’ online her.


“Hvis du tør at se dig selv i øjnene, bliver du klogere”

Interview med Mie Brandt på Scenen.dk

.
Kom et spadestik dybere bag om forestillingen ‘Da julen kom til Mumidalen’ i det fine interview med skuespiller og kunstnerisk leder Mie Brandt offentliggjort på scenen.dk 6.12.2023.

”Når jeg har spillet den forestilling så mange gange som jeg nu har, mærker jeg det virkelig. Folk siger; ”Tak for den time. Jeg faldt helt til ro, og jeg kunne mærke mit hjerte slå.” Det var dét, vi godt ville og det virker som om, det er et behov i tiden, synes jeg. Tænk, at det virker, det jeg selv prøver at leve, mens jeg står der. Det har noget at gøre med Tove Janssons menneskeklogskab. Alle hendes karakterer repræsenterer jo noget, vi kan genkende os selv i. Det stræber jeg altid efter i de ting, jeg laver på scenen. Der skal være den mulighed for genkendelse. Ellers er det lige meget.”

Læs hele interviewet her.


Spilletider og målgruppe

Forestillingen spiller fra 22. november – 21. december 2025:

Onsdage kl. 10:00 & 12:00
Torsdage kl. 10:00 & 12:00
Fredage kl. 10:00
Lørdage & søndage kl. 11:00 & 13:00

Spillefri dage: alle mandage og tirsdage opføres forestillingen ikke.

For alle: Alle fra 4 år kan komme ind og se forestillingen, men den egner sig især til de 4-10 årige.


Forestillingsprogram og undervisningsmateriale

Billede af forsiden til programmet til Teatret Zeppelins forestilling Da julen kom til Mumidalen.

Det trykte program gives til alle gæster, så længe lager haves.

Det indeholder informationer om forestillingen, og det indeholder også opgaver for børn – heraf opgaver, som er oplagte for elever at lave sammen i klassen efter et teaterbesøg med skolen.

Programmet gør det derfor også ud for det undervisningsmateriale, vi altid laver til teatrets egne teaterproduktioner.

Det trykte program har guldskrift og udskæring på forsiden, er trykt på lækkert papir og har mange fine detaljer.

Fang din kopi på teatret eller se programmet online her.

Find opslag, billeder, nyheder m.m. om forestillingen på teatrets SoMe: Facebook, Instagram og TikTok

 

 


Mumi – forestillingen er blevet til med fondsstøtte fra:

Sportgoodsfonden
A.P. Møller Fonden
Ingeniør Kaptajn Aage Nielsens Familiefond
Axel Muusfeldts Fond
Beckett Fonden
Konsul George Jorcks og hustru Emma Jorcks Fond
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Vi takker i øvrigt mange gange følgende fonde for at have støttet indkøb af nyt lysbord til teatret, hvilket er medvirkende til, at vi kan få skabt et lysbårent, visuelt univers af allerhøjeste kvalitet:
A.P. Møller Fonden
Nordea Fonden
Lemvigh-Müller Fonden


 

TOVE

En forestilling baseret frit på historien om forfatter Tove Ditlevsen og hendes barndom på Vesterbro

Tove Ditlevsen var barn i 1920’erne på Vesterbro i København.

Fortalt i øjenhøjde med børn (men kan ses af alle, også voksne uden børn). En poetisk, smuk og dyb fortælling om at gøre det, man elsker – uanset hvad andre måtte tænke om éns passion.

co-produktion mellem Teatret Zeppelin og Teatret Masken
Ny forestilling

Urpremiere på Teatret Masken den 18. nov. 2023.
Spilleperiode på Teatret Zeppelin 20. jan.-21. feb. 2024.

Fra 5 år

Presse – klik her

TOVE er blevet nomineret til en REUMERT i kategorien Årets Børne-/ungdomsforestilling 2024.
Læs mere her.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

 

 

★★★★★
“TOVE hører blandt teatersæsonens mest fortryllende børneforestillinger, og så kan det tilmed også nydes i fulde drag af voksne i alle aldre.”

– CphCulture

(læs flere anmeldelser længere nede på siden)

Om forestillingen

Skal jeg sige jer noget? Jeg elsker bogstaver og ord. Det er det bedste, der findes i hele verden. Når jeg tænker på ord, så sitrer det i hele min krop.

Kom med, når Tove åbner døren til mors og hendes lille bitte lejlighed og inviterer os ind i hendes indre legende bogstavsunivers, hvor magi og poesi opstår, når man aller mindst forventer det; lige midt i mors sybutik ved spisebordet i stuen eller ved sengetid, når mørket sænker sig på værelset og alting ser anderledes ud.

Tove vil være digter og bevæge mennesker med sine ord. Hun synes, ordet digter ligner en dronning med en krone på hovedet. Tove elsker bøger og har bogstaver susende rundt i hovedet hele tiden – nogle gange kan hun slet ikke koncentrere sig og høre efter, hvad der bliver sagt, fordi ordene danser, lyser og leger med hende. Hendes yndlingsbogstav er E – det ser ud som om, det vil kilde hende. Og inde bag væggen og nede i genbrugsrummet med alle bøgerne, varmer, lyser og synger Fru Engel, Toves nye nabo, som forstår Toves drømme og tanker.

Men det er ikke alle ordene, som er lysende. Om natten toner uhyggelige skygger og tanker frem i mørket, som gør Tove trist, bange og ensom. Og mor, som syer dag og nat, siger, Tove skal holde op med at drømme og i stedet lave sine pligter, kun tænke på skolen og lære at stave. Det siger Mørkestemmen også. Den siger også en masse andre dumme ting til Tove; Du skal ikke tro, du er bedre end andre, og du bliver aldrig digter! Tove kan ikke få Mørkestemmen til at forsvinde – men skal den nu også det?

Tove Ditlevsen opdagede allerede som barn, at hun kunne noget med ord. 22 år gammel udgav hun sin første digtsamling »Pigesind«.
I en arbejderklassebarndom på Vesterbro blev digtningen et frirum for Tove. Hun havde evnen og fandt sin vej.

TOVE er en co-produktion med Teatret Masken om at turde holde fast i det, man brænder for på trods af omverdenens modstand og uforståenhed – samt skabe sit eget rum i rummet dertil.

Forestillingen spiller for børn fra 5 år og (deres) voksne – det er blevet en poetisk forestilling, vi med hånde på hjertet godt tør sige kan ses af alle, også voksne uden børn som følgesvende. Forestillingen er Abelone Koppels frie fortolkning af Tove Ditlevsens liv og poetiske univers.

Tove Ditlevsen-citater
Alle i forestillingen brugte citater er hentet i Tove Ditlevsens ’Samlede digte’ (fra perioden 1939-1978) udgivet af Gyldendal i 2022.

Smukke ord er blevet til smukt musik
Skuespiller Theresa Hedelund Jensen har i ‘Længsel Mod Sommeren’ sat musik og sang til Tove Ditlevsens digt af samme navn. Lyt til sangen fra forestillingen lige her

 


Ordglæde: Tove Ditlevsen var fortryllet af ord – hendes passion var ord!

Hvordan kan børn i dag have glæde af at få indblik i Toves begejstring for ord?

Tove Ditlevsen spilles af skuespiller Josefine Glæsel, som på billedet ses sammen med Toves mor, som spilles af Petrine Agger. Tove holder sin mor for øjnene, mens der popper massevis af lysende ord op på den mørke væg bag dem.Tove Ditlevsens kærlighed til ord viser, at sprog ikke behøver at være kedeligt eller formelt. Børn kan opdage glæden ved at lege med sproget, finde sjove rim og ordspil, og eksperimentere med forskellige måder at udtrykke sig på.

Tove brugte ord til at beskrive de ting, hun så, og de ting, hun følte. Det kan inspirere børn til at bruge sprog som en måde at forstå og bearbejde deres egne følelser og tanker. Det kan være en sund måde at håndtere følelsesmæssige udfordringer på – eller blot tjene som inspiration til nye og kreative måder at beskrive sine omgivelser på.

Tove Ditlevsen arbejdede hårdt for at forfine sit sprog og udvikle sin skrivestil. Læringen i det er, at det at øve sig og forbedre sig stille og roligt over tid er en naturlig del af enhver kreativ proces. Tålmodighed og vedholdenhed, også når du oplever modgang, rykker dig fremad indenfor det, du holder af at gøre.

Kort sagt kan Toves ordglæde inspirere børn til at udforske, elske og værdsætte sprog som en kilde til kreativitet, selvudtryk og personlig udvikling. Og Toves vedholdenhed – trods visse negative røster omkring hende – kan inspirere til at stå ved, dén man er, og holde fast i dét, der gør én glad – uanset hvad andre måtte tænke om det.

En forestilling for alle

Det er ikke altid til at forudse, når man går i gang med at skabe en ny teaterforestilling, men vi kan med hånden på hjertet sige, at TOVE er endt ud med at være et værk, der er seværdigt for alle uanset alder. Ambitionen var at skabe en forestilling, der kunne ses af børn fra 5 år. Nu hvor forestillingen er færdig, står det dog klart, at der er masser at hente for også udskolingselever. Ja, forestillingen er endt med at have et poetisk lag og universel tyngde, der ikke taler til bestemte aldersgrupper. Selvom forestillingen er velegnet for børn, er det ikke børneteater – her er virkelig noget at hente for både børn og voksne, enten sammen i en fælles oplevelse eller hver for sig.

I Teatret Zeppelins kvarter

Tove Ditlevsen voksede op på Vesterbro i det gamle arbejderkvarter i Hedebygade. Det er et stenkast fra Teatret Zeppelin i Valdemarsgade. Dengang fungerede teaterbygningen som et slags forsamlingshus for børn og unge (KFUM Vesterbro). Så måske Tove har “besøgt os”, før vi fandtes? Mens vi spiller TOVE på Teatret Zeppelin, kan du få et gratis eksemplar af vores Walk & Talk-guide – en trykt folder med en gårute, der tager dig med rundt i de gader omkring teatret, som spillede en vigtig rolle i Tove Ditlevsens barndom. I folderen er der kort, billeder fra gamle dage, forklaringer og informationer. Du kan også finde den online her.

 


Spilletider og priser

Priser fra 40 kr. pr. billet – se alle spilletider, ledige billetter og priskategorier her.

Spilleperiode: 20. jan.-21. feb. 2024
Premiere: 20. jan. 2024 kl. 15:30

Mandage kl. 10:00
Tirsdage kl. 10:00
Onsdage kl. 10:00
Torsdage kl. 9:45 & 12:00
Fredage kl. 10:00
Lørdage kl. 11:00 & 13:00

BEMÆRK! ÆNDREDE SPILLETIDER I VINTERFERIEN (UGE 7):

MANDAG 12. FEBRUAR 2024 KL. 10:30
TIRSDAG 13. FEBRUAR 2024 KL. 10:30 & 13:00
ONSDAG 14. FEBRUAR 2024 KL. 10:30
TORSDAG 15. FEBRUAR 2024 KL. 10:30 & 13:00
FREDAG 16. FEBRUAR 2024 KL. 10:30
LØRDAG 17. FEBRUAR 2024 KL. 11:00 & 13:00

Undervisningsmateriale

Opgaver, inspiration, viden, baggrund m.m.
Lavet efter gældende trinmål.
Se/download det gratis her.

Om forberedelse til teateroplevelse for børn, se her.

Digterrute: gå i Toves fodspor på Vesterbro

Vi har også en guidet vandrerute. Følg kortet, og kom omkring de kvarterer tæt på teatret, hvor Tove Ditlevsen havde sin gang som barn. Snup et gratis trykt eksemplar på teatret, eller download det her.


Forestillingsprogram

Trykt program forefindes på teatret og er gratis for alle gæster – snup et eksemplar, når du ankommer.
Alle besøgende skoleklasser får eksemplarer med til klassen (uddeles til læreren efter forestillingen).

Du kan se en online udgave af det trykte program her.

En online udgave af det trykte program, som er en rullefalset M65-folder. Her ses en udfoldet forside af programmet.


ANMELDELSER

.

 UNGT TEATERBLOD
“Tove er blevet en smuk, poetisk og eftertænksom lille forestilling, der har noget på hjerte. Den taler til både børn og (deres) voksne, og begge parter får med garanti noget hjem i bagagen, så de har noget at tale om, når de kommer hjem. De voksne indser forhåbentligt, at fantasien godt må frie rammer, og børnene indser, at man skal turde holde i ens drømme, men at de måske også skal serveres på den rigtige måde for at gå i opfyldelse. Dét er sådan her, at godt børne- og familieteater skal serveres!”
– Christian Skovgaard Hansen, 15.02.2024

TEATERAVISEN
“’Tove’ er en stærk og billedrig teaterforestilling om barnets hungren efter accept og anerkendelse for at være den, det nu engang er. ’Tove’ er også en tyst og fortrolig forestilling om at føle sig alene med sine tanker. Derfor føles det også som lettelse, at ’Tove’ har en åben slutning, der rummer en masse håb, uden at den postulerer ubekymret eventyrlykke. Denne Tove er en pige fra den virkelige verden… En pige med et følsomt sind og vagtsomme øjne.”
– Anne Middelboe Christensen, 27.1.2024

★★★★★ CPHCULTURE
“TOVE behandler noget så svært som psykiske lidelser på forbløffende poetisk vis, så forestillingen aldrig virker tung, selvom den har dybde. (…) Selvom året er ungt, kan der næppe være tvivl om, at TOVE hører blandt teatersæsonens mest fortryllende børneforestillinger, og så kan det tilmed også nydes i fulde drag af voksne i alle aldre.”
– Michael Søby, 26.1.2024

★★★★★ ISCENE
“Når Tove gang på gang indleder sine sætninger med “Skal jeg sige jer noget?”, så svarer børnene blandt publikum bekræftende. De vil gerne høre, hvad hun har på hjerte. Både de muntre budskaber og de mørke, farlige tanker, som forestillingen også er fuld af. Tove leverer et tydeligt budskab om, at man skal tro på sig selv, følge sine drømme og ikke mindst lære at elske og acceptere alle sider af sig selv – både de mørke og de lyse.”
– Trine Wøldiche, 26.1.2024

★★★★★ KULTURBUNKEREN
“Forestillingen Tove er fortalt i øjenhøjde og kan ses af børn fra 5 år. Jeg er selv 46 år gammel, og jeg var mindst lige så tryllebundet. Dette er i al sin enkelthed virkelig godt teater.”
– Bo Dalum, 22.1.2024

★★★★★ KULTURINFORMATION
“Ligesom Tove Ditlevsen skabte magi med sine ord, er magien i forestillingen TOVE på Teatret Zeppelin ligeså lysende med få vidunderlige virkemidler og Tove Ditlevsens blændende tekster. (…) Trioen på scenen spiller med hinanden på fineste vis i deres respektive roller, der også giver en interessant spænding i kontrasterne af de roller de spiller og publikum er helt med og opslugt, både barn, ung og voksen. (…) Det eneste jeg ærgrer mig over efter at have set forestillingen TOVE, er at jeg ikke selv er barn længere. For hvor er der gode muligheder af livsberigelser for børn nu om dage, der eksempelvis kan findes i en lille fin perle som Teatret Zeppelins forestilling TOVE.”
– Githa Schultz, 23.1.2024

★★★★★ TEATERANMELDELSER.DK
“ENHVER bør se dette stykke – især lidt større skolebørn og voksne”
– Karen Reinhold Bjørkøe, 23.1.2024

LOLLAND-FALSTERS FOLKETIDENDE
“Skildrer på fineste vis den frygt, som nogle børn kan opleve for at skille sig ud og vender den om til en styrke, som skabte en af den moderne tids største forfattere.”
– Maria Glasius Lange, 28.11.2023 (Kultur-sektionen)

 


Forestillingen bliver til med generøs fondsstøtte fra:

Augustinus Fonden
Grete og Sigurd Pedersens Fond
Solar Fonden af 1978
Beckett Fonden
Konsul George Jorcks og hustru Emma Jorcks Fond
Knud Højgaards Fond
Nordea Fonden
Lemvigh-Müller Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Louis Petersens Legat
Gangstedfonden
BUPL

AF HJERTET TAK!


 

Afgangsforestilling ’25

Den danske skuespillerskole på Vesterbro, Copenhagen Acting School, afvikler traditionen tro 3. årselevernes afgangsforestilling på Teatret Zeppelin under teaterfestivalen Cph Stage i maj-juni. Kom og oplev de nyudklækkede danske skuespillere spille forestillingen GEORGE KAPLAN skrevet af Frédéric Sonntag.

Hvert år i forbindelse med Cph Stage først øver og sidenhen spiller Copenhagen Acting School de dimitterende elevers afgangsforestilling.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

Cph Stage foregår i 2025 fra den 22.-31. maj.

Læs mere om Copenhagen Acting School her.
Læs mere om CPH Stage her.

Om forestillingen

Kan et enkelt navn have sådan en virkning at det resonerer i tre vidt forskellige samfundsgrupper med helt forskellige verdenssyn og mål? Svaret er ‘JA’ og ‘GEORGE KAPLAN’.

Hvem er George Kaplan? Hvad er George Kaplan? Og hvorfor fanden er kaffen så elendig?

Kom med og overvær en undersøgelse af konspirationsteorier, samfundsopgør, politiske myter og dynamikker og hvordan en lille fjer kan blive til – seriøst mange høns.

GEORGE KAPLAN er afgangsforestillingen fra Copenhagen Acting School, der opføres på Teatret Zeppelin.

 


SPILLETIDER

Fredag d. 23. maj 2025 kl. 19:30 (premiere)
Lørdag d. 24. maj 2025 kl. 19:30
Søndag d. 25. maj 2025 kl. 19:30
Mandag d. 26. maj 2025 kl. 19:30
Tirsdag d. 27. maj 2025 kl. 13:00
Tirsdag d. 27. maj 2025 kl. 19:30

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

 


MEDVIRKENDE OG HOLDET BAG

Medvirkende: Andreas Efferbach, Cecilie Relund, Laura Fog Christiansen, Josefine Bastrup Jensen, Simon Winston Roed Rasmussen
Instruktør: Mia Lipschitz
Lysdesign: TBA
Afvikler: TBA
Foto/plakat: TBA

3. års-eleverne fra Copenhagen Acting School står iklædt sort tøj rundt om et bord dækket af en masse papirer og en "efterlyst"-plakat.

Freestyle Sensation

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

En udforskning af hiphop-kulturens oprindelige rum som uformel gadekultur. Fortalt igennem street dance og mindblowing human beatboxing. Viden, talent og hård træning belønnes, og det er en grundpille i showet sammen med hiphoppens grundlæggende budskab Peace, Unity, Love & Having Fun. Oplev de imponerende talenter på scenen give alt i sig!

Freestyle Sensation er Freestyle Phanatix‘ nye show efter Beatbox Sensation. Med koreografi og instruktion af Kim Bøytler og musik af de deltagende kunstnere, har vi skabt et show, der både er en nyskabende ekstravagant fremvisning af de bedste kunstnere i deres genrer og et samlet overblik over hiphoppens elementer.

Freestyle Sensation turnerer med 6 artister, der med elementerne af hiphop som udtryk viser deres absolut ypperste og bedste. Siden gruppens start i 1998 med “History of Breakdance” på Operaen i Malmø, har Freestyle Phanatix været en forløber for at producere hiphop-forestillinger, der lever op til deres tids standarder, forestillinger, der har været tro mod idealerne indenfor hiphop.

Peace, Unity, Love & Having Fun er hiphops grundlæggende budskab.

I denne nye forestilling er netop dette motto tilgangen! Forestillingen går meget længere. De tager breakdance, rap, beatboxing & streetdance og laver en performance, der er interaktiv med kunstnere på scenen, som bruger scenografi, projektion, lyddesign og lysdesign til at vise deres ekspertise i et traditionelt og også nyt perspektiv og en scene, der er lige så levende og nærværende i forestillingen, som de optrædende er.

Nu fejres Breakdance over hele verden, og er en del af de olympiske discipliner, og to af kunstnerne i denne forestilling er en del af den svenske olympiske gruppe!

Viden og talent og hård træning belønnes, og det er en grundpille i showet! Freestyle Sensation er et stort og tydeligt skridt ind i 2020’erne, og går ikke på kompromis med arven og værdierne, som er ægte hiphop. En forestilling i tiden, og som viser, hvor hiphop kan gå hen i fremtiden.

Vi ønsker at fremvise hiphop-kulturen, som grundlæggende handler om fredelig konkurrence, talent mod talent.

Data data 2.0

forside-stjerner

“En af teatersæsonens mest ambitiøse familieforestillinger”

— CPHCULTURE

“…et brag af en forestilling, der går op i en højere original og meget seværdig enhed”

— Teateravisen

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

Om forestillingen

Den er der, lige meget hvor du vender dig hen; COMPUTEREN. Den har indtaget verden i løbet af få generationer. Og om du vil det eller ej, er du faktisk super afhængig af den. Men ved du i virkeligheden, hvad den er i stand til? Hvordan den opstod? Hvordan den fungerer? 

Bedstemor kan huske tiden inden. Far sukker nostalgisk, hvis nogen siger: “Commodore 64” og barnet er vokset op med sut -og Ipad. Computeren har i løbet af få generationer indtaget vores verden. Den er et uundværligt værktøj i den digitale virkelighed, vi befinder os i. Og vi er afhængige af den, både kollektivt og individuelt. Men forstår vi egentlig hvad den er for en? Denne super regnemaskine, som vi hele tiden bruger? 

Med vejledning fra computereksperter og -professorer har Teater Fantast skabt en en musikalsk, informativ og underholdende forestilling for hele familien. Tag med os på en rejse gennem computerens historie, hvor vi lover data, digitale dimser og dutter. Menneske, maskine og matematik. Grin, gråd og gigabyte. 

DATA DATA -computerens historie er støttet af Novo Nordisk fonden og er en co-produktion mellem Teater Fantast & Teater V. Og skabt i samarbejde med Science & Cocktails. 

DATA DATA er en forestilling for hele familien -både børn, teenagere og voksne. Ved Familieforestillinger er minimumsalder 6 år. Og som skoleforestilling anbefaler vi den fra 8 år og op. 

 

Skolemateriale og info om forestillingens vidensgrundlag

DATA DATA – computerens historie er støttet af Novo Nordisk Fonden som videnskabsformidling til børn og unge. Derfor vil der ved køb til skoler være et gratis skolemateriale. Det er er målrettet mellemtrinnet og udskolingen og skabt i samarbejde med forsker Sine Zambach.

Forestillingen gennemgår computerens udviklingshistorie. Helt fra tallets oprindelse og til nutidens igangværende revolution indenfor kunstig intelligens. 

Skolematerialet vil på samme måde bevæge sig kronologisk frem, med nedslag i 1600 tallet, 1800 tallet, 1940’erne, 1960’erne, 1980’erne. 

Fra internettes fremkomst vil det dække emner som; Sociale medier, AI & Algoritmer, Data & overvågning, Neurale netværk & bias’, Færdighedstab: gps, google. Fremtiden, trivsel og mennesket overfor maskinen. 

Computeren har for evigt revolutioneret menneskets måde at leve på. DATA DATA – computerens historie undersøger dette både via naturvidenskabelige og tekniske aspekter samt mere historiske, samfundsmæssige og filosofiske overvejelser. 

Forestillingen såvel som undervisningsmaterialet er baseret på viden og skabt i samarbejde med bl.a. professor i kunstig intelligens, Thomas Bolander, professor i teoretisk fysik, Jay Armas og lektor i kvantefysik ved Niels Bohr Instituttet, Morten Kjærgård

Materialet er baseret på forestillingen DATA DATA, men kan også bruges, selvom man ikke har set forestillingen.

Om Sine Zambach
Sine har arbejdet med kunstig intelligens og data science siden 2007 og er forsker ved CBS. Hun har skrevet bøgerne “AI i gymnasiet” (2023) og “Kvinde kend din kode” (2018) og deltager i forskningsprojektet Naturvidenskabelig almendannelse og teknologiforståelse i udskolingen. Derudover har hun i mange år været frivillig i Coding Pirates, der er en klub, der laver digital leg og programmering for børn og unge.

Download skolematerialet (gratis)

Original i fuldfarve: klik her
Printvenlig udgave uden så meget farve: klik her
Læs artikel om undervisningsmaterialet i Teateravisen: Klik her

.

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie’ fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School…
(læs mere)

 

 

Trailer

Peter Kanin

Bag indhegningen til Hr. Suhrs køkkenhave ligger det forjættede land. Der vokser gulerødder, tomater og alverdens andre lækkerier som en lille kanin kan begære. 
 
En dag vover Peter Kanin sig ind i hans have, selvom de andre dyr advarer ham mod at gøre det. For er det en god idé at tage ting, som ikke er ens egne? 
 
Glæd dig til en hjertevarm og eventyrlig forestilling i Beatrix Potter’s betagende univers. Teater Next’s fantasifulde teateropsætning af ”Peter Kanin” vil være en musikalsk og visuel magisk forestilling for børn fra 2 år fyldt med masser af sødme, sjove figurer og naturskøn idyl. 

VARIGHED: 30 min.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

.

Billeder fra forestillingen

foto: Louise Nordbjerg

Vinden i piletræerne

Nomineret som ÅRETS BEDST BØRNE/FAMILIEFORESTILLING 2022 af CPH Culture. 

(OBS. se hele Teatret Zeppelins sæsonprogram i den nye teatersæson 2024/25 her)
 

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

Se eller gense Teater Next’s store publikums- og anmelderroste forestilling for hele familien i en eventyrlig farverig og magisk sceneoplevelse. 

Det er historien om Muldvarp, der forlader sit ensomme, mørke hjem og finder sammen med den venlige Mosegris, der lever i brinken ved den store flod. Mosegris lærer ham bl.a. om Vildskoven og de farer, der lurer i den. 
 
Deres ven Tudse er ikke særlig eftertænksom, ret så egoistisk og meget fascineret af biler i høj fart – så fascineret, at han ikke forstår de konsekvenser som biler i høj fart har. Udover at Tudse er tæt på at slå sig selv og andre ihjel, skubber han alle væk med sin arrogance og lever i uønsket ensomhed. 
 
Muldvarp og Mosegris begiver sig ind i Vildskoven for at rådføre sig med den mystiske Grævling. Sammen sætter de sig for at hjælpe deres ven! 
 
”Vinden i Piletræerne” er en visuel smuk og sanselig forestilling med biler, både, tog og meget mere, med vigtige tematikker om venskab, tolerance og fællesskab. Teater Next har sat alle sejl for at give børn og voksne i alle aldre fra fem år en teateroplevelse udover det sædvanlige.

 

Trailer

Spilletider

Venligst bemærk, at spilletiderne er ændret en smule i forhold til det trykte sæsonkatalog

LØRDAG 31. AUG. kl. 12:00 & 15:00
SØNDAG 1. SEP. kl. 12:00 & 15:00
TIRSDAG 3. SEP. kl. 10:00 & 12:45
ONSDAG 4. SEP. kl. 10:00 & 12:45
TORSDAG 5. SEP. kl. 12:45 & 16:00
FREDAG 6. SEP. kl. 12:45 & 16:00
LØRDAG 7. SEP. kl. 10:00 & 13:00

VARIGHED: 
weekend- og kl. 16:00-forestillinger opføres med indlagt pause halvvejs (samlet varighed: 90 minutter).
Forestillinger i hverdage kl. 10:00 & 12:45 opføres uden indlagt pause (samlet varighed: 70 minutter).
Kaféen på Teatret Zeppelin er åben i pausen samt fra 1 time inden start (kun weekend & kl. 16-shows).

Gaslighting

DENNE FORESTILLING MÅ DESVÆRRE UDSKYDES OG BLIVER IKKE OPFØRT I SÆSON 2024-25

Vi må desværre udskyde opførelsen af Gaslighting, som ellers var annonceret i Teaterkatalog 2024/25. Udskydelsen skyldes uforudsete omstændigheder. Vi beklager ulejligheden.

Fra 13 år
Varighed: 60 min.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

“Der findes ca. ¼ million særligt narcissistiske personer med dysfunktionelle, psykopatiske træk. Næst efter stress, som er den store folkesygdom, er denne her kvarte million mennesker en af de største trusler mod mental sundhed. Det er særligt vigtigt for kvinder (det kan i værste fald handle om liv eller død) at kende de advarselstegn, der subtilt viser sig, når man er i kontakt med en narcissistisk psykopat.”

Det var budskabet fra TV-lægen Peter Geisling, da han i Aftenshowet d. 16.11.2022 blev interviewet om fænomenet gaslighting.

Gaslighting er en form for psykisk vold, hvor en person forsøger at få magt og kontrol over dig ved at lyve og manipulere. Det sker i det skjulte, for den der gaslighter er dygtig til at holde sig under radaren. Fænomenet – der mest er blevet beskrevet i relation til parforhold – findes også i familier, blandt venner i skoleklassen, i sportsverdenen, på fritidsjobbet, på nettet fra helt fremmede som scams og som alvorlig seksuelt manipulerende grooming.

Ungdomsforestillingen Gaslighting tager fat i alle former for manipulation; fra identitetsfusk til romantiske scams og andre ufine kneb med hjernevask for øje.

Forestillingen er under udvikling. Mere info kommer snarest…

Om teatret bag forestillingen

hvid støj har base i Aarhus og producerer scenekunst for børn og unge der…

… tør udfordre sanser og intellekt samtidig
… skaber et intenst og dynamisk møde med publikum
… afspejler og bibringer relevans til målgruppen
… eksperimenterer og afprøver nye formsprog

Læs mere om hvid støj sceneproduktion her.

 

Rod

For alle fra min. 7 år  – den oplagte klasseudflugt eller ‘to do’ i familien
Skoler: egnet for 1.-9. klasse/særligt velegnet for 3.-7. klasse – se undervisningsmateriale her.
Varighed: ca. 65 min.

OBS! Der bruges stroboskop- og andre lyseffekter samt kunstig røg i forestillingen!

En fortælling i børnehøjde om at have det svært, men finde en vej. En magisk udviklingsrejse om at stå på egne ben og finde sine vinger. Om tre børn, en forladt togvogn, og en verden af umuligheder for dem, der vil elskes, men som er svære at holde af…

PRESSE: find flere billeder, pressemeddelelse og info her.

EKSTRA ROD: Kan du ikke få nok af ROD? Se vores side med en masse ekstra-materiale lige her.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

“Netop fordi mørket synes så ufremkommeligt, synes lyset i forestillingen, når det endelig bryder igennem – for det gør det – så meget klarere. Det virker overrumplende. Det bliver skabt med stor teatralsk magi og fik mig til at snappe efter vejret. (…) Det er en fryd at se noget, der vil noget og som lykkedes med at gøre det så kunstnerisk stærkt. (…) Hurra for Teatret Zeppelin for at holde teatrets flag så kunstnerisk højt.”
– Anmeldelse, Michael Svennevig, 12.03.2025 – læs flere anmeldelser længere nede på siden


Om forestillingen:

Rod føler sig fanget i en blindgyde – alt i livet føles som en kamp, intet synes at falde i hak. Efter at temperamentet til Rods store fortrydelse igen er løbet af med ham, søger han tilflugt i et forladt jernbaneterræn. Men alene er han ikke længe. Billie, en pige med lignende udfordringer i livet, dumper ned i Rods verden med bulder og brag.

Midt i deres kaos dukker Lukas op, en spøjs dreng med et insekthotel og en dragende energi. Uden at vide det kommer Lukas til at hjælpe Rod og Billie. Insekterne giver dem idéen til at skabe en forvandlingspuppe – ligesom den visse insekter laver, når de forvandler sig fra larve til sommerfugl… Langsomt begynder de alle tre at se sig selv i et nyt lys. Grænserne mellem virkelighed og underfuld forvandling opløses, og børnene må finde mening i det hele, mens de umærkeligt forvandles…

Ny fortælling i børnehøjde om at have det svært
ROD er en helt ny, netop færdigudviklet forestilling. En fortælling i børnehøjde om at have det svært, men finde en vej. Forestillingen er en magisk udviklingsrejse om at stå på egne ben og finde sine vinger. Om tre børn, en forladt togvogn, og en verden af umuligheder for dem, der vil elskes, men som er svære at holde af…

.


TEMAER: Magisk realisme, trivsel/mistrivsel, personlig udvikling, metamorfose/transformation, resiliens, vrede & temperament, udenforskab & ensomhed, social stigmatisering, insekternes verden & naturens symbolik, fantasi, venskab & empati, håb & nye begyndelser, selvaccept & identitet.


.

Trailer: Lasse Frank
Musik: Rasmus Christner Månsson


Bag om forestillingen: hvorfor, hvad, hvordan

Unge-mistrivsel er et stort tema i samfundet i dag – derfor SKAL det præsenteres i børnehøjde
Børn opsnapper brudstykker af de voksnes dagsordner og samtaleemner hver eneste dag. Børn bør ikke efterlades med kvarte historier og løsrevne detaljer, der oprindeligt var tiltænkt voksne. Store emner, uanset deres alvorlighed, fortjener derfor at blive skildret i øjenhøjde med børn. På et niveau, hvor man tager brodden af det barskeste, men stadig formidler alvoren, så børn forstår. Uden at skræmme, uden at dømme nogen.

Det er en af de vigtige ting, vi vil med ROD. Empati. En fortælling, der nænsomt åbner døren til en verden, hvor alt ikke er sort-hvidt. Måske sidder der børn i teatersalen, som er vant til at føle sig misforstået, men som for første gang føler sig spejlet. Måske sidder der nogen, der pludselig forstår en klassekammerat lidt bedre.

I researchen til forestillingen er et særligt citat fra en anonym bruger af Børnetelefonen blevet en fakkel: “Jeg ønsker mig en bog om en dreng, der bliver til noget, selvom han har haft det svært“.

Vi vil vise håbet. Både for de børn, der føler sig udenfor og vedsiden af, og for de børn, der en dag vil møde nogen, eller allerede kender nogen, der kæmper. Vi gør det med magien i teaterkunsten: Med billeder, lys, musik og fantasi, der nænsomt men troværdigt rækker hånden ud og gør det svære håndgribeligt – og håbet endnu stærkere.

For mere info om teatrets børnesyn og hensyn til målgruppen, se zeppelin.dk/omtanke

Hvorfor en forestilling med et fokus på bl.a. drengeliv?
En drivkraft i forestillingen er unge-mistrivsel – uanset køn. I dagens samfund må vi dog også erkende, at vi ofte ser to fremherskende narrativer om drenge: enten bliver de opfattet som overlegne eller som tabere. I de senere år har vores syn på drenge ændret sig markant. Fra tidligere at have domineret mange områder, trives drenge ikke i bl.a. skolesystemet. Mange falder igennem, kæmper med misbrug og oplever ensomhed.

Drenge vokser som oftest op med magtfulde, stærke mænd som idealer. Det går ud over drenges tryghed ved at bede om hjælp og åbne op om egne følelser. Kvinder bliver stadig stærkere på flere fronter, så det er afgørende for mænd at genoverveje deres roller og finde plads i et samfund, som ikke længere glorificerer og ofte ej tolererer dominans, fysisk styrke, magt(misbrug) og råhed. Ændringerne må starte i åbne snakke, i fællesskaber og projekter, vi alle tager del i.

Hvad kan vi forvente?
I vores forestilling mødes to drenge og en pige tilfældigt i en barsk udkant af et samfund på et forladt område. Umiddelbart er det eneste, de har til fælles, det, de ikke længere ønsker; flygtet fra det, de kom fra. De tre væsensforskellige typer bliver afhængige af og hjælper hinanden; de udvikler empati for hinanden. Håbet om forandring lever, og drømme levendegøres.

Magisk realisme som fortællemæssigt greb
Magisk realisme vil løfte indhold og budskab i dette værk, hvor f.eks. en dreng kan være et insekt, og en pige kan bo i en æske, som er større indeni end udenpå. I genren magisk realisme er det magiske en integreret del af realismen. Der reflekteres ikke over, at handlingen kan krydse grænsen mellem magi og realisme. Alt vises/fortælles fra et realistisk synspunkt, men kombineret med fantastiske begivenheder, skrøner, drømme og andet fra de eventyrlige genrer.

.


Nyt auteurværk

Forestillingen skabes i auteurproces af Teatret Zeppelins kunstneriske leder Mie Brandt og det kunstneriske hold. Det er det tredje auteurværk i trilogien “Børn uden voksne”, som tæller de anmelderroste forestillinger Under Haadys Skjold og Mælkebøttereglementet.

Om auteurmetoden
ROD bliver til i en auteurproces. I auteurprocessen arbejder man ikke med et traditionelt manuskript, men med en skitse skabt ud fra en vision. Det betyder, at store dele af forestillingen, fx alle replikkerne, er blevet til på gulvet i workshops- og øveperioderne. Auteurprocessen er et fælles projekt. Alle, der er med i produktionen, sætter sit præg på forestillingen.

Læs et interview med auteur Mie Brandt her.

.

Følg med i skabelsesprocessen på vores Instagram og Facebook.


SPILLETIDER

Spilleperiode: 1.-28. marts 2025
Officiel premiere: lørdag 8. marts kl. 15:30
OBS! Forestillingen den 1. marts er en lukket prøve uden publikum!

Mandage: kl. 10:00
Tirsdage: kl. 10:00 & 12:15
Onsdage: kl. 10:00
Torsdage: kl. 10:00 & 12:15
Fredage: kl. 10:00
Lørdage: kl. 13:00 & 15:30

Varighed: ca. 65 minutter


ANMELDELSER

BLOGGEN ØRKENDRØMME
“Netop fordi mørket synes så ufremkommeligt, synes lyset i forestillingen, når det endelig bryder igennem – for det gør det – så meget klarere. Det virker overrumplende. Det bliver skabt med stor teatralsk magi og fik mig til at snappe efter vejret. (…) Det er en fryd at se noget, der vil noget og som lykkedes med at gøre det så kunstnerisk stærkt. (…) Hurra for Teatret Zeppelin for at holde teatrets flag så kunstnerisk højt.”
– Michael Svennevig, 12.03.2025

★★★★ BØRN I BYEN
“En fængende forestilling om at føle sig forladt og finde nyt håb (…) ROD er Teatret Zeppelins sympatiske ambition om at bringe debatten om børn og unges mistrivsel ned i et perspektiv, de udsatte ser sig selv i. Det lykkes for kunstnerisk leder Mie Brandt og hendes hold – det her er virkelighedsnært teater med karakterer og problematikker, vi genkender fra hverdagen.”
– Christine Christiansen, 11.3.2025

UNGT TEATERBLOD
“Der er ingen tvivl om, at alle børn (og deres voksne) kan lære noget af forestillingen (…) Med forestillingen lærer publikum at (over)leve og ikke mindst at passe på hinanden, og at det aldrig skader at åbne sig og vise svaghed. Alle kan have behov for at komme i ”forvandlingspuppen”, så man kommer ud på den anden side som en smuk sommerfugl med spredte vinger, så man kan flyve ud og leve livet. Og det budskab fylder heldigvis mest.”
– Christian Skovgaard Hansen, 14.03.2025

★★★★★★ SCENEKANTEN
“Sammen med røgen og lyset spiller scenografien hele vejen igennem og skaber et dynamisk og spændende visuelt udtryk.”
– Lea Sisi Fast Sørensen, 10.3.2025

★★★★★★ CPHCULTURE
“Der er også meget godt at sige om trilogiens tredje del, ROD. Ikke mindst Johanne Eggerts blændende scenografi imponerer med et utal af mulighed. En togvogn, et hjem og et insekthotel-hospital men også et gemmested, hvis man kravler ind under den (…) Integriteten på Teatret Zeppelin kan man ikke drage i tvivl, og med ROD har “Børn uden voksne” fået en fin afslutning på den ambitiøse trilogi. Deres unge publikum kan se frem til at møde tre unge, der hver på deres måde venter på at få vinger. “
– Michael Søby, 14.3.2025

★★★★★★ ISCENE
“Flot visuel ramme om den flaksende dramaturgi (…) Rod på Teatret Zeppelin er en sær blanding af voldsparat socialrealisme og drømmende lykketro om teenagere, der har rod i livet. Håbet og venskabet vinder smukt.”
– Anne Middelboe Christensen, 14.3.2025


UNDERVISNINGSMATERIALE / FOR SKOLER

Undervisningsmateriale til forestillingen – lavet efter gældende trinmål – for lærere med elever i 1.-9. klasse. I materialet kan du som lærer finde inspiration til videre arbejde med jeres teateroplevelse, med opgaver inden for forestillingens temaer m.m.

Forestillingen er egnet for 1.-9. klasse/særligt velegnet for 3.-7. klasse.

Download gratis her

Klik her for at se og downloade en PDF med undervisningsmaterialet til Teatret Zeppelins forestilling ROD

 


PLAKAT OG PROGRAM

Gratis program og plakat til alle, der kommer for at se forestillingen (så længe lager haves). Begge dele er stillet frem på teatret. Skoleklasser vil få udleveret materialet efter forestillingen til en af lærerne. Ellers tager man blot selv fra opstillingerne i huset – så snup et program inden showet og en plakat på vej ud.

Plakaten fås i størrelse A1 og A2.

tegning af en skygge af et menneske, der spejles i vandoverfladen på en sø. Spejlbilledet viser, at mennesket også har store insektvinger.

Forestillingsplakaten er tegnet og designet af Oliver Söderlund Schack (klik på billedet for at forstørre)

PROGRAM
Vi synes jo egentlig, at du skal have det specielle program i hånden – så du kan åbne lågerne i det.
Men her kan du se en online-version af det trykte program:

 


STØTTE

ROD bliver til med generøs fondsstøtte og økonomisk support fra:

Hoffmann og Husmans Fond
A.P. Møller Fonden
Solar Fonden af 1978
Direktør Espen og hustru Tanja Neergaard Dinesen’s fond
Knud Højgaards Fond
Lemvigh-Müller Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Louis Petersens Legat
Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat
BUPL

Af hjertet tak!

.


 

Mio, min Mio

Se alle spilletider ved at klikke på KØB BILLET.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

.

Om forestillingen:

Var der nogen, der hørte radio den femtende oktober sidste år? Var der nogen, der hørte, at de efterlyste en dreng, som var forsvundet? Efterlysningen startede sådan her: ”Politiet efterlyser den 9-årige Bo Wilhelm Olsson, der har været forsvundet fra sit hjem siden i forgårs klokken 18…”


“Mio, min Mio” er historien om Bo, der forlader sine plejeforældre og rejser gennem dag og nat og finder sin rigtige far: Kongen i ”Landet i det Fjerne”. Her er Bo ikke længere Bo, men prins Mio, som får en vigtig mission – han skal redde landets børn fra den onde ridder Kato, som har forvandlet dem til forheksede fugle.

Oplev Astrid Lindgrens evigtgyldige fortælling om sorg, venskab, ensomhed og kærlighed i zeppelinsk nyopsætning. Ingen fortæller er vel så betydningsfuld som Lindgren med hendes dybe indlevelse og store respekt for barnets vilkår og livsproblematikker. Selv i “Landet i det Fjerne” findes der ondskab, som ikke kan undsiges – men den kan bekæmpes, hvis man har mod og en ven at følges med.

“Man skal ikke skræmme børn, så de bliver bange, men ligesom voksne har også børn brug for at blive rystet af kunst.”
– Astrid Lindgren, 1959

Spilletider

19. okt.-7. dec. 2024 (premiere 19/10 kl. 15:30)
Mandage kl. 10:00
Tirsdage kl. 10:00 & 12:15
Onsdage kl. 10:00
Torsdage kl. 10:00 & 12:15
Fredage kl. 10:00
Lørdage kl. 13:00 & 15:30

Klik på KØB BILLET for at se oversigt over alle spilletider

Bag om forestillingen

Læs også Kulturmagasinet Fine Spinds artikel om Mio, min Mio med interview af instruktør Amanda Linnea Ginman:

“Astrid Lindgren så børn som hele mennesker og gav dem sprog for livets svære erfaringer. Med en opsætning af ‘Mio, min Mio’ viser Teatret Zeppelin, at vejen væk fra ensomhed og frygt skal findes i fantasien og fællesskabets kraft”

Læs artiklen her.

Se flere ‘bag om forestillingen’-videoer på vores YouTube-kanal. Her fortæller skuespiller Joakim om, hvordan det er at spille Mio (se her). Skuespiller Emilie viser, hvordan hendes forvandling til Milimani foregår foran sminkespejlet (se her). Skuespiller Mie fortæller om, hvordan man bliver skuespiller. Og meget mere.


.

Forestillingen er støttet af:

Den A.P. Møllerske Støttefond
William Demant Fonden
Grete og Sigurd Pedersens Fond
Knud Højgaards Fond
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond
Nordea Fonden
Københavns Scenekunstudvalg
BUPL’s Solidaritets- og Kulturpulje
Åben Skole – Københavns Kommune

TUSIND TAK!
Se alle sponsorer her

 

 

 

 

 

Undervisningsmateriale

Skolelærere har mulighed for at downloade gratis undervisningsmateriale med opgaver, inspiration og hjælp til undervisningsforløb i forbindelse med forestillingen Mio, min Mio. Klik her

Billedet her til venstre er lavet af kunstneren Trine Lægdsmand. Det smukke billede var den officielle grafik for forestillingen, inden vi fik taget pressebilleder. Klik på billedet for at forstørre det.

 

MereZep – undervisningsforløb omkring forestillingen

I forbindelse med Mio, min Mio på Teatret Zeppelin i 2022 afviklede vi et publikumsudviklingsprojekt med fokus på at give skoleelever en meroplevelse ud over deres teaterbesøg. Læs mere her.


Billeder fra forestillingen

Foto: Martin Gundesen (2021)

Forestillingen spillede også på Randers Teater i perioden 25. nov.-20. dec. 2021 – se her.

Spiren

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

.

.

.

VARIGHED: 35 min.
ALDER: 3-8 år
BILLETPRIS: fra 40 kr. – 175 kr.
SPILLETIDER: tirs-fre 9:45 & 11:45 + lør 11:00 & 13:00

Om forestillingen

To børn sætter frø og spirer et venskab…

Foråret er på vej og planternes magiske verden kommer helt tæt på i denne dukke- og musikforestilling om vækster, venskab og børnepower med original musik, humor og poesi til små grønne fingre.

Puk er lige flyttet ind, da hun opdager en pige, der lister rundt og tegner blomster på husmurene. Da den pertentlige pedel griber ind, er den mystiske pige som sunket i jorden og Puk får skylden. Snart viser det sig at de bor lige overfor hinanden, en fælles grøn mission vokser og binder dem sammen i et venskab med et vokseværk, der viser sig at være langt stærkere og mere vidtrækkende end de først aner…

 

Om Faster Cool

Hjerteligt teater for de allermindste!

Teatret Faster Cool har specialiseret sig i totaloplevelser for det yngste teaterpublikum og lægger stor vægt på de pædagogiske materialer, der folder oplevelsen ud på ny, giver grobund for læring og endnu flere gode oplevelser efter tæppefald.

Faster Cool tager med humor, sanselighed, musik og poesi kunstnerisk udgangspunkt i sit publikums ståsted: Dét at være ny i livet og lære hver eneste dag, at gå verden i møde med leg, lyst og hjertet forrest!

Se Faster Cools hjemmeside her.

——–

 

OBS! Ønskes der anmelderbilletter eller yderlig info kontakt venligst:
Art Attack Lena@artattack.dk mobil 20 33 75 07

 

.

TOVE

Den Reumert-nominerede, anmelderroste og prisvindende forestilling om forfatter Tove Ditlevsen og hendes barndom på Vesterbro.

Alder: for alle fra min. 7 år
Varighed: 45 min.
Pris: ml. 40-175 kr.
Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

★★★★★
VINDER: SÆSONENS BEDSTE BØRNE-/UNGDOMSFORESTILLING

“TOVE hører blandt teatersæsonens mest fortryllende børneforestillinger, og så kan det tilmed også nydes i fulde drag af voksne i alle aldre.”

– CphCulture

VINDER AF DANSKE DRAMATIKERES MANUSKRIPTPRIS 2024

Læs mere om prisen her.

REUMERT-NOMINERET 2024

Læs mere om Årets Reumert her.

.

(læs flere anmeldelser længere nede på siden)

.

Tove Ditlevsen var barn i 1920’erne på Vesterbro i København.

Fortalt i øjenhøjde med børn (men kan ses af alle, også voksne uden børn). En poetisk, smuk og dyb fortælling om at gøre det, man elsker – uanset hvad andre måtte tænke om éns passion.

Co-produktion. Skabt af Teatret Zeppelin og Teatret Masken.

Forestillingen havde urpremiere i 2023/24 og genopsættes på Teatret Zeppelin i 2025/26.

Fra 7 år

Presse – klik her

ØVRIGE PRISER OG NOMINERINGER

TOVE vandt desuden kategorien Sæsonens Børne-/ungdomsforestilling og var yderligere nomineret i tre andre kategorier i CPHCultures sæsonprisuddeling til scenekunsten:
– Sæsonens kvindelige birolle: Petrine Agger i TOVE
– Sæsonens dramatiker: Abelone Koppel for TOVE
– Sæsonens skuespiller i B/U-forestilling: Josefine Glæsel i TOVE

I CPHCultures ‘Årets Bedste’-prisuddeling 2024 er TOVE igen nomineret, og vinder kategorien Årets teaterforestilling for børn/unge 2024, og var yderligere nomineret i fire øvrige kategorier:
– Årets danske skuespil 2024
– Årets scenografi 2024
– Årets præstation i en forestilling for børn/unge 2024 (Josefine Glæsel i TOVE)
– Årets birolle-skuespillerinde 2024 (Petrine Agger i TOVE)

Om forestillingen

Skal jeg sige jer noget? Jeg elsker bogstaver og ord. Det er det bedste, der findes i hele verden. Når jeg tænker på ord, så sitrer det i hele min krop.

Kom med, når Tove åbner døren til mors og hendes lille bitte lejlighed og inviterer os ind i hendes indre legende bogstavsunivers, hvor magi og poesi opstår, når man aller mindst forventer det; lige midt i mors sybutik ved spisebordet i stuen eller ved sengetid, når mørket sænker sig på værelset og alting ser anderledes ud.

Tove vil være digter og bevæge mennesker med sine ord. Hun synes, ordet digter ligner en dronning med en krone på hovedet. Tove elsker bøger og har bogstaver susende rundt i hovedet hele tiden – nogle gange kan hun slet ikke koncentrere sig og høre efter, hvad der bliver sagt, fordi ordene danser, lyser og leger med hende. Hendes yndlingsbogstav er E – det ser ud som om, det vil kilde hende. Og inde bag væggen og nede i genbrugsrummet med alle bøgerne, varmer, lyser og synger Fru Engel, Toves nye nabo, som forstår Toves drømme og tanker.

Men det er ikke alle ordene, som er lysende. Om natten toner uhyggelige skygger og tanker frem i mørket, som gør Tove trist, bange og ensom. Og mor, som syer dag og nat, siger, Tove skal holde op med at drømme og i stedet lave sine pligter, kun tænke på skolen og lære at stave. Det siger Mørkestemmen også. Den siger også en masse andre dumme ting til Tove; Du skal ikke tro, du er bedre end andre, og du bliver aldrig digter! Tove kan ikke få Mørkestemmen til at forsvinde – men skal den nu også det?

Tove Ditlevsen opdagede allerede som barn, at hun kunne noget med ord. 22 år gammel udgav hun sin første digtsamling »Pigesind«.
I en arbejderklassebarndom på Vesterbro blev digtningen et frirum for Tove. Hun havde evnen og fandt sin vej.

TOVE er en co-produktion med Teatret Masken om at turde holde fast i det, man brænder for på trods af omverdenens modstand og uforståenhed – samt skabe sit eget rum i rummet dertil.

TOVE er en smuk og poetisk forestilling, vi med hånde på hjertet godt tør sige kan ses af alle, også voksne uden børn som følgesvende. Man skal blot være minimum 7 år gammel. Forestillingen er Abelone Koppels frie fortolkning af Tove Ditlevsens liv og poetiske univers.

Tove Ditlevsen-citater
Alle i forestillingen brugte citater er hentet i Tove Ditlevsens ’Samlede digte’ (fra perioden 1939-1978) udgivet af Gyldendal i 2022.

Smukke ord er blevet til smukt musik
Skuespiller Theresa Hedelund Jensen har i ‘Længsel Mod Sommeren’ sat musik og sang til Tove Ditlevsens digt af samme navn. Lyt til sangen fra forestillingen lige her

 


Ordglæde: Tove Ditlevsen var fortryllet af ord – hendes passion var ord!

Hvordan kan børn i dag have glæde af at få indblik i Toves begejstring for ord?

Tove Ditlevsen spilles af skuespiller Josefine Glæsel, som på billedet ses sammen med Toves mor, som spilles af Petrine Agger. Tove holder sin mor for øjnene, mens der popper massevis af lysende ord op på den mørke væg bag dem.Tove Ditlevsens kærlighed til ord viser, at sprog ikke behøver at være kedeligt eller formelt. Børn kan opdage glæden ved at lege med sproget, finde sjove rim og ordspil, og eksperimentere med forskellige måder at udtrykke sig på.

Tove brugte ord til at beskrive de ting, hun så, og de ting, hun følte. Det kan inspirere børn til at bruge sprog som en måde at forstå og bearbejde deres egne følelser og tanker. Det kan være en sund måde at håndtere følelsesmæssige udfordringer på – eller blot tjene som inspiration til nye og kreative måder at beskrive sine omgivelser på.

Tove Ditlevsen arbejdede hårdt for at forfine sit sprog og udvikle sin skrivestil. Læringen i det er, at det at øve sig og forbedre sig stille og roligt over tid er en naturlig del af enhver kreativ proces. Tålmodighed og vedholdenhed, også når du oplever modgang, rykker dig fremad indenfor det, du holder af at gøre.

Kort sagt kan Toves ordglæde inspirere børn til at udforske, elske og værdsætte sprog som en kilde til kreativitet, selvudtryk og personlig udvikling. Og Toves vedholdenhed – trods visse negative røster omkring hende – kan inspirere til at stå ved, dén man er, og holde fast i dét, der gør én glad – uanset hvad andre måtte tænke om det.

En forestilling for alle

Det er ikke altid til at forudse, når man går i gang med at skabe en ny teaterforestilling, men vi kan med hånden på hjertet sige, at TOVE er endt ud med at være et værk, der er seværdigt for alle uanset alder. Ambitionen var at skabe en forestilling, der kunne ses af børn fra 5 år. Nu hvor forestillingen er færdig, står det dog klart, at der er masser at hente for også udskolingselever. Ja, forestillingen er endt med at have et poetisk lag og universel tyngde, der ikke taler til bestemte aldersgrupper. Selvom forestillingen er velegnet for børn, er det ikke børneteater – her er virkelig noget at hente for både børn og voksne, enten sammen i en fælles oplevelse eller hver for sig. Efter første opsætning besluttede vi at hæve aldersgrænsen fra 5 til 7 år, da dette er en mere retvisende nedre aldersgrænse.

I Teatret Zeppelins kvarter

Tove Ditlevsen voksede op på Vesterbro i det gamle arbejderkvarter i Hedebygade. Det er et stenkast fra Teatret Zeppelin i Valdemarsgade. Dengang fungerede teaterbygningen som et slags forsamlingshus for børn og unge (KFUM Vesterbro). Så måske Tove har “besøgt os”, før vi fandtes? Mens vi spiller TOVE på Teatret Zeppelin, kan du få et gratis eksemplar af vores Walk & Talk-guide – en trykt folder med en gårute, der tager dig med rundt i de gader omkring teatret, som spillede en vigtig rolle i Tove Ditlevsens barndom. I folderen er der kort, billeder fra gamle dage, forklaringer og informationer. Du kan også finde den online her.

 


Spilletider og priser

Priser fra 40 kr. pr. billet – se alle spilletider, ledige billetter og priskategorier her.

Repremiere: 30. aug. 2025 kl. 16:00
Spilleperiode: 30. aug.-4. okt. 2025

Tirsdage kl. 10:00 & 12:00
Onsdage kl. 10:00 & 12:00
Torsdage kl. 10:00 & 12:00
Fredage kl. 10:00 & 12:00
Lørdage kl. 13:00 & 15:00

Bemærk: ingen forestillinger søndage og mandage

Undervisningsmateriale

Opgaver, inspiration, viden, baggrund m.m.
Lavet efter gældende trinmål.
Se/download det gratis her.

Om forberedelse til teateroplevelse for børn, se her.

Digterrute: gå i Toves fodspor på Vesterbro

Vi har også en guidet vandrerute. Følg kortet, og kom omkring de kvarterer tæt på teatret, hvor Tove Ditlevsen havde sin gang som barn. Snup et gratis trykt eksemplar på teatret, eller download det her.


Forestillingsprogram

Trykt program forefindes på teatret og er gratis for alle gæster – snup et eksemplar, når du ankommer.
Alle besøgende skoleklasser får eksemplarer med til klassen (uddeles til læreren efter forestillingen).

Du kan se en online udgave af det trykte program fra 2024 her.
Der udvikles et nyt trykt program til genopsætningen i 2025.

En online udgave af det trykte program, som er en rullefalset M65-folder. Her ses en udfoldet forside af programmet.


ANMELDELSER

.

VINDER AF DANSKE DRAMATIKERES MANUSKRIPTPRIS 2024
“En tekst og en forestilling som taler til alle de introverte børn, der sjældent bliver spejlet så fint som de gør i dette manus. Vi fik kuldegysninger og det satte gang i vores fantasi og følelsesregister. Temaet gør fortællingen aktuel, selvom det handler om en pige i 1920’ernes Danmark: Det handler om at være tro mod sig selv og sine drømme – uanset hvad ydre og indre kritiske stemmer siger. Og Tove har en klar vilje: “Jeg vil skrive digte, der kan bevæge min mor, der kan bevæge mennesker”. Tove vil være kunstner. Vi tror mange børn bliver nysgerrige på Tove Ditlevsen og de vil huske denne forestilling, når de møder hendes ord senere i deres skoletid.”
– Juryens udtalelse

★★★★★ CPHCULTURE
VINDER AF ÅRETS BØRNE-/UNGDOMSFORESTILLING 2023-24
“TOVE behandler noget så svært som psykiske lidelser på forbløffende poetisk vis, så forestillingen aldrig virker tung, selvom den har dybde. (…) Selvom året er ungt, kan der næppe være tvivl om, at TOVE hører blandt teatersæsonens mest fortryllende børneforestillinger, og så kan det tilmed også nydes i fulde drag af voksne i alle aldre.”

– Michael Søby, 26.1.2024

ÅRETS REUMERT 2024
NOMINERET
“Med udgangspunkt i barnet Toves digterdrømme talte forestillingen modigt og ukompliceret om indre mørke. Med den uhyggelige dukkepige som følgesvend anerkendte den de svære følelser, der også kan bo i de mindste, og gjorde dem håndgribelige.”
– Juryens udtalelse

 UNGT TEATERBLOD
“Tove er blevet en smuk, poetisk og eftertænksom lille forestilling, der har noget på hjerte. Den taler til både børn og (deres) voksne, og begge parter får med garanti noget hjem i bagagen, så de har noget at tale om, når de kommer hjem. De voksne indser forhåbentligt, at fantasien godt må frie rammer, og børnene indser, at man skal turde holde i ens drømme, men at de måske også skal serveres på den rigtige måde for at gå i opfyldelse. Dét er sådan her, at godt børne- og familieteater skal serveres!”
– Christian Skovgaard Hansen, 15.02.2024

TEATERAVISEN
“’Tove’ er en stærk og billedrig teaterforestilling om barnets hungren efter accept og anerkendelse for at være den, det nu engang er. ’Tove’ er også en tyst og fortrolig forestilling om at føle sig alene med sine tanker. Derfor føles det også som lettelse, at ’Tove’ har en åben slutning, der rummer en masse håb, uden at den postulerer ubekymret eventyrlykke. Denne Tove er en pige fra den virkelige verden… En pige med et følsomt sind og vagtsomme øjne.”
– Anne Middelboe Christensen, 27.1.2024

★★★★★ ISCENE
“Når Tove gang på gang indleder sine sætninger med “Skal jeg sige jer noget?”, så svarer børnene blandt publikum bekræftende. De vil gerne høre, hvad hun har på hjerte. Både de muntre budskaber og de mørke, farlige tanker, som forestillingen også er fuld af. Tove leverer et tydeligt budskab om, at man skal tro på sig selv, følge sine drømme og ikke mindst lære at elske og acceptere alle sider af sig selv – både de mørke og de lyse.”
– Trine Wøldiche, 26.1.2024

★★★★★ KULTURBUNKEREN
“Forestillingen Tove er fortalt i øjenhøjde og kan ses af børn fra 5 år. Jeg er selv 46 år gammel, og jeg var mindst lige så tryllebundet. Dette er i al sin enkelthed virkelig godt teater.”
– Bo Dalum, 22.1.2024

★★★★★ KULTURINFORMATION
“Ligesom Tove Ditlevsen skabte magi med sine ord, er magien i forestillingen TOVE på Teatret Zeppelin ligeså lysende med få vidunderlige virkemidler og Tove Ditlevsens blændende tekster. (…) Trioen på scenen spiller med hinanden på fineste vis i deres respektive roller, der også giver en interessant spænding i kontrasterne af de roller de spiller og publikum er helt med og opslugt, både barn, ung og voksen. (…) Det eneste jeg ærgrer mig over efter at have set forestillingen TOVE, er at jeg ikke selv er barn længere. For hvor er der gode muligheder af livsberigelser for børn nu om dage, der eksempelvis kan findes i en lille fin perle som Teatret Zeppelins forestilling TOVE.”
– Githa Schultz, 23.1.2024

★★★★★ TEATERANMELDELSER.DK
“ENHVER bør se dette stykke – især lidt større skolebørn og voksne”
– Karen Reinhold Bjørkøe, 23.1.2024

LOLLAND-FALSTERS FOLKETIDENDE
“Skildrer på fineste vis den frygt, som nogle børn kan opleve for at skille sig ud og vender den om til en styrke, som skabte en af den moderne tids største forfattere.”
– Maria Glasius Lange, 28.11.2023 (Kultur-sektionen)

 


Forestillingen er blevet til med generøs fondsstøtte fra:

Augustinus Fonden
Grete og Sigurd Pedersens Fond
Solar Fonden af 1978
Beckett Fonden
Konsul George Jorcks og hustru Emma Jorcks Fond
Knud Højgaards Fond
Nordea Fonden
Lemvigh-Müller Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Louis Petersens Legat
Gangstedfonden
BUPL

AF HJERTET TAK!