Zeppelin logo

Sæson 2018-19

Billetsalget til den kommende sæson er allerede startet og går derudaf!
Vil du læse om eller bestille billetter til forestillinger i sæson 2018-19 allerede nu, så klik på FORESTILLINGER i menuen, eller ring til os på tlf. 3322 0478.
NB. Skoler og bestilling til hele klasser: Køb ikke online, men ring til os!

 

Teatret Zeppelins egne forestillinger i sæson 18/19


RONJA RØVERDATTER
1. sep. – 26. okt. 2018

Astrid Lindgrens mesterlige fortælling om et venskab, der flytter bjerge.

Fra 7 år

Find billetter

 

 

FROSTBRØDRE
26. jan. – 22. mar. 2019

sagndrama om de nordiske guders sidste dage og om nordboerne, der troede på dem.

Fra 7 år

Find billetter

 

—————————————————-

Gæstespil på Teatret Zeppelin i sæson 18/19

Fuld fart på Villads fra Valby
Gæstespil af Louise Schouw Teater

5.-17. nov. 2018

Fra 4 år

Find billetter

 

 


To BE

Gæstespil af Passepartout Theatre Production

19.-24. nov. 2018

Fra 6-12 år

Find billetter

 

 


Sikke mange klokken slår

Gæstespil af Louise Schouw Teater

28. nov.-2. dec. 2018

Fra 3-9 år

Find billetter

 

 


Julemandens jul

Gæstespil af Teater Lille Hest

3.-6. dec. 2018

Fra 2-5 år

Find billetter

 

 


Lyt

Gæstespil af Teatret OM

9.-13. apr. 2019

Fra 6 år

Find billetter

 

 


Trilogien: E-boy, R og 3RD

Gæstespil af Freestyle Phanatix

24.-28. apr. 2019

Fra 6 år

Find billetter

 

 


Diagnose Utilpas

Gæstespil af Teater Uden Vægge

2.-8. maj 2019

Fra 9 år

Find billetter

 

 


Salt

Gæstespil af Det Olske Orkester

21.-27. maj 2019

Fra 12 år

Find billetter

 

 

Vi glæder os til at se dig i den nye sæson!

SALT

For text in English, see below

Salt handler om at kalde en druknet far tilbage til sin datter for at tage afsked. Den unge frisindede Morten forsøger at hjælpe pigen Ida, som tror, hendes druknede far er kommet i helvede. Men i Harboøre møder han ikke ´fjenden´ i form af enkeltpersoner men et stærkt solidarisk kollektiv. Med Salt lukker vi os inde bag de nationale grænser efter tabet af imperiets storhed i 1700 tallet og stiller skarpt på forestillingen om tro, romantisk frisind og spirende nationalisme.

I et tæt mørke med sprukne stemmer i salmesang og hviskende bøn inviterer vi publikum til et fælles måltid omgivet af modsætningerne mellem den ensommes eksistentielle tvivl og kollektivets fundamentalisme. Inspireret af historiske hændelser samt af Hans Kirks roman “Fiskerne”.

Det Olske Orkester skaber fra 2017 til 2020 trilogien: “En nations selvhad – Danmark mellem skam og selvovervurdering” omhandlende danskernes selvforståelse gennem de sidste 300 år. Salt er anden del af denne trilogi. Forestillingerne i trilogien kan ses uafhængigt af hinanden.

Forestillingen spiller på Teatret Zeppelin under teaterfestivalen CPH Stage.

GRATIS SÆRARRANGEMENT 25. MAJ
45 minutters foredrag af Lars Jensen (RUC) og instruktør Lotte Faarup før forestillingen med mulighed for spørgsmål. Om den brydningstid i historien, hvor vi begyndte at dyrke fortællingen om en dansk identitet og fædrelandet i kunst, religion og kultur.
Læs mere her.

GRATIS UNDERVISNINGSMATERIALE FOR SKOLER
Klik her for at downloade

STOR ARTIKEL OM FORESTILLINGEN
Læs Kristeligt Dagblads store interviewartikel om forestilling Salt – klik her.

SPILLETIDER:
Torsdag 23/5-2019 20:00
Fredag 24/5-2019 10:00 og 20:00
Lørdag 25/5-2019 16:00
Søndag 26/5-2019 16:00
Tirsdag 28/5-2019 20:00 (på engelsk)
Onsdag 29/5-2019 20:00 (på engelsk)

Description in English

The young journalist Frederik tries to help the girl Karen, who thinks, that her farther drowned and went to hell, because of the evangelical priest, who condemned him at the burial.
In Harboøre he dosen´t meet the ´enemy´ individually but a strong solidaric community.
With Salt we are closing in behind the national borders and focus on beliefs, the free mind and nationalism in spe.
In the dense darkness with cracked voices in psalm song and whispering prayers, we invite the audience out in to the west wind and in to a drama full of the contradictions between the existential doubts of the individual and the collective fundamentalism.
Inspired by real events and “The fishermen” by Hans Kirk.

Salt will be performed in English on the following dates:
Tuesday May 28th 2019 at 8:00 pm
Wednesday May 29th 2019 at 8:00 pm

Diagnose Utilpas

Hvordan er det konstant at tænke anderledes og få at vide, at det er forkert? Hvordan føles det at leve op til alles forventninger i konstant frygt for at falde igennem? Hvordan er det at have ADHD, når der bliver krævet, at man sidder stille og lytter?

DIAGNOSE UTILPAS er en forestilling om at føle sig anderledes og ikke at passe ind.

Gennem teaterforestillingen kommer publikum til at gå i klasse med forskellige karakterer og følge dem igennem en helt almindelig dag. Blandt andre Sofie, den dygtige pige, der er er bange for at række hånden i vejret i rædsel for, at svaret er forkert. Anders, der i mangel på faglig interesse drømmer sig ind i mere spændende verdener, og den ressourcestærke pige Emma, som til trods for sit kloge hoved keder sig ihjel i timerne.

DIAGNOSE UTILPAS handler om den danske folkeskole og har som formål at åbne op for en refleksion omkring det at gå i skole og derved skabe en større forståelse for de forskellige positioner, der findes i en klasse. Forestillingen sætter måden, vi opdrager hinanden på i fokus og gør den naturlige størrelse skolen virker som, til noget vi kan diskutere, bevæge og blive klogere på.

TEATER I SURROUND
Teater Uden Vægge ønsker at lade vores publikum blive en del af selve scenografien – uden den fjerde væg. I teaterforestillingen DIAGNOSE UTILPAS fungerer publikum som en del af scenografien, hvor skuespillerne og publikum blandt andet er en del af det samme klasseværelse, den samme skolegård eller til den samme forældresamtale. Skiftene mellem de fysiske rum markeres ved hjælp af et lydbillede i surround sound.

UNDERVISNINGSMATERIALE
Gratis download af undervisningsmateriale til forestilling, lavet af Teater Uden Vægge.
Undervisningsmateriale 4.-6. klasse – download her.
Undervisningsmateriale 7.-9. klasse – download her.

 

TRILOGIEN

I de tre forestillinger E-BOY, R og 3RD undersøger fem artister med breakdansens sprog menneskets udvikling, flokmentalitet og instinkter – fra den spæde urtid til den moderne fremtid. Hver forestilling er en selvstændig historie og kan ses enten i sammenhæng eller hver for sig.

E-BOY
E-Boy begynder sin fortælling om arternes oprindelse og stiller spørgsmålstegn ved begreber som flokmentalitet og urinstinkter og ser på, hvordan de gør sig gældende i dagens elektroniske tidsalder.
SPILLETIDER:
onsdag 24. april 2019 kl. 10:00 & 12:15
søndag 28. april 2019 kl. 11:00
FIND BILLETTER

R
Igennem bevægelse udforsker fem breakdansere, hvem de er – alle har en historie at fortælle, en fortid som gør dem til de mennesker, de er i dag.
SPILLETIDER:
torsdag 25. april 2019 kl. 10:00 & 12:15
søndag 28. april 2019 kl. 13:00
FIND BILLETTER

3RD
Baseret på Newtons 3. lov om, hvordan der for hver handling er en lige og modsat reaktion, enhver aktion har en reaktion – og denne lov oversættes med breakdansens umiddelbare og fysiske råstyrke.
SPILLETIDER:
fredag 26. april 2019 kl. 10:00 & 12:15
FIND BILLETTER

LYT

 

Vagabonden Spugna lever på planeten E, hvor der ikke er flere træer eller blomster tilbage, og kun få naturlige frø har overlevet. Al mad er dåsemad produceret af Santomo Industries. Sammen med vennen, robotten OMG, tager Spugna ud på en farlig mission for at redde naturen. I en verden af skrot og skrald hersker lyden af store kraner, maskiner og robotter. LYT er en hjertevarm forestilling fuld af komik og musik.

Julemandens Jul

Kim Fupz Aakesons finurlige historie om drengen fra Rødovre, der er helt alene hjemme juleaften. Lige indtil han får besøg. Besøg af selveste julemanden! En rørende, humoristisk teateroplevelse med dukker og animation for de 2-5-årige og deres voksne.

Sikke mange klokken slår

Nissepigen Juliane kigger en morgen i sin julestrømpe og til hendes store overraskelse ligger der et brev fra selveste julemanden. Mærkeligt! For børn og nisser plejer at skrive til julemanden op til jul – ikke omvendt.

Julemanden sender den glade og energiske nisse-pige ud for at finde hans ur, som er gået helt i stå. I sin søgen kommer hun til urmagernissen Hr. Julimus, som overhovedet ikke har tid til at se på julemandens ur. Han har bestemt ikke tid til at svare på noget som helst, fordi han har travlt med at nå det hele… Kun børnene (publikum) kan hjælpe nisserne med at komme i den helt rette julestemning – og mest af alt: få nisseuret til at virke igen, så julegaverne kan blive færdige til tiden.

Får Juliane og Hr. Julimus reddet julen?

To BE

To BE udspiller sig i et nonverbalt, vittigt og opfindelsesrigt objekt-teater univers, hvor komiske og alvorlige situationer folder sig ud i tæt samspil med musikken og digitale illustrationer.

En skuespiller arbejder ved sit bord. Figurer og objekter i de mest uventede materialer dukker op og pludselig befinder vi os i en personlig historie. Vi følger et liv i glæde og sorg … et liv som konstant løber ind i forhindringer, krænkelser – og indfrielser – af basale menneskelige rettigheder.

To BE er en forestilling fuld af håb – om din, min, ja alles ret til et værdigt liv.

Forestillingen henvender sig til børn i alderen 6-12 år, og for hele familien.

En verdensforestilling
To BE har været rundt i verden og spillet for publikummer så forskellige steder som Burkina Faso i Afrika, Grønland, Litauen og Kina. Efter spilleperioden på Teatret Zeppelin rejser To BE videre til andre dele af Danmark samt til Rusland, Nepal og Tyrkiet. I hele verden kan man have stor glæde af at opleve denne smukke fortælling!

To BE er udviklet i samarbejde med GLOBAL CSR og Statens Kunstfond har støttet produktionen.

 

Fuld fart på Villads fra Valby

Efter kæmpe succes med teaterforestillingen “Villads fra Valby” med over 150 opførelser over hele landet, kommer Louise Schouw Teater nu med en helt ny Villads-forestilling om sikkerhed i trafikken.

Villads bor i Valby sammen med sin mor og far, sin storesøster Amalie og sin nye baby-lillesøster. Han er en helt almindelig dreng, og selvom han sommetider får skæld-ud, laver han aldrig ballade med vilje. En dag beslutter han sig for, at han vil hjælpe sin mor med at købe ind. Men det skal være en overraskelse, så han fortæller hverken hende eller far om det. Hans bedste ven, Frida, vil meget gerne med, så mens Villads’ mor sover til middag med lillesøster, lister de to venner ud af huset. Villads ved godt, at man skal passe på ude i trafikken, og han har lært at se sig rigtig godt for. Men når man er Villads fra Valby og sprængfyldt med gode ideer, så går tingene aldrig helt som planlagt.

Villads figuren er brugt i Børneulykkesfondens kampagner for trafiksikkerhed – bl.a. i bogen “Sikker i trafikken”.

BILLEDER FRA FORESTILLINGEN
foto: Camilla Winther

 

SANG, SJOV OG SPÆNDING FOR HELE FAMILIEN
Forestillingen byder på musik, sang, sjov og spænding for hele familien – og er samtidig en lærerig oplevelse for vores yngste trafikanter, der fra deres pladser får lov at hjælpe Villads, så han kommer hjem igen i god behold.
– skabt af samme kreative hold som på de seneste sæsoners mest populære familie- og skoleforestillinger “Vitello” og “Villads fra Valby”.

SKUESPILLERNE SIGER HEJ – SE VIDEOEN

Lille Frø

NB. ALLE FORESTILLINGER HELT UDSOLGT! 
– der er desværre ikke flere ledige billetter til ‘Lille Frø’.

Gal eller genial? Slem frø eller succesfuld kunstner?
Imens to kustoder stiller op til en udstilling af Lille Frøs kunstværker, fortælles historien om hans liv. Om hvordan han kom fra rummet og landede i en meteor hos familien frø. Om hvordan der var et problem med, at det viste sig, at han nogle gange var meget slem.


Forestillingen er baseret på bogen Lille Frø af Jakob Martin Strid og er en co-produktion mellem Teater Fantast og Thy Teater.

Strids “Lille Frø” er en blanding af den klassiske dannelsesroman og en dramatisk roadmovie i form af en populær børnebog med typiske, skønne tegninger. Teater Fantast, der står bag den succesfulde dramatisering af Strids “Mustafas Kiosk”, sætter nu “Lille Frø” i scene med alle de frække og skøre påfund fra den lille forældreløse frø fra rummet. Udover en masse festlige narrestreger handler fortællingen om at rejse langt væk hjemmefra, men mest af alt om, at man er god nok, som man er og i virkeligheden er elsket, på trods af at man er en SLEM lille frø.

Se spilletider ved at klikke på knappen KØB BILLET forneden.

3rd

For hver handling er der en lige og modsat reaktion.

Konflikter opstår som følge af menneskers forskellige måder at leve på i byens kompakte rum. Med fællesskab er vi forbundet med hinanden i stort og småt, og den energi vi lægger i at ville noget sammen, lægger grunden til konfliktens dynamik.

En danseforestilling, der undersøger, hvordan man oversætter Newtons ”3rd Law of motion” med breakdansens umiddelbare og fysiske råstyrke.

Med halsbrækkende dans og rørende akrobatik, kombineret med teatralske detaljer, giver 6 breakdansere et øjebliks polaroidbillede af vores samfund og individets tilstand i nuet. Som Newtons 3rd Law siger, kan der ikke  være aktion uden reaktion!

Hvad sker der, når vi rammes af konsekvenserne af vores handlinger som samfund, miljø og som individer…

Paradis

Her er, hvad man ved om bedemanden: Han ordner de døde. Han vasker dem, giver dem rent tøj på, lægger dem i deres kister og skruer låget på. Men der er noget man IKKE ved om bedemanden: Han kan tale med de døde!

Kim Fupz Aakesons underfundige historie om bedemanden, der en dag møder en ung, død pige fuld af drømme om det liv, hun skulle have haft. Mødet sætter spor i bedemandens liv og hverdag, for hvis livet ikke nås, mens man lever – kan man så indhente det, man ikke nåede et andet sted? I Paradis?

En varm og venlig opfordring til at møde livet dér, hvor livet er!

Helbredelsen (AFLYST!)

I en fremtid, hvor vi ikke har tid til at sørge, følger vi Emilie, der har mistet sin far. En Sci-Fi forestilling om at møde sorgen.

I forestillingen ”Helbredelsen” kommer publikum i karantæne, da der er blevet rapporteret om et udbrud af sorg. Vi befinder os i en fremtid, hvor teknologiske landvindinger har givet lægevidenskaben helt nye muligheder, og sorgen er en sygdom, der for længst er blevet udryddet.

Derfor vækker det stor opsigt, da den 11-årige pige Emilie, der lige har mistet sin far, ikke straks ser ud til at komme til sig selv og opføre sig normalt igen. Så nu går to læger sammen med publikum i gang med en omfattende helbredelsesproces, hvor de retter og sletter Emilies minder. Dertil må publikum, der har været i kontakt med Emilie, også modtage forebyggende behandling for at forhindre smittefare.

To læger står for hele helbredelsesprocessen, der indebærer en rejse ind i Emilies fornemmelser og minder. Men der er noget i processen, der går galt. Den ellers rutineprægede opgave ændrer sig, da Emilies minder vækker en sælsom følelse i én af lægerne. Helbredelsen tager en ny drejning – den ellers professionelle og ”sorgløse” tilgang krakelerer, og lægerne bliver uenige om, hvorvidt de skal fortsætte processen…

Med forestillingen ”Helbredelsen” stiller Teater Uden Vægge spørgsmålstegn ved, hvordan vi som samfund omgås sorgen. Er den blot et individuelt problem? Hvis vi kunne, ville vi så fjerne den fra vores liv? Og hvorfor har vi så svært ved at tale om sorgen og døden?

Opd. 4. sep. 2017: Denne forestilling er desværre aflyst og vil ikke spille på Teatret Zeppelin i denne sæson.

En Rigtig Nisse

I år holdes der ikke jul. Ida er flyttet ind i sit nye hus, og der er rod over det hele og fyldte flyttekasser, der kun venter på at blive pakket ud. Så julen beslutter Ida sig for at springe over. Og pyt med det, for det bedste er, at fra nu af er der ingen andre, der skal bestemme, hverken om der skal holdes jul, eller hvor tingene skal stå.

Og dog… i Idas nye hus bor der nemlig en nisse – en RIGTIG nisse. Den elsker risengrød og er glad for, at der endelig er flyttet et menneske ind, så den igen kan få sin grød. Den leder over alt, roder rundt i tingene, flytter kasser og rumsterer og pusler i det hele taget mægtig meget, som var der mus og rotter over alt. Men grød finder nissen ikke. Så nu må den bruge nisselist for at få Ida til at lave grød, uden at hun opdager, hvem det er til.

Nissetryllerier og forvekslinger driver historien frem – og Ida må se i øjnene, at man ikke bare sådan kan springe julen over.

Den Store Nisseprøve

I ”Den store Nisseprøve” skal de to nisser Nis og Nisse Sisse i skole, for det er nemlig sådan, at alle nisser hvert 100. år skal til nisseprøve for at få lov til at beholde deres røde nissehuer. Dumper de, må de i stedet bære den grønne nissehue, og det er enhver nisses skræk at skulle ende sine dage som grøn havenisse.

Nis og Nisse Sisse får en dårlig start på prøven, fordi de kommer for sent, men Nisse Sisse får hurtigt indhentet det forsømte, fordi hun er en god og dygtig elev med stor respekt for lærerinden Frøken Hanegal. Nis har imidlertid problemer. Som alle unge drenge-nisser har han svært ved at sidde stille og holde koncentrationen i skolen, og han kommer til at lave helt om på nogle af julesangene. Han er en rigtig drillenisse, som får stor sympati hos børnene.

Petruskas Julehjerte

Det er juleaftensdag. Petruska har travlt med de sidste gøremål i sit duftende bageri, da en spændende fremmed pludselig kommer forbi og bestiller et honninghjerte. Det bliver begyndelsen til det usædvanlige juleeventyr om den fortravlede bagerjomfru og hendes kærlige kagekunde, afsløringen af en sulten rottes selvbetjening og ikke mindst en lille nisses jule-mirakler.

Der er med ”Petruskas Julehjerte” bagt en hjertevarm og magisk dukketeaterforestilling godt krydret med skøn musik, en stor skefuld skæv humor og masser af julehjerte.

En juleforestilling for de mindste og lidt større børn, som garanterer julestemning i familien!

Foto: Marie-Louise Baes

Foto: Marie-Louise Baes

Ingen Verdens Ting

Det er som om, alle dagene har en hemmelighed i ærmet. Som om de mørke vinterdage er fyldt med magi. Og det er som om der er nogen derinde i mørket…

– “Hvem er du?”
– “Jeg er Ingenting”
– “Ingenting? Vil du ikke sige, hvem du er?”
– “Jo, jeg er Ingenting… men jeg ville gerne være Nogen”

En sød og rørende fortælling om en lidt ensom pige, der går på opdagelse på loftet blandt sommerminder, edderkopper og andet kryb. Hun møder Ingenting, der er helt usynlig og glemt, og for at hjælpe Ingenting tilbage til verden tager hun, med hjælp fra publikum, på en virtuel tegne-cykeltur og på besøg i en kropsbutik.

En leg, hvor publikum bliver inviteret med til at skabe oplevelsen.

Et univers, hvor vi med video, lyd og animationer, leger med virkeligheden og skaber både virtuelle rum og væsener.

Forestillingens koncept er skabt af holdet:
Lisa M. Bentzen, Michael Valeur, Andreas Buhl og Pernille Plantener Holst.

"R"

Med ”R” fortsætter Sara Jordan og streetdance-kompagniet Freestyle Phanatix deres samarbejde efter den overvældende succes E-Boy, som viste menneskets evolution og undersøgte vores folkementalitet og rejsen ind i nutidens elektroniske tidsalder.

Danseforestillingen ”R” er en invitation ind i en tidslomme, hvorigennem bevægelse udforsker fem breakdansere i, hvem de er – alle har en historie at fortælle, en fortid som gør dem til de mennesker, de er i dag. Inspireret af deres egne historier tager de os igennem refleksioner af deres kampe og sejre med at komme til et fremmed land, kampen med at lære et nyt sprog og en ny kultur, og hvordan de kan blive den bedste version af dem selv i nye omgivelser.
Det indre og ydre pres giver anledning til både fortvivlelse og drømme, til opgivelse og til vanskelige og nyttige konfrontationer med dem selv.
Gennem koreografi og bevægelse aktiveres en erindring og en historie med dans som sprog.

”R” bringer virkeligheden ind i danseteatret fortalt igennem breakdance, musik og lys. Atletiske, eksplosive og poetiske overraskelser møder publikum i øjenhøjde og lægger op til refleksioner på en anderledes og dynamisk måde.

E-Boy og “R” kan med fordel kombineres til en to-akters forestilling, men kan også sagtens ses uafhængigt af hinanden.

Hvalens Sang

Hvalens Sang er en sanselig og underfundig rejse ind i bugen på en kæmpe pukkelhval, og en historie om venskab, hvaler og hvalsang – mødet med en pige, Pinocchio… og plastikaffald. Forestillingen hylder venskabet, som en skat vi skal beskytte, og handler samtidig om menneskets ubetænksomhed, som gør livet farefuldt for havets dyr.

Publikum sidder inde i hvalens bug og får den finurlige fortælling med en intensitet og sanselighed, som kun opstår, når du er helt tæt på.

OBS. Kun plads til 30 publikummer ad gangen.

Til skoler
Forestillingen er oplagt som en del af en temauge. Teatret OM har udarbejdet et idékatalog, som kan bruges i forbindelse med forestillingen Hvalens Sang til efterfølgende arbejde på skolerne.

Teatret OM-Hval 1_lille      Hvide Sande 12-1-c-1415106956

I Dine Drømme

Sangbogen ”De Små Synger” kender mange af os fra vores barndom. Sangbogen er en del af den danske kulturkanon, og forestillingen I Dine Drømme er baseret på karakterer og episoder i de velkendte sange.

Billede fra forestillingen 'I dine drømme'

Billede fra forestillingen ‘I dine drømme’

Ea bor i en verden, hvor alle har meget travlt – især hendes mor – og hvor sang og leg anses for at være tidsspilde. En dag i skolen får de til lektie at skrive en sang, men Ea kender ingen sange. Om natten kommer Ole Lukøje og tager Ea med til Drømmeland for, at hun kan finde sin egen indre sang. I Drømmeland møder hun bl.a. Pirette og Pjerrot, Den travle nisse og Sømand Snorre. Ea skal redde de elskede figurer fra at blive puttet i den sorte gryde af Kejseren. Kejseren har beordret at ingen nye sange må laves, så længe Tornerose sover. Så alt er galt i Drømmeland, for når der ikke  laves nye sange, skal de gøre som deres sang siger –  jægeren skyder dyrene, og kejseren putter sine undersåtter i den sorte gryde! Heldigvis ender det godt. Ea finder sin indre sang, kan endelig synge i sin egen verden og får også sin mor til at huske, at sang og leg er det vigtigste i verden.
Musikteaterforestillingen har til formål at sætte fokus på de gamle danske børnesange i en ny og moderne opsætning, men stadig med respekt for det oprindelige materiale. Forestillingen henvender sig dermed både til børn i dag – som bør kende til den danske kulturarv – og til deres forældre og bedsteforældre, som er vokset op med ”De små synger”.
Stykkets handling er baseret på sangenes karakterer og belyser vigtigheden af, at børn får lov at bruge deres fantasi gennem musik og leg.