Under Haadys Skjold
"Børneteater i verdensklasse" og "det mest intense og begavede flugtteater" er nogle af de ord, anmelderne har brugt om Under Haadys Skjold. Oplev den stærke fortælling i børnehøjde om fem børn på flugt fra krigen i deres hjemland
2. september 2017 - 27. oktober 2017
Fem børn på flugt mødes og finder sammen i deres søgen efter et tilholdssted, hvor der ikke er fare for at miste livet. Hver især er de tvunget til at forlade deres hjemland, der forandrer sig for altid, den dag bomberne falder i deres by. De eneste ejendele, de har med sig, er tøjet, de har på. For at overleve må de samle al deres styrke og mod, og heldigvis har de hinanden. For hver kilometer de lægger bag sig, vokser deres sammenhold og håbet om, at der et sted i horisonten venter dem en fremtid.
Teatret Zeppelin genopsætter den anmelderroste forestilling Under Haadys Skjold og tager endnu engang nænsomt det højaktuelle emne ‘ børn på flugt’ op i en stærk og flot fortælling i børnehøjde. Denne gang med tre nye skuespillere i besætningen.
Johanne Eggert, der står bag denne forestillings visuelle udtryk, blev i foråret 2015 Reumert-nomineret for scenografien til Under Haadys Skjold.
TÆT PÅ VIRKELIGHEDEN
Under Haadys Skjold er udviklet af auteur Mie Brandt og det oprindelige ensemble. Som frivillig på Dansk Røde Kors’ Asylcenter Vipperød begyndte Mie Brandt for år tilbage at arbejdede sig helt tæt på den virkelighed, de uledsagede flygtningebørn har oplevet. I sparring med Røde Kors og inde under huden på relevante beretninger, biografier, film, artikler og fakta begyndte den omfattende research i tæt samarbejde med det øvrige kunstneriske hold. Traditionel indstudering har været erstattet af løbende udvikling for at nå frem til det mest autentiske og troværdige resultat på scenen, uden at gå på kompromis med forståelsen. Forestillingen inddrager centrale elementer fra FN’s Børnekonventionen på en ikke-belærende og naturlig måde, der gør det klart, at børns rettigheder bør være grundvilkår.
EKSTRAMATERIALE
Se billeder fra forestillingen og bag om scenen, se video, læs artikler, find undervisningsmateriale og en masse andet om Under Haadys Skjold og om børn på flugt på vores ekstraside Mere om Haady.
ALDERSGRÆNSE
Da Zeppelin opsatte Under Haadys Skjold i foråret 2015, var aldersgrænsen sat til minimum 7 år. Erfaringer fra spilleperioden i 2015 har medført, at vi har været nødt til at hæve denne aldersgrænse til minimum 9 år. Dette er ikke en vejledende/anbefalet aldersgrænse, men et velovervejet og erfaringsbaseret krav. Du vil i anmeldelser og omtaler af forestillingen fra 2015 kunne læse, at aldersgrænsen er 7 år. Men i 2016 og 2017 er den altså sat til 9 år.
Aldersgruppe: Fra minimum 9 år
Varighed: 65 min.
ANMELDELSER:
DEN 4. VÆG
★★★★★★ (6 ud af 6 stjerner)
“En kæmpe mavepuster af et virkelighedstjek, som sætter sig i kroppen, i tårekanalerne og i hjertet (…) Jeg kan ikke huske, hvornår en forestilling sidst har gjort så stort indtryk på mig.”
– Anne Louise Slott Thorborg
WEEKENDAVISEN
“Hvordan er det at være på flugt fra krig og uden sine forældre? Teatret Zeppelin viser dig en forestilling, der får dig til at fryse, gyse, grine – og græde lidt (…) og jeg anbefaler en tur i tudemaskinen”.
– Jannie Schjødt Kold
BØRN I BYEN
★★★★★ (5 ud af 5 stjerner)
“Forestillingen er både vigtig, rørende og fantastisk flot, [og] er yderst relevant for danske børn, som det seneste år er blevet præsenteret for problematikkerne på nært hold.”
– Line Fjord
DEN 4. VÆG
En af årets bedste teaterforestillinger 2017
CPH CULTURE
★★★★★★ (6 ud af 6 stjerner)
“Under Haady’s Skjold er en forestilling, som også de voksne kan glæde sig til. Her er tale om børneteater i verdensklasse.”
– Michael Søby
DAGBLADET INFORMATION
Årets stærkeste teater 2015
“2015 var ikke kun det store, smertefulde flygtningeår rundt om i Europa og på togstationer og motorveje i Danmark. Det var også flygtningeår i teaterrepertoiret. Børneteatret førte an. Stærkest var Under Haady’s Skjold på Teatret Zeppelin på Vesterbro.”
– Anne Middelboe Christensen
TEATERAVISEN
“Det er et refleksions-appellerende manuskript, som Mie Brandt tilsvarende sikkert har iscenesat med hensyn til handlingsgang, fokus og en god balance mellem gru og glæde, nervepirrende begivenheder og stunder med stilbilleder og mere dvælen.”
– Kirsten Dahl
KULTURKONGEN.DK
“Stykket er enormt aktuelt og er med til at sætte et nyt perspektiv på krig og ødelæggelse – nemlig børnenes. Det er sat op som en børneforestilling, men kan sagtens ses af tilskuere i alle aldre. Dybt rørende og meget smukt.”
– Nora Maria Hiitola-Pedersen
DAGBLADET INFORMATION
“Teatret Zeppelin har knækket koden til denne verden af rædsler og skabt det mest intense og begavede flugtteater for børn og unge – og for os andre. (…) Det er barske løjer. Da jeg så forestillingen sammen med nogle ret så højlydte skoleklasser, blev der musestille – og de råbende unger var som forvandlede bagefter. Spejlingen gjorde indtryk.”
– Anne Middelboe Christensen
UNGT TEATERBLOD
(5 ud af 6 stjerner)
“Begavet og stærkt børne-, ungdoms- og familieteater. Så kort kan Teatret Zeppelins forestilling ’Under Haadys skjold’ sammenfattes!”
– Christian Skovgaard Hansen
TEATERSPOT
“Alle børn har ret til at komme i teatret – mindst én gang om året!”
– Peter Byrholt Nielsen
COPENHAGEN-CULTURE.DK
Under Haady’s Skjold modtager “de varmeste anbefalinger”: “det er et vigtigt stykke for både børn og voksne at opleve. For selvom det tegner portrætter af fem børn fra Mellemøsten, er forløbet også et implicit udsagn om at alle børn er ens, uanset nationalitet, religion og hudfarve – et udsagn, der klæder et moderne familieteater.”
– Mads Haahr Andersen
Teatret Zeppelin skole- og familieforestilling
Idéudvikling Mie Brandt & Ensemblet
Manuskript og Instruktion Mie Brandt
Dramaturg Niels Lehmann
Kunstnerisk rådgiver Vibeke Wrede
Medvirkende Pernille Hilgart, Rune Antonio Bro, Casper Sloth, Theresa L. Olesen, Ella Koppel*
*elev fra Skuespillerskolen ophelia
Lyddesign Inuk Thomsen
Lysdesign Martin Danielsen
Scenografi & Kostumer Johanne Eggert
Kostumier Camilla Lind
Teknisk afvikler Peter Rasmussen
Produktionsleder Peter Rasmussen