Zeppelin logo

HAUT: Constellation of the Heart

Magiske dansebesværgelser. Et HAUT ‘In Seed’ Residency-forløb.

IN SEED-residency giver nye kunstnere mulighed for støtte til at forandkre deres kunstnerskab og praksis, i det danske scenekunstmiljø. Målet er at understøtte det potentiale, der findes i nye kunstnerskaber samt de kompetencer, som nye kunstnere kan have brug for, for at blive en del af det danske scenekunstlandskab. 

Se det fulde ‘HAUT på Teatret Zeppelin’-program her.

Format: IN SEED (forløb over to uger)
Genre: Dans
Periode: Residency finder sted på Teatret Zeppelin den 12.- 25. juni 2023
Worksharing (offentlig fremvisning, for alle): 25.06.2023 kl. 14.00 – 16.00

Gratis tilmelding til WORKSHARING, skriv til billet@hautscene.dk

Den kunsteriske undersøgelse

‘Constellation of the Heart’ beskriver processen med at samle og iscenesætte en række dansebesværgelser, som Amalie Bergstein Nielsen har studeret og udviklet de seneste år. Disse danse er primært knyttet til hjertet, til kærlighed og til sorgen – og de praktiseres her ud fra en fascination af magi og besværgelser, som en transformativ gøren og et (måske) intimt møde mellem udøver og vidner; performer og publikum.

Amalie Bergstein vil i løbet af sit IN SEED-residency undersøge dans som besværgelse, og world-making med “konstellation”, som dramaturgisk tilgang.

“Steer your life by these stars

On the unconditional chance

‘Tis here where Hell and Heaven dance”

This is the constellation of the heart (Kate Bush, 1993)

Kort om kunstneren

Amalie Bergstein Nielsen (she/her) er en danskbaseret danser og performer med fokus på magi og nydelse – med dansen som redskab. Amalie dimitterede fra danse- og koreografistudiet på Den Danske Scenekunstskole i 2019. Hun har en fysisk base i vestlige moderne danseteknikker og er senere begyndt at lære pole dance. Hun har et entusiastisk hjerte for sankekunst, urtemedicin og andre former for plantemagi.

Kreditering:

Dans, performance, koreografi: Amalie Bergstein Nielsen
Musikalsk caretaker: Villads Klint
Produktion, kostume, dramaturgisk outside eye: Thjerza Balaj
Dramaturgi, outside eye: Camilla Lind
Sparringspartnere: Jon Hoff og Karis Zidore

Støttespillere

Tak til Kinéo 37, Georgia Kapodistria, Anders Bøge, Dutte

Læs om arrangementet på HAUT’s hjemmeside her.

foto_Benedicte Ramfjord

Amalie Bergstein

Da julen kom til Mumidalen

ARKIV: DENNE SIDE HANDLER OM DEN FØRSTE OPSÆTNING AF ‘DA JULEN KOM TIL MUMIDALEN’ I 2022
FOR DEN AKTUELLE/NYESTE SIDE OM FORESTILLINGEN, BESØG WWW.ZEPPELIN.DK/MUMI

Mumi møder scenen! Glæd dig til at opleve en særdeles flot og stemningsfuld juleforestilling for alle fra 5 år – baseret på den finske forfatter Tove Janssons illustrerede bog af samme navn. Med mulighed for at stille spørgsmål til skuespiller efter hver forestilling. 

For pressemeddelelse og forestillingsbilleder klik her.
Læs anmeldelser af forestillingen længere nede på denne side.

Forestillingen produceres med tilladelse fra Agency North Ltd.
© Moomin Characters tm
Bogens originaltitel: Julen kommer till Mumindalen

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

OBS! lørdags- og søndagsbilletterne i spilleperioden er nu udsolgt! Der er stadig ledige billetter til visse af opførelserne i hverdagene (tirsdag-fredag) kl. 10:00 & 12:00, men vi anbefaler, at man ikke venter for længe med køb. Grundet den store efterspørgsel løfter vi ekstraordinært allerede nu sløret for, at vi genopsætter ‘Da julen kom til Mumidalen’ i 2023, hvor vi udvider med en ekstra weekendopførelse, så der er to både lørdag og søndag.

.

.

MUMI – OM FORESTILLINGEN

Da Mumifamilien bliver vækket midt i deres rare vintersøvn af Hemulen under stort postyr, vågner de op til en forandret verden. Mumidalen er klædt i et tindrende hvidt, tykt og iskoldt lag sne – et fuldstændig ukendt naturfænomen for mumierne. Som det er med mumierne, er alt ukendt faretruende og skræmmende. Deres venner i dalen har ikke tid til at forklare dem, hvad der er på færde. De har for travlt med at blive klar til julen. Hvad julen er, er et mysterium for mumierne. Men det virker foruroligende, sådan som alle ængster sig for at blive klar, før den kommer. Mumifamilien gør sig stor umage med at gøre som de andre for ikke at vække julens vrede eller det, der er værre…

Et univers med mange lag – et slags landkort over menneskehjertet

Billede af forestillingen. Foto: Lasse Frank, © Moomin Characters

Den første Mumibog blev til under afslutningen af 2. verdenskrig. Efterkrigstiden har naturligt sat sine præg på Mumiernes univers. Livet er skrøbeligt, og Mumidalen er fuld af farer og ukendte fænomener. Men historierne er også fulde af den slags gode, mellemmenneskelige gerninger, der redder os igennem svære tider og udfordringer.

Ligesom i den virkelige verden finder man i Mumidalen alle personlighedstyper og bevæggrundlag. Forfatter og filmskaber Frank Cottrell-Boyce formulerer rammende Mumiuniverset i forordet til bogen ‘Livet i Mumidalen’:
“Jo ældre jeg bliver, jo mere ser jeg Mumilands væsener og skikke overalt omkring mig i min dagligdag. Eksempelvis hemuler (dominerende), filijonker (neurotiske), skovunger (generte), bisamrotter (gnavne) og snorker (bedrevidende) – jeg har mødt dem alle og arbejdet sammen med dem. Børnelitteratur har en tendens til at definere folk ud fra socialklasse, race eller beskæftigelse, men Mumidalen præsenterer os for et helt bastiarium over personlighedstyper, adfærdsmønstre og moralske holdninger – et slags landkort over menneskehjertet.”

Mumi er kendt og elsket i store dele af verden. De særegne væsner har betaget hjerte efter hjerte og med rette.

Om Tove Jansson – forfatteren og tegneren bag Mumitroldene

Tove Jansson voksede op i en kunstnerfamilie i Helsinki i Finland, hvor hun blev født i 1914. Tove Jansson begyndte allerede som 15-årig at illustrerer avisstriber. Som voksen arbejdede hun bl.a. som billedkunstner og illustrator.

Under anden verdenskrig arbejdede hun for et politiske tidsskrift, hvor hun skabte provokerende illustrationer, der kritiserede magthaverne. I samme periode skabte Tove Jansson de kendte og fantasifulde Mumitrolde, som blev en kontrast til den verden, der var omkring hende.

Den første Mumibog Kometjakten udkom i 1946. Herefter fulgte flere bøger med mumitroldene som omdrejningspunkt.
Hos mumierne fik dagligdagen plads til at være tryg og sjov. Samtidigt med at deres melankolske univers gav plads til at fordybe sig og lade fantasien løbe frit. Den nysgerrige, sansende og uskyldige måde et barn ser verden på, er kendetegnene for fortællingerne, som den dag i dag stadig tryllebinder og charmerer både børn og voksne.

Tove Jansson var en kunstner for alle. Selvom hun i dag er mest kendt for børnefortællinger, har hun også skrevet skønlitterært og biografisk til det voksne publikum samt illustreret mere end 1500 avisstriber.

Bøgerne om mumitroldene gjorde hende kendt i en lang række lande og er oversat til mere end 30 sprog. Tove Jansson anses for at være en af de vigtigste børnebogsforfattere i norden.

Menneskerettigheder forklædt i Mumitrolde

“Afskyen over for ufrihed var en stærk drivkraft for Mumitroldenes skaber, Tove Jansson, der som ung satiretegner drev gæk med samtidens diktatorer”. Sådan indledes en artikel i Amnesty International’s medlemsblad fra marts 2022. I artiklen kan man læse, hvordan Tove Jansson igennem tiden har brugt mumitroldene til at bakke op om menneskerettighederne: “selvom historierne om Mumitrolden og Mumidalens øvrige fantasifulde beboere foregår i et naturunivers fjernt fra krig og politik, så forbinder de første bøgers temaer, såsom flugt, katastrofer og hjemløshed, direkte Mumidalen med samtidens usikkerhed”.

Mumi for menneskerettigheder - artikel i Amnesty International marts 2022

Læs hele artiklen ‘Mumitrolde for menneskerettigheder’ online her.

En ny forestilling bliver til – urpremiere 26. november

Teaterforestillingen ‘Da julen kom til Mumidalen’ bliver bygget og færdigudviklet på Teatret Zeppelin i løbet af efteråret 2022. Du har mulighed for at kigge dukkemageren og rekvisitørerne over skulderen i efteråret. Vi holder nemlig åbne værksteder på Teatret Zeppelin i forbindelse med Dansk teater 300 år den 23. september.

Du kan også følge med i tilblivelsen af forestillingen på teatrets Facebook, Instagram og TikTok. Se hvordan lysdesign og lyddesign udvikles, hvordan scenografien bygges, hvordan dukkerne skabes, kostumer syes, rekvisitter kreeres og meget mere.

Forestillingen har premiere den 26. november kl. 15:30 på Teatret Zeppelin.

Alle fra 5 år kan komme ind og se forestillingen, men den egner sig især til de 5-10 årige.

Spilletider

Forestillingen spiller fra 26. nov.-23. dec. 2022:
Tirsdag-fredag kl. 10 & 12
Lørdag kl. 11 & 13
Søndag kl. 11

Spillefri dage: alle mandage samt Luciadag d. 13. dec. opføres forestillingen ikke.

NB. Tryk på køb billet for at se et overblik over alle spilletider

Forestillingsprogram og undervisningsmateriale

Det trykte program gives til alle gæster, så længe lager haves. Det indeholder informationer om forestillingen, og det indeholder også opgaver for børn – heraf opgaver, som er oplagte for elever at lave sammen i klassen efter et teaterbesøg med skolen. Programmet gør det derfor også ud for det undervisningsmateriale, vi altid laver til teatrets egne teaterproduktioner.

Det trykte program har guldskrift og udskæring på forsiden, er trykt på lækkert papir og har mange fine detaljer. Fang din kopi på teatret!

Se programmet online her.

.

Mumi – forestillingen bliver til med fondsstøtte fra:

Sportgoodsfonden
A.P. Møller Fonden
Ingeniør Kaptajn Aage Nielsens Familiefond
Axel Muusfeldts Fond
Beckett Fonden
Konsul George Jorcks og hustru Emma Jorcks Fond
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Vi takker i øvrigt mange gange følgende fonde for at have støttet indkøb af nyt lysbord til teatret, hvilket er medvirkende til, at vi kan få skabt et lysbårent, visuelt univers af allerhøjeste kvalitet:
A.P. Møller Fonden
Nordea Fonden
Lemvigh-Müller Fonden

 

 

HAUT: Collective satisfaction

Collective satisfaction

Practices of consent and decision-making in non-hierarchical collaboration. A workshop proposal.

.

Se det fulde ‘HAUT på Teatret Zeppelin’-program her.

.

Format: IN PROCESS
Genre: Scene- / performancekunst.

The residency takes place at Zeppelin, CPH.
17.- 23.04.2023 

Worksharing:
23.04.2023 at 2-4 pm
It’s free to attend the worksharing but signup is neccesary.
Signup: billet
@hautscene.dk 

.

The artistic research 

Joni Barnard and Zee Hartmann propose to corrupt traditional collaborative hierarchies rooted in western colonialism by developing a workshop exploring consent and decision-making processes within performance-generating frameworks.

While creating performance, how do we cultivate practices of clear, non-hierarchical collaboration, supported by a baseline of mutual trust and generosity? How can we disrupt an inherent dependency on the individualistic ego that is rooted in the colonial?

Joni and Zee’s focus for this residency is to expose layers of complex collaborative approaches and practices as we work towards creating a workshop structure specifically interrogating aspects of decision-making and consent. Their research is motivated by their mutual frustration in colonial, capitalist, ego-driven, extractive ideologies that create burdens and obstacles in collaborative work.
Joni and Zee wants to highlight the importance of decentering ‘the artist’ as an untouchable, god-like creature, and how this belief upsets true communal collaboration. 

About the artists

Joni Barnard (they/them) is excited by queer and trickster approaches to life and work, practices of consent and radical liberation. Originally from Johannesburg, South Africa, Joni is currently living and working in Berlin.
Joni is an artist, live performer, rapper, choreographer, facilitator and cultivator of embodied activism. They create subversive work to encourage people to reflect on identity politics and sociopolitical issues, such as gender diversity, racial and power dynamics and radical inclusivity.
Over the last five 5 years Joni has been researching and developing ‘The Body Autonomy and Consent Methodology’ in collaboration and relationship with fellow practitioners, students and teachers in Johannesburg and Berlin. Based in queer feminist practices, the workshop content supports the belief that practices of consent are culturally important for building self awareness, strengthening interpersonal relations and igniting transformation. Joni’s initial research impulse was to find new ways to nurture collective practices and to touch on the dream of collective liberation within artistic work. The workshop investigates the challenges and joys of collaboration, looking at what conflicts arise and why, and what barriers and obstacles are in place within collective practices that stop us from getting to the actual work. With an ongoing  interest in queer and anarchic approaches they aim to uncover inclusive and lateral collaborative ideas that work against toxic hierarchical structures.

Zee Hartmann (they/she) is from Cape Town, South Africa. They hold a BA in Dance & Theatre, an AA in Fashion Design, an MFA in Dance and an MA in Dramaturgy. They are a multi-disciplinary artist that maintains a critical & creative writing practice, works professionally as a photographer and owns and operates their own fashion label. They currently live in Berlin, working on a freelance basis with both locally- and internationally-situated performance artists who specifically focus on queer & feminist subject matter.
In 2018 Zee proposed a 4-step guideline on how to productively give “negative” feedback during a work-in-progress showing and since then has been presenting these steps in a workshop called Saying No: Dramaturgical Strategies in the Dance Making Process.
During the course of their career working in performance, they noticed how often we, as participants in someone else’s working process, might be too scared to give feedback that might hurt the dance-maker’s feelings, but that would ultimately have a positive impact on the work itself. The 4 steps of Productive Negation aim to provide different strategies of working against the current societal tendency of excessive positive affirmation. Zee hopes to push this research further through an exploration of how assumptions of hierarchy and power and the myth of the ‘safe space’ impact decision-making during the creative process as well as how eradicating these assumptions might unproductively disrupt getting to the actual work.

HAUT: Live vs. dokumentation

Dokumentation som værk

– en undersøgelse af live-værkets eksistens vs. dokumentation

.

Se det fulde ‘HAUT på Teatret Zeppelin’-program her.

.

Format: IN PROCESS
Genre: Scene- / performancekunst.

Residency finder sted på Teatret Zeppelin
01.-07.05 2023

WORKSHARING:
07.05.2023 kl. 14-16

Tilmelding:
Billetterne er gratis, men kræver tilmelding. Du kan tilmelde dig ved at skrive til billet@hautscene.dk 
Skriv “Dokumentation som værk” i emnelinjen.

HAUT bruger tilmelding for at få en fornemmelse af, hvor mange vi bliver.
Din tilmelding er derfor altid gældende, medmindre du får andet af vide. 

.

Den kunstneriske undersøgelse

I dette residency undersøger Linnea Langfjord Kristensen dokumentationen af live-værket, som selve værket. Er det overhovedet nødvendigt for live-værket at eksistere, for at dokumentere det og få det til at eksistere? For at markedsføre det og profitere fra det?
I en verden hvor den kuraterede dokumentation af alt fra live-værker til produkter og endda Jeg’et ofte synes vigtigere end deres egentlige eksistens, finder vi disse spørgsmål utroligt interessante. Når virksomheder lancerer nye produkter, bliver selve produktet ikke produceret før en forbruger-og købs interesse er bekræftet, og man markedsfører noget der slet ikke eksisterer endnu gennem reklamer, hjemmesider, PR og endda salg. Hvordan opfattes kunstneren, hvis denne pludselig begynder at lave værker på samme måde? Hvor alt er dokumentation og intet eksisterer?

Det kunstneriske hold

Linnea Langfjord Kristensen’s kunstneriske praksis befinder sig mellem narrativ baseret scene- og performance kunst, video og scenografiske installationer. Siden 2021 har hun researchet hvad dokumentationen af scenekunst og live-værker er og har specifikt fokuseret på hvad det betyder, hvis dokumentationen kommer først og er selve værket.
Sammen med skuespiller Thalita Beltrāo Sørensen og kunster Ida Brottmann, undersøger Linnea, under hendes HAUT-residency spørgsmålene: Er det nødvendigt for live-værket at eksistere, for at dokumentere det og få det til at eksistere?
Og for at markedsføre det og profitere fra det?
Hvilken virkelighed (eller illusion) giver denne form for dokumentation os adgang til?
Hvordan ændrer det vores opfattelse af kunstneren?

Dette tager inspiration fra Linnea’s arbejde som marketingsansvarlig for et kreativt teknologi startup kombineret med hendes arbejde som selvstændig performance kunstner og dramaturg. Når virksomheder (især startups) lancerer nye produkter, bliver selve produktet ikke produceret før mange tests har bekræftet, at der er et forbrugerbehov for produktet. Det betyder at man markedsfører noget der slet ikke eksisterer endnu gennem bl.a. reklamer, forbrugertests og hjemmesider. Return on investment skal være stor nok, for at det kan betale sig at investere penge og tid i produktet. Minimum input, maximum return.

Linnea

Linnea Langfjord Kristensen (hun/hende)
Website

Thalita

Thalita Beltrão Sørensen (hun/hende)
Website

Ida

Ida Brottmann (hun/hende)
Website

‘Pippin’ the Musical

SCENEKLAR opfører en ægte musical-klassiker på Teatret Zeppelin!

Stephen Schwartz’ Tony-vindende ’Pippin’ er musical-ekstravagance, når det er mest kulørt, legesygt og overgearet. Som cabaret, cirkus og karneval på én gang!

”Less is more, ” lyder nok underligt til at starte med, når denne festbombe af en musical baldrer derudaf i glitrende, glimrende stil så ingen kan være i tvivl om det totale overdrev. Men det er den slags show, hvor alt kan ske, så pludselig er mindre bare større.

Det er show i showet, heftigt meta-teater, hvor der tales til publikum, og indbydes til fællessang – altså indtil skuespilleren bliver træt af at høre på andre end sig selv, og afslutter med solo.

Skuespillerne bliver enige og uenige indbyrdes midt på scenen, hvor første skuespillerne (truppens ledere) forsøger at styre gruppen gennem forestillingen frem mod en storslået finale!

Gå ikke glip af denne musical, historien om en gruppe artister som opfører musicalen Pippin. Historien om en ung helt, der prøver at finde sin passion og går grueligt meget igennem frem mod en happy ending, – eller?

Vi griner og græder med Prins Pippin.

– og du er inviteret med!

SPILLETIDER

Torsdag den 13. april kl. 19:00
Fredag den 14. april kl. 19:00
Lørdag den 15. april kl. 19:00

Forestillingen varer ca. 1½ time.

BILLETTER

Billetter købes på Billetto – klik her

Børnebillet: kr. 65,-
Ungdomsbillet: kr. 95,-
Voksenbillet: kr. 165,-

Ovennævnte priser er ekskl. billetgebyr på ml. 11-16 kr. pr. billet

 

 

OM SCENEKLAR

Sceneklar er en scenekunst- og musikskole for unge med forskellige forløb: Musical, Opera, Dagsforløb, Sangundervisning og Workshops.

Musicalforløbet tilbyder teknisk og kunstnerisk udvikling i sang, dansk og skuespil samtidig med at der arbejdes frem mod et antal forestillinger på en scene.

Hvert år opsættes en musical efter at have arbejdet teknisk og kunstnerisk i et længere forløb. Der afholdes audition i september og herefter sættes det bedst mulige hold. Der afholdes prøver hver tirsdag i sang og skuespil og hver anden torsdag i dans. Derudover øves enkelte weekends. I slutningen af forløbet er der get-in på et teater i København, og da mødes holdet hver dag. Projektet løber fra september – april.

I 2023 er Sceneklars Musical-hold på Teatret Zeppelin for at opføre ‘Pippin’.

 

Lærerevent: Matematik – angst og regnestrategier

Gratis foredrag for lærere tirsdag den 21. marts i forlængelse af forestillingen ‘At tælle’ (0.-3. klasse)

.

To forskere gæster Teatret Zeppelin til et gratis oplæg for lærere om aktuel forskning inden for regnestrategier, matematikangst, fordomme og køn. Forskerne er Pernille Bødtker Sunde og Maria Kirstine Østergaard.

.

Se forestillingen AT TÆLLE (for indskolingens 0.-3. klasse) af det århusianske teater hvid støj sceneproduktion – og få nye faglige indsigter i det efterfølgende oplæg.

Tid: tirsdag den 21. marts kl. 12:15
Sted: Teatret Zeppelin, Vesterbro, Valdemarsgadde 15, 1665 København V
OBS. rig mulighed for offentlig transport til teatret – se her

Dagens program

12:15 – forestillingen ‘At tælle’ begynder
13:00 – kort pause
13:15 – oplæg og spørgsmål
14:30 – tak for i dag

Mere info om arrangementet

Det legende regnemaskineri på scenen, teaterforestillingen AT TÆLLE, er en hyldest til tal, der med nysgerrighed og undren vender matematikkens grundprincipper på hovedet – for ad nye, kropslige, legende og sanselige veje at give lyst til at forstå matematikkens forunderlige verden.

Med forestillingens legende og fysiske tilgang til matematikken i frisk erindring bygger oplægget bro videre til aktuel forskning med to temaer i fokus: 1. vigtigheden af regnestrategier som værktøj tidligt i livet, og 2. matematikangst som velbeskrevet og anerkendt fænomen, der kræver konkrete indsatser for den enkelte elev, men også et bredere opgør med fordomme om faget.

Om forskerne

Pernille Bødtker Sunde, post.doc. ved VIA University College, vandt Ph.D.-cup med sin forskning i regnestrategiers betydning i en tidlig alder for at “knække koden” og på sigt mestre matematikfaget.

Maria Kirstine Østergaard, adjunkt ved Professionshøjskolen Absalon, er forfatter til bogen Matematikangst – fordomme og køn, der sætter fokus på matematikangst som fænomen, og hvordan den er relateret til eksisterende fordomme om faget.

Tilmelding

Skriv til billet@zeppelin.dk for at melde dig til arrangementet.
Ved tilmelding er både forestilling og det efterfølgende oplæg gratis.
OBS. Der er et begrænset antal billetter.

………………………………

Om forestillingen ‘AT TÆLLE’

AT TÆLLE handler om tal, mængde, logik, matematik, plus, minus, mindre end, større end… og meget, mere end det.

AT TÆLLE er en filosofisk og undrende forestilling, der sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor vi overhovedet bruger tal, hvor tal stammer fra, hvor mange tal der fx egentlig er ‘inde i os mennesker’, og hvordan man kan bruge tal, nu, men også i fremtiden, hvor vi måske får besøg af slimede tal-aliens… (læs mere her)

Undervisningsmateriale

Der bliver i forbindelse med forestillingen udviklet gratis undervisningsmateriale, som vil blive tilgængeligt på Teatret Zeppelins hjemmeside her, når det er klar.

HAUT: Bastardens Folkedans

Hvad sker der, når en instruktør med erfaring fra det filmiske medie indtager scenerummet sammen med en scenograf, en danser og en musiker?

Se det fulde ‘HAUT på Teatret Zeppelin’-program her.

Format: HAUT ‘In Process’

Genre: Fusionteater, der inkluderer elementer fra bl.a. bosnisk foklore, elektropunk, dans og video.

Location: Residency finder sted på Teatret Zeppelin 15.-21.08.2022

Work-in-process sharing: 21.08.2022 kl. 14-16

Med undersøgelsen af Bastardens Folkedans kaster instruktør, musiker og debattør NIKOLINE sig for første gang ud i teater med en meget personlig undersøgelse af sin multietnicitet og den voksende polarisering i samfundet. Med scenograf Petruska Miehe-Renard fra studio How To Kill A Dog som med-iscenesætter, samt danser og koreograf Amalie Stitz og musiker David Nedergaard på holdet, kaster de sig ud i at skabe et autentisk multietnisk udtryk, der ikke er bagudskuende og nationalromantisk, men føles universelt og moderne.

I løbet af én uges ‘In Process residency’ på Teatret Zeppelin i uge 33 (2022) vil det kunstneriske hold kaste sig ud i fysiske brainstorms og idéudvikle scenekunstneriske ideer med afsæt i deres undersøgelse “Bastardens Folkedans”.

DU er inviteret til worksharing, når de sidst på ugen åbner scenerummet og deler erfaringer og materiale fra deres arbejde. I forlængelse af arbejdsdelingen vil der være en modereret feedback samtale, hvor du som publikum har mulighed for at komme endnu tættere på tankerne bag undersøgelsen og materialet.

Den åbne arbejdsfremvisning foregår søndag den 21/8 kl. 14-16 på Teatret Zeppelin.

BASTARDENS FOLKEDANS

Når krigen afslører, at civilisationen er en tynd fernis, og hadet, frygten og hævntørsten spreder sig epidemisk iblandt dit folk, hvem er du så, og hvilket ”folk” tilhører du? Det spørgsmål fører til øget polarisering, men hvordan stiller et multietnisk individ sig i dette spændingsfelt?
Med udgangspunkt i bosnisk folklore, dykker kunstnergruppen vil vi skabe et multietnisk udtryk i musik, dans og billeder, som afspejler multietnicitet, baseret på Nikolines personlige erfaringer.
Hvordan laver vi et autentisk multietnisk udtryk, der ikke er bagudskuende og nationalromantisk, men føles universelt og moderne? Kan vi arbejde med det underbevidste og emotionelle plan, eller er vi nødt til også at formidle fakta for at skabe medfølelse og indlevelse i splittelsen? Hvordan skaber og opløser vi ‘os’ og ‘dem’ følelsen hos publikum?

DET KUNSTNERISKE HOLD

Det kunstneriske hold består af musiker og instruktør Nikoline Vicić Rasmussen, scenograf og iscenesætter Petruska Miehe-Renard, danser og koreograf Amalie Stitz og lyddesigner David Nedergaard. Holdet er sammensat af Nikoline Vicić Rasmussen og har ikke tidligere arbejdet sammen, så en del af processen vil også handle om at undersøge samarbejdet og udviklingen af et fælles scenisk sprog.

BILLETTER (GRATIS ADGANG)

Reserver din GRATIS billet via billet@hautscene.dk – skriv “Bastardens folkedans” i emnefeltet.
Læs mere her.

Gruppen arbejder på Teatret Zeppelin i uge 33 (2022), og søndag d. 21/8 kl. 14-16 kan du komme forbi Teatret Zeppelin og finde ud af, hvor undersøgelsen tager dem hen.

Den åbne arbejdsfremvisning er gratis.

 

Faciliteret af HAUT (www.hautscene.dk)

Læs mere og tilmeld dig via Facebook-event.

.

Tekst og iscenesættelse: Nikoline Vicic Rasmussen
Scenografi og iscenesættelse: Petruska Miehe-Renard
Danser/koreograf: Amalie Stitz
Lyddesign: David Nedergaard

Åbent teaterværksted

Kom og få et indblik i, hvordan vi skaber en ny forestilling på Teatret Zeppelin. Se rekvisitøren og dukkemageren arbejde, og kast et blik på scenografiopbygning i teatersalen.

For børn og voksne. Åbne værksteder på Teatret Zeppelin.

Kom og oplev et teater midt i den summende skabelsesfase

Teatret Zeppelin åbner dørene til dukkemagerens og rekvisitørens værksteder og til den charmerende teatersal, mens udviklingen og opbygningen af den nye forestilling ’Da julen kom til Mumidalen’ er i fuld gang.

Få et unikt indblik i, hvordan husets kunstneriske hold arbejder med at skabe det visuelle udtryk til den flotte produktion, der skal blive til årets juleforestilling på Teatret Zeppelin. ’Da julen kom til Mumidalen’. Forestillingen spiller fra den 26. november – 23. december 2022.

Hvad: Et kig ind i teaterværkstederne
Tid: Fredag den 23. sep. 2022 kl. 11:00-15:00
Sted: Teatret Zeppelin – Valdemarsgade 15, 1665 KBH V
Pris: Gratis
Tilmelding: Åbent hus. Bare mød op, ingen tilmelding
For: Børnefamilier og alle aldre

Begivenheden anbefales af Teaterspot.

DANSK TEATER FYLDER 300 ÅR

I baggrunden ses fejringens officielle billede, som er et foto af Teatret Zeppelins ‘Mio, min Mio’.

Det åbne værksted sker i forbindelse med fejringen af Dansk Teater 300 år i september 2022.

Det er en stor national fejring med Dronning Margrethe som protektor. Teatret Zeppelin er i øvrigt placeret visuelt helt centralt i fejringen, da det officielle billede, der bruges til at markere den nationale fejring af dansk teater, er et billede fra Teatret Zeppelins forestilling Mio, min Mio. På hjemmesiden for Dansk Teater 300 år vil du i øvrigt kunne se andre forestillingsbilleder fra Teatret Zeppelin i grafikken på siden, nemlig billeder fra Teatret Zeppelins Mælkebøttereglementet og Frostbrødre.

Vi er stolte af at bidrage så øjensynligt og flot med visuel identitet til den store fejring. En færdig forestilling kan vi ikke vise på den officielle fejringsdag, men til gengæld vil vi give jer et unikt indblik i skabelsesprocessen i teatrets “maskinrum”. Og så kan I endda nå i teatret andetsteds for at se en forestilling senere på dagen/om aftenen.

Tøjbyttedag

Gratis arrangement – tøjbyttedag på Teatret Zeppelin på Vesterbro

OBS! Vi afholder en tøjbyttedag igen i 2024. Vi melder ud, når vi har fundet en dato.
Konceptet bliver det samme som nedenstående.

Vi gentager succesen! Kom til tøjbyttedag på dit lokale teater, og ta’ familien med! Gør et kup, og gør andre glade.

Sted: Teatret Zeppelin, Vesterbro, Valdemarsgade 15.
Tid: søndag dag 5. marts 2023 kl. 10:00-15:00.

Kom til tøjbyttedag på Teatret ZeppelinKonceptet er helt enkelt: medbring rent brugt tøj til børn og/eller voksne, og gå hjem med ’nyt’ brugt tøj til dig selv og ungerne. Legetøj (rent) er også velkomment.

Kom først på dagen, hvis du donerer tøj/legetøj, så andre kan få fingrene i dit. Tøjet skal ikke koste noget, og det koster heller ikke noget at deltage. Bare byt! Det er gratis!

Kaféen på teatret er åben for salg af kaffe/te, saftevand og kage til lave priser. Der vil være et tegne, læse og puslespilsbord til ungerne.

Kom til en hyggelig stund og mød jeres naboer, venner og klassekammerater.

Meld jer gerne til eventet på Facebook, så vi har et billede af, cirka hvor mange der kommer.

 

VIGTIGT – til dig der har tøj/ting, du vil af med:

Har du tøj/ting, du vil af med? Så kom først på dagen (gerne så tæt på kl. 10:00 som muligt). ELLER du er velkommen til at komme forbi teatret med det en hverdag inden tøjbyttedagen mellem kl. 9-15.
Vi har selv lidt til byttebasaren, men jo flere ting jo bedre og sjovere for alle.

Tøjbyttedag på Teatret Zeppelin er støttet økonomisk af Vesterbro Lokaludvalg

Zeppelinsk julestue

Første lørdag i december åbner Teatret Zeppelin traditionen tro dørene til byens herligste julestue i vores charmerende teaterhus.

Vi pynter op på zeppelinsk manér og indretter et spændende juleværksted. Få tips til, hvordan man laver anderledes julepynt af bl.a. genbrugsmaterialer og ting fra naturen – ved kyndig vejledning af dygtige teatermennesker. Vi juler med musik, sang, godter og højtlæsning, indtil sneen falder og kanens bjælder lyder.

Julestuen lørdag 3. december begynder kl. 14.00 og slutter kl. 16.00.

Se billeder fra sidste års julestue på Teatret Zeppelin: 2021


Pris:

50 kr. pr. person
Dog kun 20 kr. for alle, der har billet til dagens opførelse af juleforestillingen Da julen kom til Mumidalen kl. 13:00 (forestillingen varer ca. 45 min.).
Børn under 3 år kommer gratis med til julestue.
Betaling foregår enten kontant i døren eller med MobilePay til nr. 44090 (vi tager ikke Dankort).

Tilmelding nødvendig:

Skriv en mail til billet@zeppelin.dk med emnefeltet ‘Zeppelin julestue’ eller ring på 33220478.
Husk at angive, hvor mange personer I kommer.
Begrænset antal pladser, først-til-mølle.

Vi glæder os til at jule med jer!

 

BARSELSSTUEN 2.0

Humoristisk afgangsforestilling fra Copenhagen Acting School. Oplev Danmarks nye, talentfulde skuespillere, når de færdiggør deres skuespilleruddannelse med en sidste eksamen: 3. årselevernes store afgangsforestilling på Teatret Zeppelin.

Forestillingen er en del af programmet til festivalen CPH STAGE.

NB. forestillingen er for voksne.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

.

.

Om forestillingen

En paranoid skuespiller, en nybagt mor, en morbid mormor, en nervøs veninde, hendes altid positive mand, en søster med en hemmelighed og en stuebirk er på barselsbesøg. Det falder ikke i god jord hos den paranoide skuespiller. Men da klimaforandringerne spærrer dem inde, temperaturen stiger, iltniveauet falder, babyen skriger og stuebirken trives, kæmper de alle om at være i centrum. Syv nyuddannede skuespillere fra Copenhagen Acting School er klar til deres afsluttende forestilling.

Baggrund

Traditionen tro opøver og spiller skuespillerskolen på Vesterbro afgangsforestilling på Teatret Zeppelin i maj-juni.

Det bliver den første afgangsforestilling under Skuespillerskolen Ophelias nye navn: Copenhagen Acting School.

Spilletidspunkter, varighed og pris

Forestillingen varer 90 minutter, og billetter koster i alt kr. 75,- pr. stk. inkl. alle gebyrer.

07. juni kl. 19:30
08. juni kl. 19:30
09. juni kl. 13:00
09. juni kl. 19:30
10. juni kl. 19:30

Kreditering

INSTRUKTØR: Camilla Sieling Langdal
DRAMATIKER: Kirstine K. Høgsbro
SKUESPILLER: Anna Kristine Kiersgaard
SKUESPILLER: Asta Koch
SKUESPILLER: Emil Soll Hansen
SKUESPILLER: Ida Oxager
SKUESPILLER: Lisa Joan Johansen
SKUESPILLER: Michelle Bruun Buurskov
SKUESPILLER: Sebastian Lai Knudsen
LYSDESIGNER: Mikkel Magnus Olsen
TEKNIKER: Cecilie Relund

Ballonrejsen

Kan en voksen og et barn være venner? Kan et barn være mere fornuftigt end en voksen? … Faster Cool siger JA!

I ”Ballonrejsen” oplever vi relationen imellem drengen Philippe og hans usædvanlige Tante. Hun er ganske vist ikke særligt pædagogisk anlagt, men til gengæld er hun fuld af smittende eventyrlyst og så har hun en luftballon!

”Ballonrejsen” er endnu en poetisk, sanselig og musik-båren forestilling fra Faster Cool – animeret med dukker og spillet af Camille í Dali og Christian Adelhorst Rossil. Derudover tilbyder forestillingen et åbent kik ind i teatrets maskinrum i form af en fuldt synlig tekniker, som fører lamper og landskaber, laver røg og ramasjang – og ikke mindst – en passende portion modvind!

SPILLETIDER

Tirsdag-fredag: 9.45 & 11.45
Lørdag-søndag: 11.00 & 13.00

Klik på KØB BILLET forneden for overblik over ledige spilletider.

Tiny

Da Tiny blev født, vejede hun ikke mere end en liter mælk.

Når man er fattig, yngst og tilmed meget bette, er det let at blive set ned på.

Men selv en ”lille orm” kan udvikle vinger, og selv den mindste pige have mod som en gigant.

”Tiny” er et eventyr om venskab, pionerånd og ægte storhed sat i den tid, hvor mennesket for første gang fik luft under vingerne. Den sande historie om ballon-artist og faldskærms-pioner Tiny Broadwick .

En helt ny forestilling fortalt med humor, videoprojektion, vindmaskiner, animation og nyskrevet musik.

Spilletider

Søndag: 11.00 & 13.00
Mandag-torsdag: 10.00 & 12.15

Forestillingen er støttet af Statens Kunstfond.

 

Om teatret Frøken Fracasos Kompagni

Frøken Fracasos Kompagni er et landsdækkende turnerende teater.

I teatrets forestillinger er humoren og den gode historie i centrum.

Spillestilen har rødder i den franske klovne- og bouffon-tradition, hvor en direkte, kærlig og lydhør kontakt til publikum prioriteres.

Frøken Fracasos Kompagni står bl. a. bag anmelderroste forestillinger som ”Tamme tigre findes ikke” og ”Prinsesse Caraboo”.

TRAILER FOR TINY

 

 

Zenobia

ZENOBIA er en smuk, enkel og gribende historie om børn på flugt – om liv og død, og om hvad mennesker må udholde og ofre, når krigen raser.

Forestillingen bygger på den danske, prisbelønnede grafiske roman af samme navn, skabt af Morten Dürr og Lars Horneman, som handler om den syriske pige Aminas liv frem til den dag, hvor den båd på Middelhavet, hun befinder sig i, kæntrer.

Reumert-vindende instruktør
Forestillingen, som er instrueret af den i 2019 Reumert-vindende dramatiker Andreas Dawe (“Vort mismods vinter”), blander mange udtryksformer, og kombinerer et stærkt visuelt udtryk med markante elementer af lyd, nykomponeret musik, dans, bevægelse og tekst, og scenen er et grænseløst rum, hvor en skuespiller og en danser møder publikum i tæt kontakt, respekt og lydhørhed.

Flugten fra krigen
Zenobia var engang for mange år siden dronning i Syrien. Stolt, stærk og sej – og en kriger, der satte sig op imod overmagten, kejseren af Rom. Forestillingens hovedperson Amina mister sine forældre i borgerkrigen i deres hjemland Syrien, og en onkel tager sig derefter af hende og sender hende på flugt i håbet om, at ikke også hun skal blive krigens offer. På sin tur hen over Middelhavet, og inden det går galt, tænker Amina på Zenobia og på at være som hende: en, som kan klare alt.

Undervisningsmateriale
Kære lærer. CLIO har lavet skolemateriale til forestillingen. Heri kan du finde opgaver, inspiration m.m.
For danskfaget mellemtrin: https://portals.clio.me/dk/dansk/4-6/index.php?id=19125
For danskfaget udskoling:  https://portals.clio.me/dk/dansk/7-10/index.php?id=19646

Spilletider

Mandag-fredag: 10.00 & 12.15
Lørdag: 13.00 & 15.30

Klik på KØB BILLET for at se ledige spilletider.

Teater AKUT360’s KUNSTNERISKE MANIFEST

AKUT360 er sat i verden for at skabe debatskabende og samfundskommenterende teaterforestillinger, der tager fat i tidsrelevante og højaktuelle tematikker med både nationalt og i særdeleshed globalt udsyn. Målet er at producere forestillinger af højeste kvalitet. Og via disse at præsentere de helt påtrængende og nødvendige historier i et intimt format. Selve fortællingen og den tætte publikumskontakt har højeste prioritet. Til gengæld er der skruet ned for de ydre effekter. De medvirkende og publikum er sammen. Og afstanden mellem dem må ikke være større, end at muligheden for at røre hinanden vil opstå – helt bogstaveligt. (…)
(læs mere på teatrets hjemmeside)

 

 

Usynlig

OBS! SPILLEPERIODEN ER DESVÆRRE AFLYST, DA FORESTILLINGEN AF LOGISTISKE ÅRSAGER IKKE NÅR AT BLIVE FÆRDIG TIL DEN FASTSATTE DATO. I STEDET ARBEJDER VI PÅ AT FÅ FORESTILLINGEN PÅ REPERTOIRET I SÆSON 23/24. VI BEKLAGER ULEJLIGHEDEN!

—————————————————-

Maja lever i en verden af konstant frygt for, hvad der sker om et øjeblik. Fuld af skyld og skam over sin forælder der er ‘syg i hovedet’, forsøger hun med al magt at skjule det for omverdenen.

En omverden, der kigger den anden vej og spiller med på ‘alt er okay’. “Godt, din mor har dig”, siger hendes fortravlede lærer. Og da Maja står med sin meget syge mor, bliver de afvist i døren til psykiatrien med ordene: “Desværre, du må tage din mor med hjem igen, vi har overbelægning.” Selv Majas bedste ven ved ikke, hvor svært det faktisk er..

USYNLIG handler om at være ung pårørende til en psykisk syg forælder. Om følelsen af at have en døgnåben alarmcentral placeret direkte i hjertet, maven og knoglerne. USYNLIG italesætter  med nænsomhed og omsorg den ensomme og isolerende oplevelse, det er at være pårørende til en usynligt syg forælder. Sådan at flere begynder at forstå, og flere bliver bedre forstået. Forestillingen er egnet fra 13 år.

hvid støj har siden deres debutforestilling “CUT//” i 2009 skabt relevant scenekunst for børn, unge og babyer i hjertet af Aarhus. USYNLIG er en del af hvid støjs undersøgelses- og udviklingsprojekter med fokus på mental sundhed blandt børn og unge, der bl.a. har resulteret i forestillingerne “Spil Død” om angst blandt børn og unge og “CUT//” om cutting særligt blandt unge piger.

SPILLEPERIODEN ER AFLYST.
FIND EN ANDEN AF VORES GODE FORESTILLINGER HER:

https://tzeppelindk.wpengine.com/saeson/

At tælle

Billede fra forestillingen

AT TÆLLE handler om tal, mængde, logik, matematik, plus, minus, mindre end, større end… og meget, mere end det.

AT TÆLLE er en filosofisk og undrende forestilling, der sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor vi overhovedet bruger tal, hvor tal stammer fra, hvor mange tal der fx egentlig er ‘inde i os mennesker’, og hvordan man kan bruge tal, nu, men også i fremtiden, hvor vi måske får besøg af slimede tal-aliens…

I et rigtigt eventyr ser vi Talmonstret, der kaster tal i hovedet på William og gør William tal-træt, indtil Tælle-Helle, Minus-Linus og Facit-Berit kommer William til undsætning.

I forestillingen møder vi ‘In mente’, som altid bliver gemt til senere og derfor ofte glemt. Det er ‘In mente’ træt af, så hun forvandler sig til Ninja, så hun kan ninja-springe ned fra de glemte og være med igen… Og vi møder Sherif-Chef-Bossen, som sørger for 5 ting: Lov, Orden & ‘No Bull Shit’. Han har en 6-løber, har skudt 7 kvægtyve, 8 bankrøvere og 29 kaniner, og anholdt 10.000 lommetyve! Men så dukker Mr. Bad-Ass-Banditten op…

AT TÆLLE er et legende, filosofisk og publikumsinddragende regnemaskineri på scenen, sammensat af kropslighed, ny dansk dramatik, små animationsfilm, samt nykomponeret sang og musik. Gennem en legende, musisk og kropslig forestilling vendes matematikkens grundprincipper med nysgerrighed og undren på hovedet.

Undervisningsmateriale

Der bliver i forbindelse med forestillingen udviklet gratis undervisningsmateriale, som vil blive tilgængeligt her på siden, når forestillingen er klar.

.

…………………………………………………

Gratis foredrag for lærere tirsdag den 21. marts efter forestillingen

.

To forskere gæster Teatret Zeppelin til et gratis oplæg for lærere om aktuel forskning inden for regnestrategier, matematikangst, fordomme og køn ved Pernille Bødtker Sunde og Maria Kirstine Østergaard.

.

Se forestillingen AT TÆLLE (for indskolingens 0.-3. klasse) og få nye faglige indsigter i det efterfølgende oplæg.

Det sker tirsdag den 21. marts kl. 12:15.

Dagens program: 
12:15 – forestillingen ‘At tælle’ begynder
13:00 – kort pause
13:15 – oplæg og spørgsmål
14:30 – tak for i dag

Mere info:
Det legende regnemaskineri på scenen, AT TÆLLE, er en hyldest til tal, der med nysgerrighed og undren vender matematikkens grundprincipper på hovedet – for ad nye, kropslige, legende og sanselige veje at give lyst til at forstå matematikkens forunderlige verden.

Med forestillingens legende og fysiske tilgang til matematikken i frisk erindring bygger oplægget bro videre til aktuel forskning med to temaer i fokus: 1. vigtigheden af regnestrategier som værktøj tidligt i livet, og 2. matematikangst som velbeskrevet og anerkendt fænomen, der kræver konkrete indsatser for den enkelte elev, men også et bredere opgør med fordomme om faget.

Om forskerne:
Pernille Bødtker Sunde vandt Ph.D.-cup med sin forskning i regnestrategiers betydning i en tidlig alder for at “knække koden” og på sigt mestre matematikfaget.

Maria Kirstine Østergaard er forfatter til bogen “Matematikangst – fordomme og køn”, der sætter fokus på matematikangst som fænomen, og hvordan den er relateret til eksisterende fordomme om faget.

Tilmelding:
Skriv til billet@zeppelin.dk for at melde dig til arrangementet.
Ved tilmelding er både forestilling og det efterfølgende oplæg gratis.
OBS. Der er et begrænset antal billetter.

.

…………………………………………………

Om ‘hvid støj’

Denne forestilling er skabt af hvid støj, som er baseret i Århus og producerer scenekunst for børn og unge der…
…afspejler og bibringer relevans
…tør udfordre sanser og intellekt
…skaber et intenst og dynamisk møde
…eksperimenterer og afprøver nye formsprog

SPILLEPERIODE ‘AT TÆLLE’ i København, Teatret Zeppelin – 20/3 – 25/3 2023


Mandag  d. 20/3 kl. 10.00
Mandag  d. 20/3 kl. 12.15
Tirsdag   d. 21/3 kl. 10.00
Tirsdag   d. 21/3 kl. 12.15
Onsdag   d . 22/3 kl. 10.00
Onsdag   d. 22/3 kl. 12:15
Torsdag  d. 23/3 kl. 10.00
Torsdag  d. 23/3 kl. 12.15
Fredag    d. 24/3 kl. 10.00
Fredag    d. 24/3 kl. 12.15
Lørdag    d. 25/3 kl. 11.00
Lørdag    d. 25/3 kl. 13.00

 

Bestil billetter: TEATERBILLETTER.DK

Romeo og Julie

OBS! FORESTILLINGEN ER DESVÆRRE AFLYST! ALLE, DER HAVDE BESTILT BILLET, ER BLEVET KONTAKTET VIA EMAIL

Romeo og Julie kommer til Teatret Zeppelin!

En strid mellem to familier har varet i årtier, og had er gået i arv. Men hvad vejer tungest – kærlighed eller tradition?

Med humor og snilde gøres den rørende fortælling om Romeo og Julie inderlig, levende og dynamisk. To, hvis kærlighed ikke vil bukke under for frygt, fordomme og magt. Fyldt med stemninger og problematikker både børn og voksne kan nikke genkendende til.

En betagende dukkeforestilling af det velrenommerede Teater Refleksion fra Aarhus, som er kendt for deres evne til at bringe en nærmest magisk zen-agtig ro over sit børnepublikum. Skal opleves!

Teateravisen skrev om Romeo & Julie:

“Teater Refleksions dukketeaterversion af ’Romeo og Julie’ gendigter ikke blot Shakespeares klassiker som et børnevenligt eventyr. …Den fortæller simpelthen hele den grusomme tragedie på en måde, som børnene forstår.”

Forestillingen er skabt af Teater Refleksion og spiller på Teatret Zeppelin i sæson 2022/23.

Ordløs, verdenskendt og international

OBS! Denne forestilling over en af verdenshistoriens allerstørste klassikere, som er kendt i hele verden, er fremført ordløst med indlevende dukkeføring. Den er derfor også oplagt for f.eks. børn, voksne, skoleklasser osv., som ikke taler dansk.
Romeo og Julie er et af William Shakespeares mest kendte værker. Han skrev det tidligt i sin karriere. Stykket var blandt Shakespeares mest populære i hans levetid, og sammen med Hamlet og Macbeth, er det et af hans oftest spillede stykker. De to hovedroller Romeo og Julie betragtes i dag som arketypiske unge elskende.

Spilletider

TIRSDAG  13. SEPTEMBER 2022   09:45  BILLETTER
TIRSDAG    13. SEPTEMBER 2022 12:00 BILLETTER
ONSDAG 14. SEPTEMBER 2022 09:45 BILLETTER
ONSDAG 14. SEPTEMBER 2022 12:00 BILLETTER
TORSDAG 15. SEPTEMBER 2022 09:45 BILLETTER
TORSDAG 15. SEPTEMBER 2022 12:00 BILLETTER
FREDAG 16. SEPTEMBER 2022 09:45 BILLETTER
FREDAG 16. SEPTEMBER 2022 12:00 BILLETTER
LØRDAG 17. SEPTEMBER 2022 11:00 BILLETTER
LØRDAG 17. SEPTEMBER 2022 13:00 BILLETTER
SØNDAG 18. SEPTEMBER 2022 11:00 BILLETTER
SØNDAG 18. SEPTEMBER 2022 13:00 BILLETTER

Den Lille Prins

MERE END 30.000 SOLGTE BILLETTER!

Med mere end 300 forestillinger og stor efterspørgsel på at se eller gense succesen, genopsætter Teater Next nu det forunderlige eventyr om den lille prins, der på sin dannelsesrejse rundt i universet lærer kærligheden og livet at kende. På turen møder han bl.a. den herskersyge konge, forretningsmanden, der er begærlig, og drankeren, der drikker for at glemme, at han er flov over at drikke. Han møder også en talende blomst og en ræv, der gerne vil være tam, og som lærer ham, at det kun er med hjertet, man kan se klart.

Tag hele familien i hænderne og se en af verdenslitteraturens mest elskede historier omsat til teater med masser af levende musik, sang og humor.

Billetsalget viser, at forestillingen også er et sikkert hit for mange voksne uden børn som ledsagere.

OBS: Uegnet for børn under 6 år.

Forestillingen er refusionsgodkendt af Statens Kunstfond.

Forestillingen er skabt af Teater Next og gæstespiller på Teatret Zeppelin i sæson 2022/23

Spilletider

Forestillingen spiller fra 3.-11. sep. 2022:
Lørdag-søndag kl. 11 & 13
Tirsdag-fredag kl. 9:45 & 11:30

NB. Tryk på køb billet for at se et overblik over alle spilletider

Fejring af forestilling nummer 300 på Teatret Zeppelin

Teater Next spillede i 2021 ‘Den lille prins’ for 300. gang, og det skete på Teatret Zeppelin, hvor det blev fejret med kage. Se videoen her:

@teatretzeppelin 300 forestillinger af Den Lille Prins! ???????????????? #teater #kage #fejring ♬ Cake By The Ocean – DNCE

Mælkebøttereglementet

★★★★★ 
“En af sæsonens stærkeste børne- og ungdomsforestillinger”

– anmelder Michael Søby fra CPHCULTURE

– En fortælling om at vende modløshed til livsvilje – som hos mælkebøtten, der bryder igennem den stenhårde asfalt og folder sig ud på trods af svære odds og startvilkår i livet.

OBS! Mulighed for at møde skuespillerne efter hver forestilling til en snak om temaerne, teater osv.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

.

 

OM FORESTILLINGEN

Fire piger med vidt forskellige baggrunde bor på børnehjemmet Himmelbjergpigehjem. Tiden er midt i 1950’erne. Fælles for pigerne er savnet efter ”et rigtigt hjem”.

En tragisk hændelse og en ny piges ankomst sætter skub i handlingen og gør pigernes længsel efter et hjem stærkere end nogensinde. Sammenholdet vokser i takt med, at de optrevler dystre hemmeligheder og begynder at forstå hidtil ukendte sammenhænge – de har hårdt brug for hinanden hvis deres spirende flugtplaner skal lykkes.

Mælkebøttereglementet er en fortælling om, hvordan det lykkes en flok børnehjemspiger at gå fra mismod og håbløshed til mod og håbefuldhed og fra umyndiggørelse til myndiggørelse. Det er en fortælling om, at ydre pres kan skabe splittelse og interne konflikter. Men det er også en fortælling om at finde sammen i et fælles projekt og i en fælles kamp mod uretfærdighed og undertrykkelse. Det er en fortælling om at turde håbe på et bedre liv, hvor et hjem er et sted, man selv skaber sammen med mennesker, som man har tillid til.

Det er til tider barske løjer, men altoverskyggende er pigernes mod og indbyrdes relationer, som alle børn kan genkende og se sig selv i. Håbet og gå-på-modet sejrer!

Forberedelser til at se forestillingen

NB! Det kan være en god idé at forberede sig til teateroplevelsen sammen med de børn, man skal se forestillingen med. Vi opfordrer til, at man læser vores skrivelse ‘Forberedelse til at se Mælkebøttereglementet med børn‘ – læs ved at klikke her.


TEMAER

Hvad er et hjem? / venskab / børnehjem / resiliens / mysterium / mobning / sammenhold / arv & miljø/ overlevelsesstrategier/ overgangen fra barn til voksen

Hvad betyder resiliens?

At man på trods af vanskelige odds har en tillid til livet og en ukuelig vilje til at forsøge at vende modstand til medgang. En ofte anvendt metafor for resiliens er en mælkebøtte. Selvom mælkebøtten er en lille ukrudtsplante, har den kraften til at skyde op gennem selv asfalt.

Ekstramateriale

Gå på opdagelse i ekstramateriale designet særligt til Mælkebøttereglementet 2023. Se mere

  • Gratis Podcast – forestillingen som lydværk! Læs mere
  • Undervisningsmateriale for skoler! Download
  • Nostalgisk merchandise! Se mere
  • Billeder af forestillingen! Se flere

Ønskes fotos i høj opløsning (350 dpi til tryk), da kontakt fotograf og PR-ansvarlig Lasse Frank på lasse@zeppelin.dk

 

Spilletider

Forestillingen spiller fra 28. jan.-10. mar. 2023:
Mandag, onsdag og fredag kl. 10:00
Tirsdag og torsdag kl. 9:45 og 12:15
Lørdag kl. 13:00 & 15:30

Spillefri dage: alle søndage

Bemærk! Andre spilletider i vinterferien uge 7 – se mere her

NB. Tryk på køb billet for at se et overblik over alle spilletider