Zeppelin logo

Rod

Fra mismod til mod i en forvildet verden... En helt nyskrevet forestilling udviklet af Teatret Zeppelin. Verdenspremiere i marts 2025.

1. - 28. marts 2025

For alle fra min. 7 år  – den oplagte klasseudflugt eller ‘to do’ i familien
Skoler: egnet for 1.-9. klasse/særligt velegnet for 3.-7. klasse – se undervisningsmateriale her.
Varighed: ca. 65 min.

Forestillingen har officiel premiere den 8. marts, men spiller i ugen op til for skoler og institutioner.
OBS! Der bruges stroboskop og andre lyseffekter i forestillingen!

En fortælling i børnehøjde om at have det svært, men finde en vej. En magisk udviklingsrejse om at stå på egne ben og finde sine vinger. Om tre børn, en forladt togvogn, og en verden af umuligheder for dem, der vil elskes, men som er svære at holde af…

PRESSE: find flere billeder, pressemeddelelse og info her.

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

Om forestillingen:

Rod føler sig fanget i en blindgyde – alt i livet føles som en kamp, intet synes at falde i hak. Efter at temperamentet til Rods store fortrydelse igen er løbet af med ham, søger han tilflugt i et forladt jernbaneterræn. Men alene er han ikke længe. Billie, en pige med lignende udfordringer i livet, dumper ned i Rods verden med bulder og brag.

Midt i deres kaos dukker Lukas op, en spøjs dreng med et insekthotel og en dragende energi. Uden at vide det kommer Lukas til at hjælpe Rod og Billie. Insekterne giver dem idéen til at skabe en forvandlingspuppe – ligesom den visse insekter laver, når de forvandler sig fra larve til sommerfugl… Langsomt begynder de alle tre at se sig selv i et nyt lys. Grænserne mellem virkelighed og underfuld forvandling opløses, og børnene må finde mening i det hele, mens de umærkeligt forvandles…

Ny fortælling i børnehøjde om at have det svært
ROD er en ny forestilling under udvikling netop nu. En fortælling i børnehøjde om at have det svært, men finde en vej. Forestillingen er en magisk udviklingsrejse om at stå på egne ben og finde sine vinger. Om tre børn, en forladt togvogn, og en verden af umuligheder for dem, der vil elskes, men som er svære at holde af…

.


TEMAER: Magisk realisme, trivsel/mistrivsel, personlig udvikling, metamorfose/transformation, resiliens, vrede & temperament, udenforskab & ensomhed, social stigmatisering, insekternes verden & naturens symbolik, fantasi, venskab & empati, håb & nye begyndelser, selvaccept & identitet.


.

Foto: Lasse Frank


Bag om forestillingen: hvorfor, hvad, hvordan

.

Unge-mistrivsel er et stort tema i samfundet i dag – derfor SKAL det præsenteres i børnehøjde
Børn opsnapper brudstykker af de voksnes dagsordner og samtaleemner hver eneste dag. Børn bør ikke efterlades med kvarte historier og løsrevne detaljer, der oprindeligt var tiltænkt voksne. Store emner, uanset deres alvorlighed, fortjener derfor at blive skildret i øjenhøjde med børn. På et niveau, hvor man tager brodden af det barskeste, men stadig formidler alvoren, så børn forstår. Uden at skræmme, uden at dømme nogen.

Det er en af de vigtige ting, vi vil med ROD. Empati. En fortælling, der nænsomt åbner døren til en verden, hvor alt ikke er sort-hvidt. Måske sidder der børn i teatersalen, som er vant til at føle sig misforstået, men som for første gang føler sig spejlet. Måske sidder der nogen, der pludselig forstår en klassekammerat lidt bedre.

I researchen til forestillingen er et særligt citat fra en anonym bruger af Børnetelefonen blevet en fakkel: “Jeg ønsker mig en bog om en dreng, der bliver til noget, selvom han har haft det svært“.

Vi vil vise håbet. Både for de børn, der føler sig udenfor og vedsiden af, og for de børn, der en dag vil møde nogen, eller allerede kender nogen, der kæmper. Vi gør det med magien i teaterkunsten: Med billeder, lys, musik og fantasi, der nænsomt men troværdigt rækker hånden ud og gør det svære håndgribeligt – og håbet endnu stærkere.

For mere info om teatrets børnesyn og hensyn til målgruppen, se zeppelin.dk/omtanke

Hvorfor en forestilling med et fokus på bl.a. drengeliv?
En drivkraft i forestillingen er unge-mistrivsel – uanset køn. I dagens samfund må vi dog også erkende, at vi ofte ser to fremherskende narrativer om drenge: enten bliver de opfattet som overlegne eller som tabere. I de senere år har vores syn på drenge ændret sig markant. Fra tidligere at have domineret mange områder, trives drenge ikke i bl.a. skolesystemet. Mange falder igennem, kæmper med misbrug og oplever ensomhed.

Drenge vokser som oftest op med magtfulde, stærke mænd som idealer. Det går ud over drenges tryghed ved at bede om hjælp og åbne op om egne følelser. Kvinder bliver stadig stærkere på flere fronter, så det er afgørende for mænd at genoverveje deres roller og finde plads i et samfund, som ikke længere glorificerer og ofte ej tolererer dominans, fysisk styrke, magt(misbrug) og råhed. Ændringerne må starte i åbne snakke, i fællesskaber og projekter, vi alle tager del i.

Hvad kan vi forvente?
I vores forestilling mødes to drenge og en pige tilfældigt i en barsk udkant af et samfund på et forladt område. Umiddelbart er det eneste, de har til fælles, det, de ikke længere ønsker; flygtet fra det, de kom fra. De tre væsensforskellige typer bliver afhængige af og hjælper hinanden; de udvikler empati for hinanden. Håbet om forandring lever, og drømme levendegøres.

Magisk realisme som fortællemæssigt greb
Magisk realisme vil løfte indhold og budskab i dette værk, hvor f.eks. en dreng kan være et insekt, og en pige kan bo i en æske, som er større indeni end udenpå. I genren magisk realisme er det magiske en integreret del af realismen. Der reflekteres ikke over, at handlingen kan krydse grænsen mellem magi og realisme. Alt vises/fortælles fra et realistisk synspunkt, men kombineret med fantastiske begivenheder, skrøner, drømme og andet fra de eventyrlige genrer.

.


Nyt auteurværk

Forestillingen skabes i auteurproces af Teatret Zeppelins kunstneriske leder Mie Brandt og det kunstneriske hold. Det er det tredje auteurværk i trilogien “Børn uden voksne”, som tæller de anmelderroste forestillinger Under Haadys Skjold og Mælkebøttereglementet.

Om auteurmetoden
ROD bliver til i en auteurproces. I auteurprocessen arbejder man ikke med et traditionelt manuskript, men med en skitse skabt ud fra en vision. Det betyder, at store dele af forestillingen, fx alle replikkerne, er blevet til på gulvet i workshops- og øveperioderne. Auteurprocessen er et fælles projekt. Alle, der er med i produktionen, sætter sit præg på forestillingen.

Læs et interview med auteur Mie Brandt her.

.

Følg med i skabelsesprocessen på vores Instagram og Facebook.


SPILLETIDER

Spilleperiode: 1.-28. marts 2025
Officiel premiere: lørdag 8. marts kl. 15:30

Mandage: kl. 10:00
Tirsdage: kl. 10:00 & 12:15
Onsdage: kl. 10:00
Torsdage: kl. 10:00 & 12:15
Fredage: kl. 10:00
Lørdage: kl. 13:00 & 15:30

Varighed: ca. 65 minutter


UNDERVISNINGSMATERIALE / FOR SKOLER

Undervisningsmateriale til forestillingen – lavet efter gældende trinmål – for lærere med elever i 1.-9. klasse.
I materialet kan du som lærer finde inspiration til videre arbejde med jeres teateroplevelse, med opgaver inden for forestillingens temaer m.m.

Forestillingen er egnet for 1.-9. klasse/særligt velegnet for 3.-7. klasse.

Download gratis her

Klik her for at se og downloade en PDF med undervisningsmaterialet til Teatret Zeppelins forestilling ROD

 


PLAKAT OG PROGRAM

Gratis program og plakat til alle, der kommer for at se forestillingen (så længe lager haves). Begge dele er stillet frem på teatret. Skoleklasser vil få udleveret materialet efter forestillingen til en af lærerne. Ellers tager man blot selv fra opstillingerne i huset – så snup et program inden showet og en plakat på vej ud.

Plakaten fås i størrelse A1 og A2.

tegning af en skygge af et menneske, der spejles i vandoverfladen på en sø. Spejlbilledet viser, at mennesket også har store insektvinger.

Forestillingsplakaten er tegnet og designet af Oliver Söderlund Schack (klik på billedet for at forstørre)


STØTTE

ROD bliver til med generøs fondsstøtte og økonomisk support fra:

Hoffmann og Husmans Fond
A.P. Møller Fonden
Solar Fonden af 1978
Direktør Espen og hustru Tanja Neergaard Dinesen’s fond
Knud Højgaards Fond
Lemvigh-Müller Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Louis Petersens Legat
Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat
BUPL

Af hjertet tak!

.


 

Aldersgruppe: Fra 7 år

Varighed: ca. 65 min.

En skole- og familieforestilling produceret af Teatret Zeppelin

KREDITERING

Medvirkende skuespillere: Simon Hilmoine, Maria la Cour, Johan Damgaard-Lauritsen
Auteur:
 Mie Brandt
Produktionsdramaturg: Laura Sylvester Walters
Auteurassistent:
Camilla Bergholt
Scenograf: Johanne Eggert
Lysdesigner: Jim Falk
Lyddesigner, afvikler og produktionsleder: Rasmus C. Månsson
Bygge- og produktionsleder: Oliver Söderlund Schack
Bygger: Maribel Carlander
Kostumier: Gry Hesbjerg
Systueassistenter: Emma Dybro, Solvig Tørsleff
Rekvisitør: Katja Neergaard
Kunstnerisk sparring: Vibeke Wrede
Dramaturg: Niels Overgaard Lehmann
Dramaturgpraktikant: Emma Asmussen
Stagefight-træner: Adam Brix
Koreograf: Ingrid Tranum Velazquez
Undervisningsmateriale: Louise Borcher Petersen, Emma Asmussen
.
Også stor tak til teatrets øvrige medarbejdere

Skolemateriale