21. februar 2022
Rapport fra MereZep
”Kan vi få teater som fag?”
Af Katja Lotsberg Nilsen, projektleder på MereZep
EN OVERRASKENDE KOMMENTAR
I januar faciliterede jeg en teaterworkshop for en 3. klasse på Vesterbro Ny Skole. Her fik jeg en overraskende kommentar. Men måske burde det egentlig ikke være kommet som en overraskelse.
Klassen og jeg havde i fællesskab været igennem en række teaterøvelser, og til sidst skulle børnene i grupper lave en miniforestilling. Der havde været en del udfordringer undervejs. Børnene stillede mange spørgsmål. De var tit i tvivl om, hvad de skulle. I en øvelse, hvor de skulle associere over ordet ’teater’, sagde en af drengene ’søvn’, fordi han syntes, at teater er vildt kedeligt. Der var også mange startproblemer, da de fik rammerne for miniforestillingen. Det var svært for dem at finde på noget og svært at komme på gulv. Jeg tænkte flere gange undervejs, at niveauet nok var for højt, og at jeg udfordrede dem for meget.
Til sidst viste børnene dog nogle skønne, kreative forestillinger! Og en pige kom med kommentaren til sin lærer: ”Kan vi få teater som fag?” I en kropslig evaluering svarede alle børnene, at de havde haft det sjovt og lært noget nyt. Også drengen, der ellers syntes, at teater er kedeligt.
Den kommentar og feedback overraskede mig meget, for jeg havde jo set deres udfordringer undervejs. Men måske er det ikke en negativ ting, at arbejdet med teater gik ind og udfordrede dem?
MEREZEP SÆTTER FOKUS PÅ ÆSTETISK LÆRING
Teaterworkshoppen er en del af MereZep. MereZep er et publikumsudviklingsprojekt, der i denne sæson kører på Teatret Zeppelin. Med MereZep vil vi gerne forlænge teateroplevelsen udover selve forestillingen. Det gør vi igennem forskellige aktiviteter – blandt andet teaterworkshops. På teaterworkshoppen lærer børnene om teatermediet. Vores tese er, at børnene kan få en dybere forståelse af teater ved selv at lære om det og arbejde med det. Tesen er baseret på dramapædagogiske traditioner og teorier. Workshoppen tager desuden udgangspunkt i forestillingen Mio, min Mio, som spiller på teatret, og som børnene på forhånd har været inde at se.
I teaterworkshoppen starter børnene med kropsligt at tage stilling til en række udsagn om teater og Mio, min Mio. Derefter skal de associere over ordet ’teater’. Dernæst skal børnene igennem en række praktiske øvelser. Her øver de sig i at aktivere deres fantasi og sætte deres krop i spil. Til sidst skal de i grupper lave en scene, der viser, hvad der sker med karaktererne i Mio, min Mio, efter at forestillingen er slut.
På Vesterbro Ny Skole var der mange gode bud på, hvad der sker med karaktererne i Mio, min Mio. En gruppe fulgte genforeningen af Millimani og hendes mor Væversken, en anden gruppe forudså et nyt angreb på Landet i Det Fjerne af Ridder Ankel den Blå, og en tredje gruppe konfronterede Mios far med, hvorfor han var ude at shoppe, mens Mio reddede verden. Det var kreativitet og fantasi af højeste klasse.
TEATRET I SKOLEN
Det er blevet debatteret mange gange de seneste år, hvorfor drama ikke fylder mere i folkeskolen. I dette debatindlæg fra 2019 (Debat: Drama kan skabe magiske læringsøjeblikke – skolemonitor.dk) sætter skuespiller og cand.pæd.psyk. Susanne Storm spørgsmålstegn ved, hvorfor drama ikke blev prioriteret i skolereformen, når alt forskning viser, at teater og drama udvikler kreativitet, samarbejdsevner, kritisk tænkning og meget mere. Kompetencer som det moderne samfund råber efter.
Dette debatindlæg fra 2018 (Drama og bevægelse udgør et stort potentiale for folkeskolen, men udnyttes alt for lidt (jyllands-posten.dk)) nævner også innovation som en af de kompetencer, teater og drama kan udvikle. Også en meget efterspurgt kompetence!
Og på Aarhus Teater har de kæmpe succes med at efteruddanne dansklærere inden for drama og teater i deres projekt Ej blot til lyst (Ej blot til lyst – stort teaterprojekt gør børn klogere – Iscene). Blandet andet nævner lærerne, at deres elever udviser stort engagement. Kort sagt er de faktisk kommet frem til, at teater gør børn klogere.
Som projektleder på MereZep kan jeg kun tilslutte mig ovenstående holdninger. Jeg havde en klar fornemmelse af, at eleverne blev udfordret på andre måder, end de plejer. De skulle både aktivere deres fantasi og turde sætte sig selv i spil. Samtidig skulle de også mønstre rigtig meget koncentration, når de andre var på. Jeg troede, at det var for meget, men det viste sig, at de virkelig godt kunne lide det! Efterfølgende fik jeg også at vide af en af de voksne, at det ellers var en klasse, der ikke var så gode til at sætte sig selv i spotlightet. Det havde jeg slet ikke kunne mærke. De var modige, kreative og engagerede.
BRING TEATRET TILBAGE I SKOLEN
Jeg er altså ikke i tvivl. Teater og drama kan gøre en masse godt for børnenes faglige og sociale udvikling. Det er også en måde at lære på, der kan udligne socioøkonomiske forskelle. Og vigtigst af alt, så nyder børnene at blive udfordret på nye måder. Beskeden herfra er klar: bring teatret tilbage i skolen!
Hos Teatret Zeppelin tager vi de første skridt med MereZep og vores andre dramatilbud under navnet ZepZone. Og jeg glæder mig helt vildt til at skulle bruge de første måneder af 2022 på at lave flere teaterworkshops med skønne børn og unge!
MereZep – Et publikumsudviklingsprojekt om teateroplevelsen for børn og unge er støttet af Augustinus Fonden.