Hvordan er det konstant at tænke anderledes og få at vide, at det er forkert? Hvordan føles det at leve op til alles forventninger i konstant frygt for at falde igennem? Hvordan er det at have ADHD, når der bliver krævet, at man sidder stille og lytter?
Igennem teaterforestillingen inviteres publikum ind til at gå i klasse med forskellige karakterer og følge dem igennem en helt almindelig dag. Blandt andre Sofie den dygtige pige, der er er bange for at række hånden i vejret i rædsel for, at svaret er forkert. Anders der i mangel på faglig interesse drømmer sig ind i mere spændende verdener, og den ressourcestærke pige Emma, som til trods for sit kloge hoved, keder sig ihjel i timerne.
Diagnose Utilpas handler om den danske folkeskole og har som formål at åbne op for en refleksion omkring det at gå i skole og derved skabe en større forståelse for de forskellige positioner, der findes i en klasse. Forestillingen sætter måden, vi opdrager hinanden på i fokus og gør den naturlige størrelse skolen virker som, til noget vi kan diskutere, bevæge og blive klogere på.
TEATER I SURROUND
I teaterforestillingen Diagnose Utilpas fungerer publikum som en del af scenografien, hvor skuespillerne og publikum blandt andet er en del af det samme klasseværelse, den samme skolegård eller til den samme forældresamtale. Skiftene mellem de fysiske rum markeres ved hjælp af et lydbillede i surround sound.
UNDERVISNINGSMATERIALE
Download gratis undervisningsmateriale til forestillingen her.