Zeppelin logo

Rod

Fra mismod til drengsmod i en forvildet verden... En helt nyskrevet forestilling udviklet af Teatret Zeppelin. Verdenspremiere den 1. marts 2025.

1. - 28. marts 2025

Klik her for at se spilletider og købe billet til forestillingen

For alle fra min. 7 år
Varighed: ca. 70 min.

Om forestillingen:

Rod har ramt en bund i sit liv – intet synes at lykkes for ham. Efter at have bidt en dreng fra bokseklubben flygter han fra konsekvenserne. Han søger tilflugt i et togterræn, hvor han udfordrer skæbnen og næsten bliver ramt af et tog. Her møder han Billie, en pige fra en helt anden baggrund, men som kæmper med udfordringer, der minder om dem, Rod kæmper med. Begge er de fanget i en negativ spiral, hvor deres flugt fra problemer og uhensigtsmæssig adfærd forstærker følelserne af isolation og ensomhed.
Midt i deres kaos dukker Lukas op, en dreng med et insekthotel og en dragende energi. Uden selv at vide det, kommer Lukas til at hjælpe Rod og Billie med at bryde deres fastlåste mønstre. Insekterne giver dem idéen til at skabe en forvandlingspuppe – ligesom den visse insekter laver, når de forvandler sig fra larve til sommerfugl. Langsomt begynder de alle tre at se sig selv og deres situation i et nyt lys.
Rejsen fører til nye erkendelser. Rod og Billies flugt og destruktive adfærd løser ikke deres problemer; det fastholder dem i en cirkel af ensomhed. Ved at konfrontere deres udfordringer og åbne sig for forandring opnår de en følelse af hidtil uset frihed og fornyet samhørighed med verden omkring dem.
ROD er en ny forestilling under udvikling netop nu. Forestillingen er en udviklingsrejse om at stå på egne ben og finde sine vinger. Om tre børn, en togvogn, og en verden af umuligheder for dem, der vil elskes, men som er svære at holde af.
.

Nyt auteurværk

Forestillingen skabes i auteurproces af Teatret Zeppelins kunstneriske leder Mie Brandt og det kunstneriske hold. Det er det tredje auteurværk i trilogien “Børn uden voksne”, som tæller de anmelderroste forestillinger Under Haadys Skjold og Mælkebøttereglementet.

Om auteurmetoden
ROD bliver til i en auteurproces. I auteurprocessen arbejder man ikke med et traditionelt manuskript, men med en skitse skabt ud fra en vision. Det betyder, at store dele af forestillingen, fx alle replikkerne, er blevet til på gulvet i workshops- og øveperioderne. Auteurprocessen er et fælles projekt. Alle, der er med i produktionen, sætter sit præg på forestillingen.

Følg med i skabelsesprocessen på vores Instagram og Facebook.

Et tegnet billede af et spejlbillede i en sø. I spejlbilledet ses konturerne af en person, der står på nogle rødder og kigger ned i vandet. Af spejlbilledet ser det ud som om, at drengen har store insektvinger på ryggen. Også månen i himlen ses i spejlbilledet i søen.

Forestillingsplakaten er tegnet og designet af Oliver Söderlund Schack (klik på billedet for at forstørre)


 

Bag om forestillingen: hvorfor, hvad, hvordan

Hvorfor en forestilling om drenge?
I dagens samfund ser vi ofte to fremherskende narrativer om drenge: enten bliver de opfattet som overlegne eller som tabere. I de senere år har vores syn på drenge ændret sig markant. Fra tidligere at have domineret mange områder, trives drenge ikke i bl.a. skolesystemet. Mange falder igennem, kæmper med misbrug og oplever ensomhed.

Drenge vokser som oftest op med magtfulde, stærke mænd som idealer. Det går ud over drenges tryghed ved at bede om hjælp og åbne op om egne følelser. Kvinder bliver stadig stærkere på flere fronter, så det er afgørende for mænd at genoverveje deres roller og finde plads i et samfund, som ikke længere glorificerer og ofte ej tolererer dominans, fysisk styrke, magt(misbrug) og råhed. Ændringerne må starte i åbne snakke, i fællesskaber og projekter, vi alle tager del i.

Hvad kan vi forvente?
I vores forestilling mødes to drenge og en pige tilfældigt i en barsk udkant af et samfund på en forladt togstation. Umiddelbart er det eneste, de har til fælles, det, de ikke længere ønsker; flygtet fra det, de kom fra. De tre væsensforskellige typer bliver afhængige af og hjælper hinanden; de udvikler empati for hinanden. Håbet om forandring lever, og drømme levendegøres.

Det fortællemæssige greb
Magisk realisme vil løfte indhold og budskab i dette værk, hvor f.eks. en dreng kan være et insekt, og en pige kan bo i en æske, som er større indeni end udenpå. I genren magisk realisme er det magiske en integreret del af realismen. Der reflekteres ikke over, at handlingen kan krydse grænsen mellem magi og realisme. Alt vises/fortælles fra et realistisk synspunkt, men kombineret med fantastiske begivenheder, skrøner, drømme og andet fra de eventyrlige genrer.
.


SPILLETIDER

Spilleperiode: 1.-28. marts 2025
Premiere: lørdag 1. marts kl. 15:30

Mandage: kl. 10:00
Tirsdage: kl. 10:00 & 12:15
Onsdage: kl. 10:00
Torsdage: kl. 10:00 & 12:15
Fredage: kl. 10:00
Lørdage: kl. 13:00 & 15:30

Varighed: ca. 70 minutter


STØTTE

ROD bliver til med generøs fondsstøtte og økonomisk support fra:

Hoffmann og Husmans Fond
A.P. Møller Fonden
Solar Fonden af 1978
Direktør Espen og hustru Tanja Neergaard Dinesen’s fond
Knud Højgaards Fond
Lemvigh-Müller Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Louis Petersens Legat
Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat
BUPL

Af hjertet tak!
.


 

Aldersgruppe: Fra 7 år

Varighed: ca. 70 min.

En skole- og familieforestilling produceret af Teatret Zeppelin

KREDITERING

Medvirkende skuespillere: Simon Hilmoine, Maria la Cour, Johan Damgaard-Lauritsen
Auteur:
 Mie Brandt
Auteurassistent: Laura Walters
Scenograf: Johanne Eggert
Kostumier: Gry Hesbjerg
Systueassistenter: Emma Dybro, Solvig Tørsleff
Dramaturg: Niels Lehman
Dramaturgpraktikant: Emma Asmussen
Kunstnerisk sparring: Vibeke Wrede
Lysdesigner: Jim Falk
Lyddesigner, afvikler og produktionskoordinator: Rasmus C. Månsson
Byggeleder og produktionskoordinator: Oliver Söderlund Schack
Bygger: Maribel Carlander
Rekvisitør: Katja Neergaard
Undervisningsmateriale: Louise Borcher Petersen
.
Også stor tak til teatrets øvrige medarbejdere