30-års jubilæum
I 1993/94 BLEV TEATRET ZEPPELIN GRUNDLAGT OG KUNNE I JANUAR 1994 ÅBNE DØRENE FOR PUBLIKUM FOR FØRSTE GANG. HER KAN DU LÆSE OM TEATRET ZEPPELINS 30-ÅRS JUBILÆUM OG FÅ ET INDBLIK I TEATRETS HISTORIE, SOM I VIRKELIGHEDEN STARTEDE FOR KNAP 50 ÅR SIDEN.
.
JUBILÆUMSFESTEN
Teatrets sal blev transformeret til en smuk festsal med kæmpe discokugle og fuld smæk på oppyntnignen, da vi fejrede vores 30-ÅRS JUBILÆUM i en intern branchefest den 27. oktober 2023.
Vi havde fra nær og fjern inviteret de mange mange mennesker, som i de sidste 30 år har bidraget til Teatret Zeppelins skabelser og drift på den ene eller anden måde. Der var en masse velkendte ansigter og nostalgiske snakke rundt omkring i salen.
I løbet af aftenen var der både taler, operasang, beatboxing, breakdance – og også ballondans, hvor der blev gået ualmindeligt meget til den i kampen om Zeppelin-pokalen fyldt med godter. Tillykke i øvrigt til de to skuespillere Joakim og Theresa for at tage trofæet hjem efter en dansabel indsats.
Det er en fejring, vi sent vil glemme! En stor tak skal lyde til både dem, der dukkede op til festen, og til alle dem, der har støttet, fulgt, knoklet for og/eller besøgt Teatret Zeppelin igennem årene. Vi er klar til 30 år mere!
Teatrets historie
FORESTILLINGSARKIV
Se en oversigt over alle Teatret Zeppelins egenproduktioner fra dengang til det nu på zeppelin.dk/arkiv
Og læs mere om teatret på zeppelin.dk/om-os
Jubilæumstalen
(Mie:)
“Hej alle i gode gamle og halvgamle og yngre og spritnye zeppelinere!
At se på alle jer som I står der, er som at se teatrets liv passere revy. (og mit!)
Vi er stolte over at kunne invitere jer til 30 års jubilæum! Det kan man vel godt kalde et modent teater..?
Vi har gjort vores bedste for at finde alle, der har været en del af vores teaterfamilie siden 1994. Nogen har for længst forladt teaterbranchen, mange af jer har vi samarbejdet med igen og igen, nogen bare en enkelt gang (men hvilken gang!), og et par stykker er ikke længere på denne jord. I har alle, hver og én skrevet jer ind i teatrets dna og ind i vores hjerter. Zeppelin er også jeres teater!
Lad mig tage jer med på en kort rejse ned ad memory lane;
Det hele begyndte på sin vis i 1974 i en baggård på Gasværksvej i en gammel hestestald, under navnet Teaterbutikken; der var salen med lavt til loftet og de umulige søjler og et lille forhus, der tjente både som kontor og frokoststue. Det var starten på en spændende rejse.
I midten af 1980’erne ændrede teatret navn til Teaterbutikken & Søn for at adskille dramaaktiviteter og professionelt børneteater. Teaterbutikken & Søn tournerede land og rige rundt og deltog på børneteaterfestivalen hvert år. Det var en sjov og fantastisk tid på landevejene i de to gamle Mercedes Benz’ere, 7’eren og 9’eren.
I 1993 søgte teatret om at blive egnsteater i KK, og fik en bevilling. Med det åbnede der sig nye visioner om en ny stationær scene i byen. Her kommer en lille anekdote, som flere af jer selvfølgelig kender; med den status som egnsteater og en flytning, så var tiden inde til et navneskifte. Vi skulle på en måde starte forfra. Vi sad i baggården til forhuset på Gasværksvej og diskuterede nyt navn, der var mange bud, mere eller mindre gode, det kørte nok lidt i ring, hvis jeg kender os godt nok. Pludselig hører vi denne her lyd fra luften, en lidt fremmed lyd af noget der ikke rigtig hører til i byens lydbillede, så vi kom på benene og gik ud i baggården og kiggede op, og dér fløj en enorm zeppeliner hen over os og byen. Var det en good year..? Og så var det Niels sagde de legendariske ord; det er da det vi skal hedde. Tak for det indfald, Niels! Og så var den diskussion slut. Navnet var godt! En stor tung klodset ting, som skal lette fra jorden og flyve elegant og næsten lydløst over os – det er jo teatrets væsen.
Byens nye egnsteater Teatret Zeppelin åbnede for publikum på denne adresse i 1994, og kulturborgmester Jens Johansen klippede den røde snor lige her i teatersalen.
Vi var på det tidspunkt i gang med trilogien De glemte børn, hvor den første titel var Peter Pan for evigt. Det var dengang Hans Rosenquist kom ind i vores liv, et banebrydende bekendtskab på alle måder. Hans lærte os at tænke stort. Trilogien var måske ikke en tanke i begyndelsen, men samarbejdet med Hans gav os modet til at skabe store produktioner, og vi fortsatte ad den vej. Vi var mange skuespillere på de produktioner, 8-9 stykker, og vi havde en fest sammen. På det tidspunkt spillede vi både stationært og var på tourné.
Den første forestilling under navnet Teatret Zeppelin – her i KFUM’s tidligere festsal i Valdemarsgade – var Oliver Twist, nr. 2 i trilogien. Nu ville vi satse på de store familieforestillinger. Vores særkende blev de kendte børnebogsklassikere i et format, som gav byens øvrige familieteatre kamp til stregen, som der engang stod i en anmeldelse. Og det var sandt nok. Det lykkedes os at komme på byens teaterlandkort. I 1997 blev vi en del af den på det tidspunkt helt nye Lille Storbyteater-ordning. Siden da har vi haft 4-årige bevillinger og været en del af ordningen gennem 7 aftaleperioder. Vi står netop for at indsende vores 8. ansøgning om 4 more years 25-28.
Og hvad er der så sket i alle de år?..
På Zeppelins cv står der 36 værker som er blevet genopsat 1-2-3 gange, alle skabt i zeppelinsk ånd; den gode historie som rører børn og voksne og alt derimellem. Vi har gennem årene haft særlig succes hos skolepublikummet, som er vores største målgruppe og trofaste følgesvende. Det ved I! Hvor har vi dog spillet for mange børn og deres voksne, enten lærere eller familier. Og imens det har stået på, har vi som teater og arbejdsplads gennemgået utallige forandringer.
Vi er en en drømmefabrik og det kræver at man kan drømme, at de drømme kan materialisere sig og blive synlige for andre. Det starter med en ide, en lillebitte tanke der kan vokse og udfolde sig og blive kæmpestor. Som en snebold der ruller. Det er dét vi kan; forestille os ting og sager.
(Lasse:)
Vi er også en arbejdsplads, dagligdagen skal fungere og vi skal have det godt sammen. Som alle andre virksomheder, så stilles der krav udefra til vores arbejdsmiljø, vores sikkerhed, vores lønniveauer, vores bæredygtighed, osv. Det er blot rimelige krav, som selvfølgelig også presser os på mange måder. Før i tiden var det simpelthen nemmere at komme omkring en masse forhold (som Mie lidt var inde på i sangen om gamle dage), ikke at det var optimale arbejdsbetingelser, men ånden var en anden, og spillereglerne var anderledes.
Vi er konstant påvirket af det omgivende samfund – vi er en del af det. Vi har tilpasset os politiske strømninger og tidsåndens tendenser, og tematikker er kommet og gået. Vores syn på børn har ændret sig i takt med tiden. Og vi er på de 30 år gået fra en analog tidsalder til en elektronisk tidsalder. Engang blev faxmaskinen brugt flittigt her på stedet, og vi havde bunker af papirer i talrige ringbind. Det er blevet så meget nemmere med det (næsten) papirløse kontor, men også mere komplekst; jo nemmere det er blevet, jo flere opgaver har vi fået.
Det, der holder os unge og nærværende i vores samtid, er vores publikum og alle vores unge medarbejdere; I er kommet med jeres naturlige tilgang til tidens fantastiske muligheder, og I har åbnet vores øjne og sanser gang på gang.
Der har været store glæder, vilde udfordringer, op- og nedture i løbet af teatrets 30 år – ja, det kunne man egentlig sige om næsten hvert enkelt år for sig. Vi driver teatervirksomhed på små bevillinger i forhold til vores opgavers størrelse. Det er ikke altid nemt. Men der er sjældent noget, som slår glæden ved at se en vellykket forestilling spille for et publikum for første gang. Vi elsker det, vi laver, og vi er fulde af taknemmelighed over alle jer, der har bidraget til teatrets virke på alle tænkelige måder.
Derfor vil vi i aften fejre og feste sammen med jer – velkommen til Teatret Zeppelins 30-års jubilæumsfest!”
– Mie Brandt og Lasse Frank (hhv. kunstnerisk leder og administrativ leder på Teatret Zeppelin)